جستجو

 

کارگردان و مستندساز مطرح، رشد جشنواره فیلم کوتاه تهران را اتفاق مثبتی خواند و گفت: به نظر من سینمای جوان در تربیت یک نسل شاخص توانسته به خوبی عمل کند.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مهرداد اسکویی، کارگردان فیلم مستند «رویاهای دم صبح»، درباره برگزاری بیش از سی دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، گفت: به نظر من حاصل عمر جشنواره را باید بر مبنای اتفاقات مهمی که رقم زده است، بررسی کنیم. بر همین مبنا من معتقدم که حضور جوانان مستعد در زمینه فیلم کوتاه که البته پرچم‌دارهای خوبی نیز در این زمینه بوده‌اند، از جمله نتایج قابل توجه این جشنواره است.

او دلیل تمایل فیلم‌سازان به فعالیت در حوزه سینمای بلند را مربوط به نوع سیاست‌گذاری‌ها دانست و در این‌باره اظهار کرد: من فیلم‌سازان بسیار خوبی را می‌شناسم که در کشورهای مختلف دنیا، صرفاً بر روی فیلم کوتاه تمرکز دارند و در حال بسط دادن زبان این مدیا هستند زیرا فیلم کوتاه فضایی متفاوت برای بیان در اختیار دارد.

این مستندساز تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان بخش فیلم کوتاه، وقتی به سمت سینمای بلند می‌روند، عناصر مهمی چون: خلاقیت، جسارت، ایده‌های جذاب و … را از دست می‌دهند و تنها تعداد اندکی هستند که می‌توانند این عناصر را در آثار بلند خود نیز حفظ کنند.

اسکویی ادامه داد: به نظر من سیستم سینمای ما به‌خصوص در بخش دولتی می‌توانست کمک کند تا فیلم‌سازان موفق حوزه فیلم کوتاه، بتوانند در این زمینه باقی بمانند و کارهای جذابی بسازند اما متأسفانه در شرایط کنونی جوان‌ها نمی‌توانند در فضای فیلم کوتاه بمانند و کارهای متفاوت و متنوع بسازند.

او از رشد کیفی آثار فیلم کوتاه طی چند دهه اخیر خبر داد و گفت: به نظر من از زمانی که سینمای جوان کار خود را آغاز کرد، فیلم‌های متفاوت و تأثیرگذاری از هنرمندان این حوزه دیده شده است و سینمای جوان در تربیت یک نسل شاخص توانسته به خوبی عمل کند.

این کارگردان تأکید کرد: اقدامات جشنواره فیلم کوتاه تهران و سینمای جوان حتی در بخش‌هایی که علاقه‌مندان به حوزه فیلم کوتاه این راه را ادامه ندادند نیز مفید واقع شده است زیرا این اقدامات باعث شده که مخاطبانی عمیق‌تر و با نگاهی تخصصی‌تر وارد بخش سینمای کوتاه شوند و این امر قطعاً به‌خودی‌خود برای این بخش مفید است.

اسکویی درباره افزایش میزان مخاطب حوزه فیلم کوتاه، خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه به خاطر متفاوت بودن، مخاطب خاص خود را دارد بنابراین ما باید برای تربیت این مخاطب خاص، تلاش کنیم. به نظر من افرادی که صرفاً به دنبال آثاری برای وقت‌گذرانی با طعم طنز و لودگی هستند، مخاطب این نوع سینما نیستند و نمی‌توانند باشند. در واقع سینمای کوتاه برای کسانی مناسب است که به دنبال تجربه‌های جدید و متفاوت هستند و دوست دارند که این تفاوت‌ها را در جهان پیرامون خود تجربه کنند.

او ادامه داد: لازم نیست ما به مخاطبانی که صرفاً به سمت آثار گیشه‌پسند تمایل دارند، فکر کنیم زیرا سینمای فیلم کوتاه، ژانری جسور، خلاق، متفاوت و پیشرو است که معمولاً در دل خود نوعی پیشنهاد دارد بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مخاطب این حوزه، مردم کوچه و بازار باشند.

کارگردان مستند «آخرین روزهای زمستان» تأکید کرد: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران توانسته مخاطبان مناسب حوزه فیلم را جذب و هر ساله چهره‌ها و استعدادهای تازه‌ای را معرفی کند اما این تنها بخش مثبت جشنواره نیست زیرا برنامه‌هایی که این رویداد در راستای آموزش اجرا می‌کند، اتفاق بسیار مثبتی است که می‌تواند در آینده حرفه‌ای فیلم‌سازان جوان تأثیرگذار باشد.

اسکویی تصریح کرد: انجمن سینمای جوان، صرفاً یک دفتر در تهران نیست و با وجود بیش از  ۶۰ دفتر فعال در تمام ایران، یک اتفاق زیربنایی و پایه‌ای را برای سینمای امروز ایران و نسل جدید سینماگران دنبال می‌کند که تا حدودی موفق بوده است.

او افزود: به نظر من با وجود بحران‌های اقتصادی‌ که امروز در تمام کشور وجود دارد، سینمای فیلم کوتاه ما رشد قابل توجهی داشته است اما لازم است که برای حفظ این روند، سیاست‌های حمایتی را در نظر داشته باشیم تا استعدادهای جوان جذب شوند. در این راستا نیز نیاز به تسهیلات ویژه‌ای وجود دارد زیرا وقتی کشور در بحران مالی قرار می‌گیرد، یک سینماگر جوان امکان ساخت فیلم را از دست می‌دهد.

این کارگردان چند برابر شدن هزینه ساخت فیلم را یک مانع جدی در مسیر فیلم‌سازان جوان دانست و گفت: هزینه ساخت یک فیلم کوتاه امروز سه برابر شده است، این امر در بلندمدت باعث افت سینمای فیلم کوتاه خواهد شد پس امیدوارم که با اجرای سیاست‌های حمایتی در این راستا و صد البته فعالیت بخش بین‌الملل در راستای فروش آثار فیلم‌سازان داخلی به جشنواره‌ها و شبکه‌های خارجی، بتوانیم این مشکل را رفع کنیم، اما با این وجود من بسیار نگران فیلم‌سازان جوان هستم.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و  همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

اخبار این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره به نشانی www.tisff.ir  و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان به نشانی www.iycs.ir  قابل دسترسی است.

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *