طی چند ماه گذشته بحث بر سر آثار آقای یوسف کارگر بالا گرفته و حرف و حدیثهای بسیاری درباره این فیلمساز و فیلمهایش مطرح شده است. انجمن سینمای جوانان ایران که سرمایهگذار دو فیلم ایشان بوده، لازم میداند جهت روشن شدن اذهان عمومی توضیحاتی را ارایه دهد:
۱- در گام نخست عمل آقای یوسف کارگر در جهت کپی آثار خارجی و ارائه آنها به نام خود عمل غیر اخلاقی بوده و این کار از سوی انجمن بهشدت محکوم میگردد. فرض ما همواره بر راستی و صداقت هنرمندان فیلم کوتاه بوده است. عمل آقای کارگر یکی از تأسفبرانگیزترین رفتارهای تاریخ سینمای کوتاه ایران است. انجمن سینمای جوانان ایران پس از اطلاع از وجود چنین شائبهای در زمستان سال ۹۶ و پس از بررسی مدارک موجود و اثبات تخلف واضح ایشان در دو فیلم اول، تمام حمایتها و همکاریها را با نامبرده قطع و طی نامه شماره ۹۶/۱۷/۷۲۶۴ مورخ ۹۶/۱۲/۲۱ بهطور رسمی از ایشان خواسته شد با توجه به عدم رعایت اخلاق در فیلمهای پیشین از ارسال فیلم «آرا» به جشنوارههای خارجی خودداری کرده و از هر جشنواره پیشرو هم انصراف دهد. بدون تردید از این پس فیلم «آرا» هیچگونه حضوری در هیچ جشنواره داخلی یا خارجی نحواهد داشت.
چنین تصمیمی در راستای حفظ آبرو و اعتبار چندین ساله فیلم کوتاه ایران و احترام به جامعه فیلمسازان کوتاه بوده است. با توجه به تاریخ آگاهی انجمن از این تخلفات، اگر از ایشان در مواردی از جمله داوری یا برگزاری ورکشاپ دعوت به همکاری شده است، قبل از آگاهی نسبت به ماجرا بوده است.
۲- لازم به توضیح است که انجمن چتر حمایتی از فیلمسازان کوتاه در سراسر کشور است. حدود ۷۰ دفتر و نمایندگی در کشور پهناور ما وظیفه شناسایی استعدادهای فیلمسازی و پرورش آنها را دارند. خروجی فعالیت هر ساله انجمن چیزی حدود ۱۰۰۰ فیلم کوتاه اعم از فیلمهای پایان دوره، نیمهحرفهای و حرفهای است. ضمن قبول این نکته که کارشناسان انجمن باید دقت نظر بیشتری در انتخابها داشته باشند، این واقعیت قابل انکار نیست که هیچ مکانیزمی در جهان وجود ندارد که بتواند سلامت تمام فیلمها را تضمین کند و هیچ گروه و شورایی نیست که هر آنچه فیلم کوتاه در این جهان پهناور ساخته شده را دیده باشند و چنین مواردی را به طور تام و تمام بتوانند تمیز دهند. کما اینکه فیلمهای آقای کارگر تقریبا در تمام جشنوارههای مطرح جهان نمایش داده شده و جوایز بسیاری هم کسب کردهاند اما هیچکدام از آن جشنوارهها به مانند جشنوارههای داخلی و خود انجمن درباره کپی بودن فیلمها به تردید نیفتاده بودند.
٣.در مسأله فیلمهای تولیدی انجمن نکتهای حائز اهمیت است؛ عنوان تهیهکننده در انجمن سینمای جوانان ایران متعلق به خود کارگردان و یا یک تهیهکننده حقیقی دیگر است. عنوانی که حداقل در چهار سال گذشته بر روی آن تأکید شده است. انجمن حامی مالی و بخشی از سرمایهگذاری را انجام میدهد چون وظیفه حمایتی دارد. به همین دلیل و بر اساس تعریف حرفهای، تهیهکننده کار تهیهکنندگی انجام نمیدهد و این وظیفه عموماً بر دوش خود فیلمساز و یا تهیهکننده معرفیشده از سوی فیلمساز است. در قرارداد انجمن، نام تولیدکننده در طرف دوم قید میشود نه کارگردان. در همان قرارداد مسئولیت اخلاقی، حرفهای، قرارداد با عوامل، بیمه، مالیات و رعایت مسائل حرفهای و اخلاقی بر عهده تولیدکننده است. البته از این پس شکل قراردادها در همین راستا تغییراتی خواهد کرد.
۴. انجمن سینمای جوانان ایران از همه کسانی که در فضاهای مجازی با نیت خالصانه شفافسازی کردند، تقدیر میکند اما متأسفانه عدهای به بهانه این اتفاق در تلاشاند ماهیت سی و چندساله این انجمن را زیر سئوال ببرند.
ناگفته پیداست که در طول چهار دهه عمر انجمن، سینماگران بسیاری از دل کلاسهای فیلمسازی این انجمن بیرون آمده و وارد بدنه سینمای حرفهای کشور شدهاند. جوایز و افتخارات بسیاری از طریق فیلم کوتاه به افتخارات فرهنگی این سرزمین افزوده شده است که در این روزها حرفی از آنها نیست. غمانگیزتر از اتفاق تلخ اخیر، خوشحالی و پایکوبی برخی از دوستان پیشین و فیلمسازان فیلم کوتاه است که هر تلاشی کردند تا انجمن را تضعیف کنند. تأثیرگذاری این انجمن در کشف و معرفی چهرههای درخشان و مستعد و به دست آوردن آبرو و اعتبار برای سینمای ایران در محافل و جشنوارههای بینالمللی، نشاندهنده حرکت در مسیر و اهداف تعیین شده انجمن است و بروز چنین تخلفی از سوی هر فیلمسازی خللی در این حرکت ایجاد نخواهد کرد. قطعاً انجمن همچنان در راستای تثبیت و اعتلای فیلم کوتاه در ایران و جهان خواهد کوشید.