جستجو

 

یوسف کارگر معتقد است فیلم کوتاه بخش مهمی از سینماست که در همه کشورها به طور خاص به آن بها داده می شود و به همین خاطر وجود جشنواره فیلم کوتاه تهران در کشور ما نیز لازم است چون فیلم‌های کوتاه را در گستره وسیع‌تری با نگاهی تخصصی‌تر مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، یوسف کارگر کارگردان فیلم کوتاه «آغی» که سابقه داوری جشنواره‌های خارجی را نیز در کارنامه خود دارد، با بیان اینکه جشنواره تخصصی فیلم کوتاه تهران از اعتبار بالایی برخوردار بوده و مورد علاقه فیلم‌سازان کوتاه است، گفت: فیلم کوتاه بخش مهمی از سینماست که در همه کشورها به طور خاص به آن بها داده می‌شود. به همین خاطر وجود جشنواره فیلم کوتاه تهران در کشور ما نیز لازم است، چون فیلم‌های کوتاه را در گستره وسیع‌تری با نگاهی تخصصی‌تر مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
وی افزود: این جشنواره کم کم مسیر خود را پیدا کرده و در آسیا از جایگاه خوبی برخوردار است. جوایزی هم که در بخش بین‌الملل اهدا می‌کند باعث شده تا فیلم‌سازان خارجی هم برای حضور در این رویداد مهم علاقه نشان دهند. با توجه به تجربیاتی که در دنیا دارم یک سری شرایط دست به دست هم می‌دهد تا اعتبار یک اتفاق سینمایی بالاتر رود که اهدای جوایز یکی از آنهاست. دیگر اینکه مثلا اگر اولین اکران آسیایی یا خاورمیانه‌ای برخی فیلم‌ها را در این جشنواره بگذارند، می‌توانند جایگاه بهتری به آن ببخشند ولی با این حال دنیا به ما بی‌توجه نیست و این نکته قابل تأمل است.
کارگر در پاسخ به اینکه چگونه مردم نسبت به فیلم کوتاه دغدغه‌مند می شود، گفت: بهترین نوع تبلیغ برای یک اثر پیشنهاد دیدن فیلم از طریق مردم به همدیگر است و برای این منظور باید محافل و پاتوق‌های نمایش فیلم کوتاه بیشتر شود. البته به نظر می‌رسد نسبت به گذشته بین مردم جا افتاده که به دیدن فیلم‌های کوتاه علاقه نشان دهند. هر چند که هنوز تعداد کمی به این مهم روی آورده‌اند و کاری زمان‌بر است اما آینده خوبی پیش روی‌مان می بینم.
وی ادامه داد: کسانی که اهل سینما هستند و به این حرفه علاقه دارند قدر و منزلت فیلم کوتاه را می‌دانند. نمونه‌اش هم زمان اکران فیلم‌های کوتاه در همین جشنواره است که برای برخی فیلم‌ها نه تنها صندلی پرمی‌شود بلکه حتی برای ایستادن هم جا نیست. این شلوغی سالن اگرچه کار را سخت می کند اما از طرفی بسیار خوشحال کننده است.
این کارگردان اضافه کرد: اگر به دنبال ارتقای سطح کیفی آثار کوتاه هستیم این اتفاقات خوب را باید جدی بگیریم. حال که این استقبال از طرف سینمادوستان وجود دارد باید از آن استفاده کرد تا مردم عادی را بیش از پیش متوجه فیلم کوتاه کنیم. این استقبال نوعی تبلیغ است که باید با همراهی رسانه مردم را در جریان آن قرار داد. چه بسا در جشن سال گذشته افرادی بودند که هیچ تخصص و آشنایی با فیلم کوتاه نداشتند و صرفا انگیزه‌شان این بود که به جای تماشای یک فیلم نود دقیقه‌ای چند فیلم کوتاه در همین مدت زمان را تماشا کنند.
یوسف کارگر بیان کرد: اگرچه بهترین فیلم‌سازان کوتاه در چند سال اخیر از شهرستان‌های مختلف بودند و جوانان شهرستانی به نحوی خودشان را به خوبی ثابت کردند اما تقویت جذب مخاطب در دیگر شهرهای کشور کار راحتی نیست. قطعا همه چیز با فرهنگ‌سازی جلو می رود و دیدن فیلم کوتاه در سینما به عنوان یک مقوله فرهنگی هنوز در شهرستان‌ها تعریف نشده است. نباید از نظر دور داشت که فیلم‌سازی در تهران هم سختی‌های خود را دارد و گاهی برای بچه‌های تهران سخت‌تر از شهرستانی‌هاست.
کارگر همچنین با اشاره به اینکه چرا برخی فکر می‌کنند فیلم کوتاه مقدمه و پله‌ای برای رسیدن به سینمای بلند است؟ گفت: نه اینطور نیست. فیلم کوتاه می‌تواند یکی از روش‌های رسیدن به فیلم بلند باشد اما لزوما هدف از فیلم کوتاه ساختن رسیدن به سینمای بلند نیست. برخی افرادی که فیلم بلند می‌سازند بازگشت‌شان به فیلم کوتاه را نوعی کسر شأن می‌دانند و این اشتباه بزرگ است. در تفکر فیلم‌ساز شکل نگرفته که این دو مقوله اصلا متفاوت از همدیگر هستند.
وی گفت: من نمونه‌ای در ایران یاد ندارم که کارگردانی پس از ساخت فیلم بلند دوباره به فیلم کوتاه روی آورده باشد در صورتی که افرادی مثل رومن پولانسکی و دیگر کارگردان‌های مطرح دنیا که حتی جایزه اسکار هم در کارنامه‌شان دارند ساختن فیلم کوتاه را به موازات کار بلندشان ادامه می دهند اما در ایران غالبا برای اینکه بتوانند پروانه ساخت فیلم بلند بگیرند از سر تکلیف کار کوتاه می‌سازند.
این کارگردان مطرح کرد: فیلم کوتاه نگاه مستقل می‌طلبد و اگر قصد و نیت کارگردان تولید یک اثر درست و قابل اعتنا باشد باید به همه چیز توجه کند. هر پروژه‌ای نیاز به گروه خوب دارد و کار کوتاه قابل دفاع وقتی ساخته می‌شود که از افراد پشت صحنه تا بازیگر همه کارشان را بلد باشند.هرچند که همه بازیگران خیلی راغب به انجام کار کوتاه نیستند چون در این ژانر آنطور که باید، دیده نمی‌شوند.

با اینکه معتقدم حضور بازیگران درجه یک در فیلم کوتاه لازم است اما از بابت دیده نشدن کار به ایشان حق می‌دهم.
وی در پایان گفت: البته فراموش نکنیم برخی از همین بازیگران سرشناس کارشان را از فیلم کوتاه شروع کردند و به شهرت رسیدند. خوشبختانه تا حدودی نگاه ها تغییر کرده و بسیاری از این افراد به کار کوتاه علاقه نشان می‌دهند و می‌خواهند که از جوانان حمایت کنند. اگر دیدن فیلم کوتاه به مردم جا بیفتد بازیگر هم انگیزه‌اش برای حضور بیشتر می‌شود.

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی برگزار خواهد شد.

 

حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...
ابوالفضل سروش‌مهر سرپرست انجمن س...
فیلم کوتاه «تگرگ» روایتی از تردی...
 هفتمین «هفته فیلم و عکس» استان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *