جستجو

 

مدیر جشنواره تامپره فنلاند در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که اوضاع برای ساخت فیلم  کوتاه در هیچ جای جهان آسان نیست.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست مدیر جشنواره تامپره فنلاند در نخستین روز از برگزاری سی‌وسومین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزارشد. مدیریت و هدایت این نشست را حسن دزواره مدیر بخش بین‌الملل جشنواره برعهده داشت.

یوکاپکا لاکسو، مدیر جشنواره تامپره فنلاند در ابتدای این نشست ضمن ابراز خوشحالی از سفر دومش به ایران، عنوان کرد: امروز ساخت فیلم کوتاه باوجود تکنولوژی‌های موجود آسان‌تر شده است و هرکسی می‌تواند با تلفن همراه خودش یک فیلم کوتاه بسازد. اما ساخت فیلمی که تاثیرگذار باشد و بتواند مخاطبان مختلف را جذب کند نیاز به امکانات لازم و کافی دارد.

وی درباره نحوه ساخته شدن فیلم کوتاه در فنلاند، توضیح داد: معمولا فیلم های کوتاه به صورت کارهای دانشجویی ساخته می‌شوند و دانشگاه امکان ساخت آن را فراهم می‌کند. دانشجویان البته می‌توانند با ارتباطات خودشان از حمایت‌های بیشتری بهره بگیرند. اما پس از ساخت اولین فیلم ادامه دادن فیلمسازی  کار سختی است. من به شما اطمینان می‌دهم که اوضاع برای ساخت فیلم  کوتاه در همه جای جهان آسان نیست.

مدیر جشنواره تامپره ادامه داد: وقتی قرار است در فنلاند یک فیلم کوتاه بسازید سازمان حمایت از فیلمسازان تا ۶۰ درصد به شما کمک می‌کند. بعد از آن حق کپی و رایت فیلمتان را واگذار کرده و ۲۰ درصد از هزینه‌ها به شما برگردانده می‌شود. تلویزیون فنلاند نیز تا ۱۵ درصد از شما حمایت می‌کند. بدین ترتیب شما طی یک روند طولانی هزینه خودتان را برمی‌گردانید اما وقت زیادی را برای به دست آوردن پولتان صرف کرده‌اید.

وی عدم وجود پخش و نمایش مناسب فیلم های کوتاه را مشکل اصلی این سینما دانست و بیان کرد: بعد از ساخت فیلم مشکلات تازه‌ای ایجاد می‌شوند. شما علاقه دارید که فیلمتان رنگ پرده نقره‌ای را ببیند اما این امکان به سختی فراهم می‌شود. در فنلاند امکان نمایش فیلم کوتاه وجود ندارد و از ۵۰ سال قبل این آثار به نمایش درنمی‌آیند. شخصا یک سالن کوچک برای نمایش فیلم کوتاه را هدایت می‌کنم و تلاش دارم اوضاع این سینما را بهبود ببخشم.

لاکسو محل اصلی نمایش فیلم کوتاه را سالن‌های سینمایی دانست و تصریح کرد: اینترنت و تلویزیون محل مناسب برای نمایش فیلم کوتاه نیستند. فیلم سینمایی باید روی پرده نمایش داده شود. یکی از راه‌های نمایش فیلم حضور در جشنواره‎های مختلف است. برگزاری جشنواره‌ها زمینه رقابت فیلم‌ها را در تمام دنیا فراهم می‌کند.

وی با اشاره به جمعیت ۵ میلیون نفری فنلاند، تاکید کرد: کشور من یک چهارم شهر تهران جمعیت دارد. وقتی جمعیت کشوری کم است یعنی تعداد مخاطبان آن کم است. وجود جشنواره‌ای همچون تامپره  در کشور من باعث می‌شود که با تمام فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه رابطه مستقیم داشته باشیم.

مدیر جشنواره تامپره درباره شرایط و ویژگی‌های این جشنواره، گفت: ما برای پذیرش فیلم‌های در جشنواره هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم. من به شخصه بسیاری از فیلم‌ها را می‌بینم اما از آنجایی که فرصت ارسال آثار تا شروع جشنواره کم است متخصصانی هستند که فیلم‌ها را بازبینی می‌کنند. در واقع ۳ نفر برای فیلم‌ها تصمیم می‌گیرند که من یکی از آن‌ها هستم اما نظر دیگر دوستان نیزدر اعمال نظر بهره می‌گیریم.

وی درباره تعداد آثار ارسالی به جشنواره تامپره، توضیح داد: هرساله حدود ۴ تا ۵ هزار فیلم به جشنواره ارسال می‌شود که از بین آن‌ها حدود ۵۰۰ فیلم توسط داوران نهایی بازبینی شده و در نهایت ۶۵ فیلم را انتخاب می‌کنیم. به نظر من دلیل موفقیت این جشنواره علاوه بر قدمت ۴۷ ساله آن به ایده و فکری برمی‌گردد که در زمان تاسیس این جشنواره وجود داشته است. هدف من این است که این جشنواره محل ملاقات کشورهای پیشرفته و جهان سوم باشد.

در پایان این نشست حسن دزواره، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران، گفت: قصد تفاخر بی‌مورد ندارم اما وقتی می‌شنوم جشنواره تامپره که یکی از سه جشنواره برتر دنیا در حوزه فیلم کوتاه است کمتر از فیلم کوتاه تهران آثار دریافت کرده، خوشحال می‌شوم. امسال ۳۶۶۸ اثر از ۱۱۷ کشور جهان برای بخش بین‌الملل ارسال شد که باوجود بخش ملی تعداد این آثار بالغ بر ۵ هزار فیلم می‌شود.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۱۸ تا ۲۴ آبان به دبیری فرید فرخنده کیش برگزار می شود.

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *