جستجو

 

پنجاه و چهارمین جلسه از  فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با حضور الهام حسین‌زاده به عنوان کارشناس و مهمان ویژه برنامه، فیلم‌سازان و علاقمندان، عصر دوشنبه نوزدهم شهریور ماه در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

 

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، چهاردهمین جلسه از ششمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با نمایش سه فیلم کوتاه داستانی، یک فیلم تجربی و یک انیمیشن با حضور الهام حسین‌زاده به عنوان کارشناس و مهمان ویژه برنامه، شهرام میراب‌اقدم کارگردان فیلم کوتاه داستانی «همه آن چیزها» و آذین حمیدنیا کارگردان فیلم کوتاه تجربی «هراش»، عصر دوشنبه نوزدهم شهریور ماه در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این برنامه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران برگزار می‌شود، فیلم‌کوتاه داستانی «همه آن چیزها» به کارگردانی شهرام میراب‌اقدم با مدت زمان ۱۳ دقیقه، فیلم داستانی «دریازدگی» به کارگردانی حامد اصلانی به مدت ۲۳ دقیقه، فیلم کوتاه تجربی «هراش» به کارگردانی آذین حمیدنیا با مدت زمان ۷ دقیقه، انیمیشن «شرکت» به کارگردانی پابلو پلدوری از آرژانتین به مدت ۹ دقیقه و فیلم کوتاه داستانی «رکم» به کارگردانی محمد مقیم پوربیژنی با مدت زمان ۱۳ دقیقه به نمایش درآمد.

پس از اکران فیلم‌های یاد شده، الهام حسین‌زاده برگزاری جلسات پاتوق فیلم کوتاه را اقدام خوبی عنوان کرد و درباره فیلم‌های به نمایش درآمده گفت: درخصوص انیمیشن «شرکت» اظهارنظری نمی‌کنم چرا که اولاً این اثر خارجی است و کارگردان آن در جلسه حضور ندارد و دومین نکته این است که فارغ از موضوع خوبی که این فیلم دارد چندان آن را انیمیشن نمی‌دانم و درباره آن بحثی نمی‌کنم.

کارگردان فیلم کوتاه «همسفر خاموش» فیلم تجربی «هراش» را اثری سورئال خواند و یادآور شد: به نظرم طی این سال‌ها فیلم‌های کپی در قالب فیلم تجربی ارائه شده است و تعریف درستی از فیلم تجربی در ایران وجود ندارد، در صورتی‌که اثری که برای نخستین بار تجربه می‌شود را باید نام تجربی بر آن گذاشت. تعریف ما از پایه و اساس از فیلم تجربی غلط است.

او در ادامه اضافه کرد: به اعتقاد من «هراش» اثری سورئال است و در آن به مضمون خشونت پرداخته شده است. در این فیلم از قیچی و مو استفاده شده؛ مو نماد زنانگی است و زنان در طول تاریخ به واسطه مو مورد تحقیر قرار گرفته‌اند. استنباط مخاطب از این اثر براساس معنایی است که در ذهنش شکل می‌گیرد.

حسین زاده درباره فیلم کوتاه داستانی «همه آن چیزها» اظهار کرد: این فیلم به رابطه میان زن و مردی که دچار اختلاف شده‌اند، می‌پردازد. در مجموع، فضای فیلم برایم مبهم است و به نظرم مخاطب با آن همذات‌پنداری نمی‌کند. در بخش زیادی از فیلم تلاش زن با جزییات دیده می‌شود اما با اینکه بسیار به جزئیات پرداخته می‌شود اما مخاطب چندان متوجه دلایل این تلاش‌ها نمی‌شود. تماشاگر موضع زن را نمی‌فهمد و چرایی جدایی را متوجه نمی‌شود.

او همچنین افزود: مخاطب در این فیلم با یک کاراکتر روبرو است و باید به آن نزدیک شود اما در این اثر، تماشاگر موقعیت زن را درک نمی‌کند. اجزای داستان برای مخاطب روشن نیست و به نظرم چرخه فیلم ناقص است.

این فیلم‌ساز ضمن اشاره به اینکه فیلم کوتاه داستانی «دریازدگی» برای من با افسوس همراه است، خاطرنشان کرد: رابطه میان پدر و پسر می‌توانست به جای اینکه به سمت و سوی فضای مرگ مادر برود، فضایی احساسات‌گرایانه داشته و رابطه‌شان سرشار از طنز باشد و جو و فضای این اثر من را پس زد.

او در ادامه اضافه کرد: فکر می‌کنم فضای فیلم کوتاه باید متنوع از فیلم بلند باشد. مسئله دیگر این است که سعی نکنیم به سمت و سوی فضای غربی برویم چرا که با فضای ما هماهنگی ندارد. استفاده از موسیقی‌‌های خارجی بدون درنظر گرفتن منطق، فیلم را به منظور ارائه در جشنواره‌های خارجی دچار مشکل می‌کند.

الهام حسین‌زاده مستند «رکم» را تبلیغ یک محصول و صنایع دستی عنوان کرد و گفت: درباره این فیلم بحثی ندارم. اما چند نکته را درباره فیلم کوتاه عنوان می‌کنم؛ واقعیت این است که توجه ما در چند سال اخیر به متون به اندازه‌ای زیاد شده که بحث زیبایی‌شناسی به فراموشی سپرده شده است‌ و در صورتی‌که بخشِ هنرِ سینما است که حال مخاطب را خوب می‌کند.

او همچنین با بیان اینکه فیلم‌ساز باید برای بحث زیبایی شناسی اهمیت قائل شود، افزود: قاب‌های اکثر فیلم‌ها دم دستی و فضاها بسیار عادی و بدون ظرافت شده است و موسیقی‌ها بدون منطق انتخاب می‌شوند. خلق زیبایی منوط به زیبایی‌شناسی ماست. فیلم‌ساز به همان اندازه که تصویر را می‌شناسد باید با موسیقی، صدا و … نیز آشنایی داشته باشد.

 در ادامه این مراسم حضار و کارشناس این برنامه به بحث و تبادل‌ نظر درباره فیلم‌های اکران شده پرداختند.

پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبه‌های هر هفته ساعت ۱۸ در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: تهران، خیابان خالداسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان چهارم برگزار می‌‌شود و حضور علاقه‌مندان در آن آزاد و رایگان است.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *