جستجو

به قلم: عباس روزبهانی

داگبین/ آتوسا غفاری

 

فیلمی خلاقانه و دلنشین. داگبین سطل زباله بازیافت مخصوص کاغذ است که عاشق خوردن ساندویچ  هات‌داگ می‌شود. یک موضوع فانتزی ناب که نشان از ذهن زیبای خالق اثرش دارد. ایده جالب و جذاب است، خلق یک سطل زباله به عنوان یک کاراکتر هرچند شاید خیلی تازه نباشد اما به جرأت می‌توان گفت خلق چنین کاراکتری با این مضمون نه تنها نو،که بامزه و هوشمندانه است؛ اما ای کاش از فیلم‌نامه‌ای منسجم‌تر و در اجرا از ساختار مستحکم و قدرتمندتری برخوردار بود. از این فیلم می‌شود تعابیری چند ارائه داد چرا که چند لایه، دارای عمق و همچنین آموزنده است.

فیلم به مسائلی از قبیل عادات غلط، پرخوری، طمع، عدم رعایت بهداشت و از همه مهم‌تر به حاکم شدن مصرف غذاهای فست‌فود بر نوع زندگی انسان‌های عصر حاضر می‌پردازد و هنر فیلم‌ساز در این است که این مسائل را به زبانی ساده، شیرین و تأثیرگذار بیان می‌کند بدون آنکه به دام شعارزدگی و نصیحت کردن مخاطبانش بیفتد. به همین دلیل است که فیلم بی هیچ واسطه‌ای بر جان و دل بیننده می‌نشیند و با پایان رسیدن فیلم، ذهن نیز درگیر می‌شود و آغاز به پرسش می‌کند.

از دیگر نکات مثبت فیلم شخصیت‌پردازی‌های درست و به جا است؛ از ساعت دیواری گرفته تا سطل‌ زباله‌های کنار خیابان همگی به خوبی طراحی، خلق و پرداخت شده‌اند. نکته جالب‌تر این‌که اشیاء از جمله سطل زباله‌ها کاملاً به نحوی شخصیت‌پردازی شده‌اند که ما نمود عینی و انسانی را در آن‌ها شاهد هستیم و در مقابل و به‌جای آن‌ها، این انسان‌ها هستند که شیئ‌واره عمل می‌کنند و جایشان با اشیاء در عصر حاضر عوض شده است.

فیلم بی‌آنکه دیالوگی را از زبان کاراکترهایش جاری سازد، با بهره بردن از هوش و تخیل کارگردان چنان روایت می‌شود که نه تنها نیازش احساس نمی‌شود بلکه به یکی دیگر از نکات مثبت فیلم بدل می‌گردد.

در نهایت این‌که فیلم به خوبی شروع می‌شود و به زیبایی به پایان می‌رسد. در ضمن عنوان فیلم (داگبین) نیز قابل تعمق است و نشان از ذهن پویا و تخیل قوی فیلم‌ساز دارد.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *