جستجو

 

شصت و دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان ۱۴ تا ۱۷ اسفندماه در کرمانشاه برگزار می شود. حالا این روزها دغدغه اهالی فیلم کوتاه استان ملی شدن جشنواره است. به این بهانه با ایوب بلندین فیلم‌ساز انیمیشن، تدوین‌گر و معاون انجمن سینمای جوان صحبتی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 

  • به عنوان معاون آموزشی انجمن سینمای جوان کرمانشاه بفرمایید چه کلاس‌هایی و به چه شکل در انجمن سینمای جوان برگزار می‌شود؟

دوره‌های کوتاه مشاغل سینمایی و دوره بلند مدت فیلم‌سازی کلاس‌های آموزشی است که دفتر کرمانشاه برای علاقه‌مندان به  هنر سینما برگزار می‌کند، دوره‌های مشاغل سینمایی دوره سه ماهه شامل عکاسی، تصویربرداری، فیلمنامه نویسی، تدوین و غیره است که برای کسانی که دوست دارند در بخشی از صنعت سینما کار کنند، برگزار می‌شود . اما دوره فیلم‌سازی که دوره آموزشی و اصلی انجمن‌های سراسر کشور است هر سال در مهرماه با ازمون و مصاحبه ورودی برای گزینش افراد مستعد برگزار می‌شود که دروس عکاسی، تصویربرداری، فیلمنامه، صدا، تدوین، کارگردانی و کارگاه‌های مستند، داستانی و تجربه‌گرایی در این دوره ـموزش داده می‌شود. در پایان دوره فیلم‌سازی هر هنرجو باید فیلم پایان دوره خود را بسازد که ملاک ارزیابی استعداد و توانایی هنرجویان دوره محسوب می‌شود. دوره‌های آموزشی انجمن به شکل تئوری و عملی توسط اساتید کرمانشاهی که خود در زمینه فیلم‌سازی و سینما متخصص و صاحب نظرو تجربه  هستند، به شکل عملی و تئوری برگزار می‌شود.

  • شرایط جذب هنرجو به چه شکل است و آیا محدودیت خاصی در جذب هنرجو وجود دارد؟

انجمن شرایط خاصی برای هنرجویان به جز شرایط سن ندارد و فقط در دوره فیلم‌سازی به دلیل متقاضی زیاد، آزمون و مصاحبه هنری و سینمایی راه حلی است که برای گزینش افراد مستعد و مناسب دوره در نظر گرفته شده است.

  • بعد از اینکه هنرجویان دوره‌های انجمن را پشت سر گذاشتند، خروجی کار آن‌ها چگونه ارزیابی می‌شود و تا چه حد ورک‌شاپ‌ها و هفته‌های فیلم و عکس می‌تواند به پویایی هنرجویان کمک کند؟

پس از اینکه هنرجویان دوره فیلم‌سازی را به پایان رساندند، فیلم پایان دوره‌شان در  شورای معاونت آموزش در ستاد مرکزی انجمن ارزیابی می‌شود و در صورت تایید، گواهینامه فیلم‌سازی انجمن را دریافت می‌کنند. انجمن به این هنرجویان کمک می‌کند تا فیلم‌های اول خود را با کمک مشاورین و فیلم‌سازان با تجربه بسازند که در فیلم‌های اول هنرجویان کم کم عیار فیلم‌سازان مشخص می‌شود . دفتر کرمانشاه به فیلم‌سازان جوانی که فیلم‌های خوبی ساخته‌اند و درجشنواره‌های انجمن و داخلی مورد استقبال قرار گرفتند  کمک‌های مالی به عنوان بودجه‌های نیمه حرفه‌ای ارائه می‌کند و اگر این فیلم‌های نیمه حرفه‌ای موفقیت‌هایی را در جشنواره‌های داخلی و یا خارجی کسب کنند، وارد بخش حمایت‌های حرفه ای می‌شوند که ستاد مرکزی طرح‌ها‌یشان را بررسی می‌کند و بودجه فیلم را پرداخت می‌کند؛ این مسیری است که هنرجویان با استعداد و سخت‌کوش در رشته سخت و  تخصصی سینما برای حرفه‌ای شدن طی می‌کنند. انجمن علاوه بر   حمایت‌های تجهیزاتی و بودجه‌ای، با برگزاری کارگاه تخصصی توسط اساتید کشور، برگزاری هفته‌های فیلم، جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای، هنرجویان را  برای رسیدن به قله‌های هنری و سینمایی یاری می‌کند .

  • شما به عنوان کسی که سال گذشته نقش پررنگی را در اجرای جشنواره داشته، جشنواره قبلی را چگونه ارزیابی می‌کنید و پیش‌بینی‌تان برای جشنواره امسال چیست؟

خب جشنواره  بالاخره بعد از ۲۲ سال دوباره به شهر کرمانشاه برگشت. با پیگیری‌های بسیارآقای رضایی مدیر انجمن که چند سالی دنبال برگزاری جشنواره بود و موافقت حجت‌الاسلام  جعفری مدیرکل محترم ارشاد، سال قبل تفاهم‌نامه امضا شد. تقریبا هیچ‌کدام از اعضای انجمن تجربه برگزاری جشنواره استاندارد با سطح سینمای جوان نداشتند. برعکس سایر شهرها، در کرمانشاه به جز حمایت اداره‌کل ارشاد  و تاحدی اداره میراث فرهنگی هیچ اداره دیگر کمکی به این جشنواره نکردند. شهرداری که اصلا شهردار نداشت. شواری شهر پس از انتخابات دنبال مسائل خودشان بودند و بقیه ادارات و سازمان‌ها فقط برای دیدن و یا صحبت کردن با مدیرکل‌شان نیاز به ماه‌ها نامه‌نگاری و پیگیری  بود، چه برسد به مساعدت!

از طرف دیگربا وجود سالن  و زیرساخت بسیار، شرایط هیچ گالری و تالاری برای برگزاری  جشنواره‌ای در مقیاس شبدیز مهیا نبود و نیازمند تدارکات، تعمیرات و خیلی از مسائل دیگر بود.

برای برگزاری جشنواره واقعا انرژِی زیادی از ما صرف درخواست مساعدت بی‌نتیجه از ارگان‌ها  و سازمان‌ها و تعمیر و آماده سازی تالار انتظار، صدا،  پرده، ویدئو پروژکشن سالن،  گالری عکس، سرمایش تالار و غیره شد.

اما حضور اعضای  بدون ادعای انجمن کرمانشاه و کار شبانه‌روزی آن‌ها باعث شد جشنواره برگزار شود که به  اذعان متولیان جشنواره در ستاد مرکزی یکی از بهترین جشنواره‌های منطقه‌ای سال‌های اخیر در کشور بوده است و همین موجب تصمیم‌گیری برای برگزاری جشنواره به صورت سالیانه و ملی توسط مدیرعامل انجمن و مدیرکل ارشاد شد.

امیدواریم امسال با توجه به شرایط نامناسب مالی ادارات و دولت بتوانیم میزبان شایسته‌ای  باشیم و شرایطی فراهم شود که علاقه‌مندان از فیلم، گالری عکس و برنامه‌های جشنواره اسنفاده لازم را ببرند.

  • برای اینکه جشنواره ملی شود چه استانداردهایی باید لحاظ شود و تا چه حد فکر می‌کنید این‌ها در استان وجود دارد؟

برای ملی شدن نیاز است کل سازمان‌های فرهنگی و بالادستی پای کار بیایند و فقط حضور اداره ارشاد برای این مسئله کافی نیست. نیاز است استانداری مانند استان‌هایی که جشنواره ملی دارند، نقش اصلی را ایفا کند. شهرداری و شورای شهر حتما باید مشارکت داشته باشند و کل استان و تمامی بخش‌ها برای برگزاری جشنواره ملی فیلم با استانداردهای لازمش حضور داشته باشند و کمک کار باشند؛ ضمنا واین که استان از نظر زیر ساخت شرایط مناسبی دارد اما مدیریت فرهنگی و هنری در استان چند پاره وجزیره‌ای است. فرهنگ و هنر جز اولویت‌ها در استان نیست که اگر بخواهیم جشنواره ملی و یا بین‌اللملی داشته باشیم حتما نیاز به تغییر نگاه به مقوله فرهنگ هستیم و حتما نیازمند هماهنگی مدیریت فرهنگی استان هستیم.

  • سخن اخر؟

امیدواریم بتوانیم جشنواره‌ای آبرومند برای کرمانشاه برگزار کنیم . این جشنواره برای سال‌های بعد به صورت ملی و سپس بین‌المللی برگزار شود و  جشنواره مانند تمامی جشنواره بزرگ دنیا کمکی برای  بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه ، رونق فیلم‌سازی و هنر سینما و صنعت توریسم  و گردشگری در کرمانشاه باشد.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *