جستجو

 

معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران فیلم‌های جشنواره «شبدیز» امسال را بهتر، قوی‌تر و مهم‌تراز دوره قبل خواند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، آرش رصافی در گفت‌وگویی نقطه نظراتش را درباره برگزاری دومین دوره جشنواره «شبدیز» بیان کرد. متن این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

         جشنواره «شبدیز» دومین دوره خود را تجربه می‌کند. چه تفاوتی به لحاظ اجرا  و حتی کیفیت آثار بین این دو دوره می‌بینید؟  و آیا رشد قابل ملاحظه‌ای در این دوره نسبت به دوره قبل مشاهده می‌شود؟

با توجه به حضور فیلم‌سازان استان تهران در این دوره با‌لطبع کیفیت فیلم‌ها بالاتر رفته وخیلی از فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران موفق بوده‌اند هم به این جشنواره ارسال شده‌اند. این باعث شده قدری سطح رقابت به‌خصوص برای استان‌های دیگر سخت‌تر شود اگرچه معمولا این استان‌ها کیفیت  تولید قابل قبولی دارند و براساس ارزیابی‌های ما جزو آثار خوب و استاندارد محسوب‌ می‌شوند. تفاوت دیگر این دو دوره به فصل برگزاری این اتفاق برمی‌گردد؛ دوره قبل به لحاظ آب و هوایی در شرایط مطلوبی برگزار شد و امسال شرایط سرما قدری  در امور اجرایی و رفت و آمد تماشاگران و مخاطبین تأثیر گذاشته است. موضوع دیگر میزان توجهی است که مسئولین استانی به این رویداد داشته‌اند که متاسفانه امسال شاهد توجه کمتری به این رویداد هستیم اگرچه برگزاری جشنواره امسال هم بدون همکاری مسئولین امکان‌پذیر نبوده وبه‌خصوص جناب آقای جعفری مدیرکل محترم ارشاد با علاقه به جشنواره کمک کرده‌اند اما در مجموع در بخش تبلیغات شهری و اتفاقاتی که می‌توانست باعث رونق بیشتر جشنواره شود، نسبت به سال قبل کمترکار شده است. نکته بعدی تلاش و شور و علاقه‌مندی است که امسال هم مانند دوره قبل در بچه‌های انجمن سینمای جوان کرمانشا شاهدیم و این شور و اشتیاق وتلاش من‌را واقعا دوق زده می‌کند و البته در پرشورتر شدن جشنواره و گرم‌تر کردن فضای جشنواره تاثیرگذاربوده‌ است. در مجموع باتوجه به تمام کاستی‌هایی که وجود دارد، بازهم می‌شود آن‌را جزو جشنواره‌های  موفق منطقه‌ای سینمای جوان قلمداد کرد.

          برگزاری این دست جشنواره‌ها  باعث ایجاد شور و شوق برای تولید فیلم می‌شود.آیا این شوق به اتفاقات مهمی مثل رشد فیلم‌سازی در علاقه‌مندان کرمانشاهی یا سایر استان‌ها خواهد شد؟

قطعاً مؤثر و مفید است. فیلم‌های کوتاه در همه دنیا در چند محل به‌خصوص دیده می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فستیوال‌ها هستند.  به‌همین دلیل تعداد فستیوال‌ها به عنوان مهم‌ترین محل عرضه فیلم کوتاه در دنیا پرشمارند. البته تلویزیون، پاتوق‌های فرهنگی و … هم در این دیده‌شدن سهیم‌اند اما مؤثرترین جاها همین فستیوال‌ها هستند. به همین دلیل حضور در این فستیوال‌ها برای فیلم‌سازان فیلم کوتاه مهم و برانگیزاننده است چون می‌خواهند در مقابل تماشاگران و مخاطبان فیلم‌های‌شان را  ببینند وبازخوردها را از نزدیک مشاهده کنند. فیلم کوتاه فیلم سینمای تجربی، خلاقه و متفاوت است و برای یک فیلم‌ساز کوتاه بسیار مهم است که ببیند مخاطب درمواجهه با این زبان متفاوت چه واکنشی دارد.  بنابراین برای یک فیلم‌ساز خیلی اهمیت دارد که بتواند واکنش مخاطبش را لمس کند و این تجربه خیلی مهمی است. برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای عامل بسیار مهمی است برای این‌که فیلم‌سازان تجربه بیشتری پیدا کنند. علاوه بر این شور و شوق و شرایطی که برگزاری جشنواره به لحاظ فرهنگی ایجاد می‌کند، تاثیرات مهم و مثبت فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد. در مدت برگزاری جشنواره، گعده‌هایی که شکل می‌گیرد، پاتوق‌هایی که اتفاق می‌افتد، گفت‌وشنودهایی که صورت می‌گیرد، نشست‌هایی که برگزار می‌شود، همه و همه باعث ارتقای دانش بصری فیلم‌سازان می‌شود. من فکر می‌کنم جشنواره‌های منطقه‌ای که سینمای جوان برگزار می‌کند تاثیر مهمی در رشد و ارتقاء فیلم کوتاه و فیلم‌سازان دراستان‌های مختلف دارد به‌خصوص به دلیل این‌‌که خیلی از این فیلم‌ها ممکن است شانسی برای دیده شدن در جشنواره فیلم کوتاه تهران یا جشنواره‌های مشابه دیگر را نداشته باشند و جشنواره‌های منطقه‌ای شرایطی فراهم می‌کند که فرصت دیده شدن این فیلم‌ها را راحت‌تر فراهم می‌کند.

          مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه اخیراً درباره دائمی شدن دبیرخانه جشنواره «شبدیز» صحبت‌هایی داشته است. به نظر شما استان کرمانشاه پتانسیل لازم برای این موضوع را دارد؟  اساساً چه زیرساخت‌هایی برای این اتفاق لازم است؟

این پتانسیل، هم در بخش زیرساخت‌ها و هم در بخش فیلم‌سازی و کیفیت آثار تولیدی وجود دارد. بستر کار از هر لحاظ مهیاست. مهم‌ترین چیزی که در حال حاضر کمبود آن احساس می‌شود حمیت و جدیت مسولان استانی‌است. برگزاری یک جشنواره ملی واقعاً نیاز به حمیت، پشتکارو حمایت مداوم دارد. بسنده کردن به ظرفیت‌های موجود، عدم حمایت مداوم و عدم تخصیص بودجه کافی باعث تحقق نیافتن این موضوع خواهد بود.

         یازده استان کشو در جشنواره شبدیز حضور دارند. تولیدات استانی از سوی شما چه نمره‌ای از حیث تنوع حضور می‌گیرند؟

نگاهی که در جشنواره‌های منطقه‌ای وجود دارد نگاه حمایتی‌است اما این به معنای آن نیست که هر فیلم ضعیفی که در استان‌ها تولید می‌شود، شانس حضور در این رویداد را داشته باشد. هیئت‌های انتخاب جشنواره‌‌های منطقه‌ای، استانداردها و حداقل‌هایی را با توجه به این نگاه حمایتی در نظر دارند و توجه دارند که فیلم‌هایی که در یک استان محروم ساخته می‌شوند با بودجه کم‌تر و حتی ممکن است با تجهیزات ضعیف‌تر تولید شده باشند. به همین دلیل معمولا از همه استان‌های شرکت‌کننده اثری در جشنواره حضور دارد؛ اگرچه گاهی عدم این استانداردها ممکن است باعث شود استانی در جشنواره دست خالی باشد.

         آثار شرکت‌کننده در این جشنواره از نظر کیفی چه تفاوتی نسبت به جشنواره قبلی دارند؟

فکر می‌کنم فیلم‌های این دوره به نسبت سال قبل فیلم‌های بهتر، قوی‌تر و مهم‌تری هستند. بعضی آثار حاضر در جشنواره در یک‌سال گذشته فیلم‌های تاثیرگذاری بوده‌اند. در مجموع به لحاظ کیفی قطعا رشد داشته‌ایم.

 

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *