جستجو

 

چهل‌وسومین جلسه و سومین نشست از فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با حضور پیمان حقانی به عنوان مهمان ویژه، علاقه‌مندان و فیلم‌سازان عصر دوشنبه بیست و یکم خردادماه برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سومین جلسه از ششمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با نمایش دو فیلم کوتاه ایرانی، یک فیلم کوتاه خارجی و یک انیمیشن، پذیرای جمع قابل توجهی از علاقه‌مندان شد.

در این برنامه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران برگزار می‌شود، فیلم‌ داستانی «برزخ» از کشور یونان به کارگردانی کنستانتینا کوتسامانی با مدت زمان ۲۹ دقیقه، انیمیشن «مرد دودکشی» ساخته مقداد اخوان به مدت ۱۰ دقیقه، فیلم داستانی «سایه فیل» به کارگردانی آرمان خوانساریان با مدت زمان ۲۲ دقیقه و همچنین فیلم داستانی «برای فروش» ساخته علی بنائیان به مدت ۱۴ دقیقه به نمایش درآمد.

پس از پایان اکران ۴ فیلم یاد شده، پیمان حقانی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما به عنوان مهمان ویژه این برنامه درخصوص فیلم‌های به نمایش درآمده به بحث و تبادل‌نظر با مخاطبان پرداخت.

پیمان حقانی در ابتدای این جلسه گفت: دو نوع فیلم در تاریخ سینما وجود دارد؛ فیلم‌هایی که قصه‌‌شان را راحت و روان بازگو می‌کنند و اکثر مخاطبان با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند مانند فیلم‌های «سایه فیل» و «برای فروش» و آثاری که به صورت تصویری هستند و مخاطب با تمرکز و سواد بصری خاص، قصه را دنبال می‌کند. فیلم‌سازان این آثار با پیچیدگی‌هایی، اثرشان را می‌سازند که من چندان موافق آن نیستم مانند فیلم‌ «برزخ» و انیمیشن «مرد دودکشی».

او در ادامه با بیان اینکه فیلم «برزخ» فضایی پیچیده و وهم‌آلود دارد، خاطرنشان کرد: برخی از فیلم‌سازان جهان درنظر ندارند قصه‌ای را روایت کنند بلکه می‌خواهند حس، اتمسفر و فضایی را به مخاطب منتقل کنند که فیلم «برزخ» از این دست آثار است. این فیلم اثری سوررئال است که در فضاسازی وهم‌آلود و ترسناک موفق عمل کرده است.

حقانی در پاسخ به نظر یکی از حضار که معتقد بود برخی از فیلم‌ها نیازمند آن هستند که چندین بار دیده شوند، عنوان کرد: چندان موافق این‌که فیلمی چند بار دیده شود، نیستم اما این اثر به دلیل فضاسازی غریب و جالبش بسیار قابل تحسین است. «برزخ» از منظر تکنیکال و انتقال حس به مخاطب، فیلمی قابل توجه است. آثاری از این دست با پایانی باز به ازای هر مخاطب، برداشت و دریافتی خاص دارند.

در پی صحبت‌های پیمان حقانی حاضران در سالن نظرات موافق و مخالف خود را عنوان کردند.

پیمان حقانی درباره انیمیشن «مرد دودکشی» که پیش از این نام آن «زندگی رو به پیشرفت» بوده است، اظهار داشت: جهان این انیمیشن نیز شبیه فیلم «برزخ» است و رویکرد آن سینمای تفسیری، تأویلی و سمبلیک است. به نظرم موسیقی این انیمیشن در بخش‌هایی با اثر هم‌خوانی نداشت.

او در ادامه درباره فیلم‌های کوتاه داستانی «سایه فیل» و «برای فروش» گفت: این دو اثر داستانی، مشخصاً قصه‌ای را روایت می‌کنند که مخاطب به سادگی می‌تواند آن‌ها را بپسندد یا دوست نداشته باشد. اصل مهم کارگردانی خلق فضاست که به نظرم فیلم‌ساز در ساخت «سایه فیل» کارش را به درستی انجام داده است.

کارگردان فیلم «۳۱۶» ضمن اشاره به اینکه «سایه فیل» فضا و شرایطی را روایت می‌کند که برای مخاطب قابل لمس است، تصریح کرد: کارگردان این اثر در خلق فضا و هدایت بازیگران موفق عمل کرده است و فیلم قصه‌ای روان و جالب دارد. اخلاقیات اجتماعی مسئله مهمی است که فیلم‌سازان باید آن را در نظر داشته باشند و در این فیلم رعایت شده است. این فیلم اثری نیست که تکنیکال و فرمالیستی به آن نگاه شود و اشاراتی به جهان‌بینی، اخلاقیات و پیچیدگی‌های جامعه ایرانی دارد.

او همچنین اضافه کرد: «سایه فیل» ایده خوبی دارد و اثری سمبلیک است که نیازمند آن نیست که چندین بار دیده شود و مخاطب را با یک‌بار تماشا به تفکر وا می‌دارد. این اثر به خوبی زن را در جامعه ایرانی به تصویر کشیده است و دغدغه‌های او را به درستی عنوان می‌کند. به نظرم تنها پایانی کوبنده ندارد که این مسئله باعث شده تأثیر فیلم کمتر شود.

پیمان حقانی درباره فیلم داستانی «برای فروش» عنوان کرد: بخش‌هایی از این فیلم برای من باورپذیر نبود و احساس کردم فیلمنامه‌نویس بلاتکلیف است. فیلم‌ساز می‌خواهد جهانی ترسناک و تلخ را به تصویر بکشد اما مختصات‌ آن را به درستی بنا نکرده است.

در ادامه این جلسه، حضار به تبادل نظر درباره این چهار فیلم کوتاه پرداختند. گفتنی است مرضیه وفامهر از مهمانان حاضر در جمع علاقه‌مندان این جلسه از پاتوق بود.

پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبه‌های هر هفته ساعت ۱۸ در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: تهران، خیابان خالداسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان چهارم برگزار می‌‌شود و حضور علاقه‌مندان در آن آزاد و رایگان است.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *