جستجو

عضو هیئت انتخاب بخش تجربی در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، این بخش را نیازمند آموزش دانست و گفت: جشنواره می‌تواند در بخش آموزش زیرساختی و پایه‌ای سینما و فیلم کوتاه تجربی عملکرد خوبی ارائه دهد.

 

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، تیام یابنده با اشاره به اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی برای رشد و تعالی هنر در این باره گفت: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران، جایگاهی برای ملاقات و دیدار فیلم‌سازان است تا علاوه بر برقراری تعاملات مفید کاری، بتوانند آنچه را که طی یک سال بر فیلم کوتاه گذشته است، ارزیابی کنند.

او افزود: حضور فیلم‌سازان در جشنواره فیلم کوتاه تهران، کمک می‌کند که هنرمندان این حوزه بتوانند فضای ذهنی یکدیگر و مسیری را که فیلم کوتاه در آن قرار دارد، ارزیابی کنند بنابراین قطعاً این روند به رشد حوزه فیلم کوتاه کمک شایانی می‌کند.

عضو هیئت انتخاب بخش تجربی در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: به طور حتم این جشنواره یکی از مهم‌ترین رویدادها در حوزه فیلم کوتاه است که امکان شناسایی افراد خلاق و مستعد را در حوزه این هنر فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد که فیلم‌سازان از سراسر کشور و با هر سن و سالی مورد ارزیابی قرار گیرند و فضایی برای بروز و ظهور به دست آورند.

یابنده بر تأثیرگذاری بخش بین‌الملل تأکید کرد و گفت: لازم است که در بخش بین‌الملل کمپین‌هایی ایجاد شود تا به واسطه آن فیلم‌سازان داخلی و خارجی امکان صحبت کردن و تبادل نظر را به دست آورند زیرا این بخش به شدت می‌تواند بر فیلم‌سازان داخلی تأثیرگذار عمل کند.

او تصریح کرد: برای شخص من تعاملاتی که با کارگردان‌ها و فیلم‌سازهای خارجی در بخش بین‌الملل برقرار می‌کردم، بسیار آموزنده بود تا جایی که گاهی این بخش، حتی جوایز را نیز در حاشیه قرار می‌داد. بنابراین ضروری است که شاهد پررنگ شدن بخش بین‌الملل باشیم هر چند که کلیت این بخش قابل ستایش و مهم است.

کارگردان فیلم کوتاه «رنگان ۹۹» جذب مخاطب را یکی از بخش‌های مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران دانست و گفت: به نظر من تا امروز جشنواره فیلم کوتاه تهران توانسته در عرصه جذب مخاطب به خوبی عمل کند تا جایی که به واسطه این حضور پرشور، بارها جشنواره سانس‌های ویژه در نظر گرفته است اما به طور حتم با تبلیغات بیشتر و اعمال رویکردهایی چون ژانر بندی کردن آثار می‌توان بر جذب مخاطب در این حوزه افزود.

یابنده درباره فضای برگزاری جشنواره، بیان کرد: به نظر من پردیس چارسو به لحاظ موقعیت مکانی فضای مناسبی برای مخاطبان حوزه فیلم کوتاه است زیرا اغلب علاقه‌مندان برای رفت و آمد به این فضا راحت هستند اما به طور حتم چارسو فضای مناسبی برای تعداد مخاطبان بالای این بخش نیست و پردیس ملت فضای مناسب‌تری را برای علاقه‌مندان گسترده و نوع اکران فراهم می‌کند.

او درباره سطح آثار تجربی در این دوره از جشنواره بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در بخش تجربی وجود دارد و تنها مختص به جشنواره نیست، عدم شناخت از این بخش است کما اینکه امسال خانه سینما نیز در بخش تجربی جایزه‌ای اهدا نکرد.

کارگردان فیلم کوتاه «سرنگ» تصریح کرد: یکی از عمده مشکلات در حوزه سینمای تجربی به بحث آموزش مربوط است بنابراین باید برای این بخش یک تعریف درست به فیلم‌سازان جوان ارائه شود تا این معضلات را شاهد نباشیم.

یابنده ادامه داد: بسیاری از فیلم‌سازان به اشتباه می‌اندیشند که هر کار ساختارشکنی، یک اثر تجربی است و اغلب آثار سورئال با فضاهای فانتزی یا متفاوت به بخش تجربی نسبت داده می‌شوند. حتی در برخی از موارد صرفاً کارهایی که دیالوگ ندارند یا در ساخت آن‌ها از فرم خاصی استفاده می‌شود، تجربی دیده می‌شوند.درحالی‌که بخش تجربی یک چارچوب آموزشی و ساختار مشخص دارد که برای شناخت آن باید تاریخ آن را بررسی کرد.

او تأکید کرد: در واقع بحث سینمای تجربی زبان تصویر و گرامر سینماست یعنی ما باید دری را به روی مخاطب بگشاییم که تا پیش از آن ندیده و تجربه نکرده است. در این راستا نیز من پیشنهاد دادم که برای سازندگان کلیه آثاری که در این بخش از جشنواره پذیرفته نشدند، یک ورک‌شاپ آموزشی برنامه‌ریزی کنیم زیرا ما در زیرساخت‌ها و پایه‌های آموزشی دچار مشکلاتی هستیم.

کارگردان فیلم کوتاه «اعتراف» بیان کرد: تأکید ما بر سینمای تجربی صرفاً به دلیل خود این بخش نیست زیرا فیلم‌سازانی که در این حوزه کار می‌کنند، می‌توانند با فرم‌هایی آشنا شوند که از آن‌ها می‌توان در دیگر حوزه‌های سینما به عنوان تکنیک‌های زیبایی‌شناسانه استفاده کرد کما اینکه در دهه ۵۰ تکنیک‌هایی در سینمای تجربی وجود داشت که امروزه در سینمای وحشت ژانر اصلی است بنابراین ما نیز می‌توانیم چنین نگاهی به سینمای تجربی داشته باشیم و آن را دنبال کنیم.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و  همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

 

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *