جستجو

چهل‌ و هفتمین جلسه و هفتمین نشست از فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با حضور محمد شیروانی به عنوان کارشناس و مهمان ویژه برنامه، علاقه‌مندان و فیلم‌سازان، عصر دوشنبه یکم مرداد ماه در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هفتمین جلسه از ششمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با نمایش سه فیلم کوتاه داستانی و دو انیمیشن پذیرای علاقه‌مندان شد.

در این برنامه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران برگزار می‌شود، فیلم‌ داستانی «شب چره» به کارگردانی مهدی محمدنژادیان با مدت زمان ۱۷ دقیقه، انیمیشن «ایکی» به کارگردانی پرستو کاردگر در مدت ۶ دقیقه، فیلم داستانی «کافه کا» به کارگردانی محمدهادی امینی از تبریز با مدت زمان ۲۳ دقیقه، انیمیشن «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی به مدت ۱۴ دقیقه و فیلم داستانی «شیر» به کارگردانی داریا ولاسوا از روسیه با مدت زمان ۱۵ دقیقه به نمایش درآمد.

پس از پایان اکران ۵ فیلم یاد شده، طبق اطلا‌ع رسانی انجام شده، قرعه کشی صورت گرفت و از سوی سایت تیوال به ۴ نفر از حاضرانی که بلیت این جلسه از پاتوق را از این سامانه تهیه کرده بودند بلیت نمایش «همه چیز درباره آقای ف» اهدا شد.

در ادامه محمد شیروانی به عنوان مهمان ویژه درخصوص آثار به نمایش درآمده به بحث و تبادل‌نظر با مخاطبان پرداخت. مهدی محمدنژادیان کارگردان فیلم داستانی «شب چره» نیز در این نشست حضور داشت.

شیروانی در ابتدا، ورود به ذهنیات و بررسی عوالم‌ذهنی فیلم‌ساز را در این جلسات مهم عنوان کرد و درباره فرآیندی که منجر به تولید فیلم کوتاه داستانی «شب چره» که قصه دو مرد جوانی است که نیمه شب برای انتقام‌جویی دست به کار عجیب و غریبی می‌زنند، از مهدی محمدنژیان کارگردان این اثر جویا شد.

محمدنژادیان در پاسخ به سوال شیروانی گفت: به نظرم قصه‌ها نوشته نمی‌شوند بلکه وجود دارند و ما واسطه آن هستیم تا آن‌ها را به روی کاغذ بیاوریم چه تبدیل به فیلم بشوند و یا نشوند. انسان‌ها محصول آن چیزی هستند که زندگی می‌کنند و همواره ادبیاتی که من به آن تعلق خاطر دارم در آثارم دیده می‌شود. همچنین فضاهایی که به آن‌ها علاقمندم را در فیلمنامه‌ها و فیلم‌هایم وارد می‌کنم. بنابراین آنچه که به آثار من ورود پیدا می‌کند از ناخودآگاهم است.

او ضمن بیان اینکه عدالت و قضاوت همواره برای من مساله بوده است، عنوان کرد: علاوه بر عدالت و قضاوت، مخاطب در آثار من شاهد المان‌های مذهبی نیز هست چرا که این موارد از دغدغه‌های من است. تمام آنچه را که در پاسخ به این سوال عنوان کردم را در همین لحظه از ناخودآگاهم کشف کرده‌ام چرا که از پیش به آن‌ها آگاه نبوده‌ام.

این فیلم‌نامه‌نویس در ادامه افزود: از آنجا که داستان این فیلم به اندازه کافی روایتی پیچیده دارد، سعی کرده‌ام ساده‌ترین شکل ممکن را برای اجرا آن انتخاب کنم. فیلم کوتاه «شب چره» وفادار به فیلم‌نامه است و تنها احساس کردم باید جزئیاتی از آن حذف شود.  از آنجا که این اثر فضایی وهم آلود دارد تلاش کرده‌ایم با نورهای طبیعی و نورپردازی، روشن نبودن حقیقت را نشان دهیم. گوسفند در این فیلم نقطه‌ای است که وهم و واقعیت را به هم متصل و شوکی را به تماشاگر منتقل می‌کند.

شیروانی درباره فیلم «شب چره» خاطرنشان کرد: مشکل اغلب فیلم‌های ما این است که درشت نمایی دارند. معمولاً فیلم‌سازان به منظور انتقال فضای وهم آلود و خواب به شکل بیرونی آن، مانند طراحی نور، صدا و … فکر می‌کنند در حالیکه این فضا باید در روح اثر اتفاق بیفتد و در روند حادثه تشدید شود. کارگردانان پس از تجربه آثار بیشتر، متواضع‌تر شده و استفاده از عناصری را منها می‌کنند.

کارگردان فیلم «لرزاننده چربی» با تاکید بر اینکه فیلم «شب چره» کارگردانی قابل قبولی دارد، اظهار داشت: سوال مهم این است که چرا در این اثر تا این اندازه از طراحی صدا استفاده شده است؟ فیلم‌سازان ایرانی از فضاهای خالی و سکوت هراس دارند. در حالیکه فضاهای خالی این امکان را دارند تا درام بسازند. دراین فیلم سکوت به جای صدا می‌توانست وهم را در مخاطب تشدید کند.

این مستندساز در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: همچنین مهمترین تاثیر روانی فیلم بر مخاطب را صدای آن دارد و فیلم‌ساز با استفاده از صدا می‌تواند برخی از کنش و اکت‌ها را حذف کرده و به مراتب تاثیرگذارتر باشد.

محمد شیروانی ضمن اشاره به اینکه به نظرم محمدنژادیان در نظر داشته تا با استفاده از عوامل حرفه‌ای در این فیلم کوتاه مقبول واقع شود و به سراغ سینمای بلند برود، تصریح کرد: به اعتقاد من فیلم‌سازان جوان در ابتدای این مسیر نباید به سراغ عوامل حرفه‌ای بروند چراکه هنوز اعتماد به نفس لازم را ندارند و در کنار آن‌ها باید دست به سینه شوند و نمی‌توانند اثر جهانی را تولید کنند.

در ادامه شیروانی درباره فیلم داستانی «کافه کا» که داستان شخصی است که پس از سال‌ها، سفارش یک قتل جدید را دریافت کرده است و ترتیبی می‌دهد که سوژه را در کافه‌ای ملاقات کند، عنوان کرد: این فیلم کوتاه داستانی نیز مانند «شب چره» اثر قابل قبول است و هر دو فیلم‌ساز نشان می‌دهند که علاقمند به سینمای بلند هستند. در حالیکه فیلم «شب چره» بیشتر به ساختار فیلم کوتاه شبیه است اما فیلم «کافه کا» از این ساختار خارج شده و رویکرد فیلم کوتاه را ندارد.

او همچنین اضافه کرد: فیلم داستانی «کافه کا» به لحاظ ساختار حرفه‌ای است و فیلم‌ساز بیش از آنکه درگیر محتوا باشد به فرم توجه داشته است و به نظرم فضاسازی این فیلم به تئاتر نزدیک‌تر است. فیلم‌ساز این اثر به نسبت کارگردان فیلم «شب چره» شجاعانه و آزادانه اثرش را ساخته است و نگاهی مستقل‌تر داشته است.

این فیلمنامه‌نویس همچنین درباره فیلم داستانی «شیر» که روایت خانواده‌ای است که گاوی را در آشپزخانه آپارتمانشان در طبقه چهاردهم پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: این اثر فضا و دکوری مینیمال دارد که من آن را نپسندیده و نپذیرفتم. این فیلم به جز در صحنه کشته شدن گاو از دیگر پتانسیل‌هایش به خوبی استفاده نکرده است و بیشتر به سمت فیلم‌های تبلیغاتی رفته است.

در ادامه این مراسم که مرضیه وفامهر نیز در آن حضور داشت حضار درباره آثار اکران شده به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبه‌های هر هفته ساعت ۱۸ در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: تهران، خیابان خالداسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان چهارم برگزار می‌‌شود و حضور علاقه‌مندان در آن آزاد و رایگان است.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *