جستجو

 

نخستین همایش بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «همایش بین‌المللی فیلم کوتاه: گذشته، حال، آینده» با رویکرد تقویت بنیان علمی و پژوهشی این شکل از فیلم‌سازی که علاقمندان زیادی در میان نسل جوان و نوپای سینما دارد به پیشنهاد فرید فرخنده‌کیش، دبیر سی و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کوتاه تهران طراحی شد. از همین‌رو محمدحسین تمجیدی، مدیر پژوهش انجمن سینمای جوانان، در بهار سال جاری به‌عنوان مدیر این همایش انتخاب شد و در راستای تحقق بخشیدن به این دیدگاه در یک بازه‌ی زمانی چهارماهه پیش از برگزاری جشنواره، اقدامات اولیه و طراحی این همایش وارد مرحله‌ی  برنامه‌ریزی شد.

پس از آماده‌سازی چارچوب‌ها و ساختار اجرایی همایش جهت دستیابی به اهداف و محورها، طی جلسات متمادی و هم‌فکری با استادان و پژوهشگران حوزه‌ی فیلم کوتاه، اهداف و محورهای همایش تعریف شدند. فراخوان همایش در اواخر مردادماه به تأیید نهایی رسید و اوایل شهریورماه از طریق سایت انجمن اعلام عمومی شد. سپس با استفاده از امکانات فضای اینترنت و ارسال فراخوان به علاقه‌مندان حوزه‌ی فیلم کوتاه، از بسیاری از فرهیختگان و دوست‌داران جهت شرکت در همایش دعوت به عمل آمد. هم‌چنین در تماس با مراکز آکادمیک هنری کشور که دارای دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد سینما هستند از جمله دانشگاه هنر- دانشکده‌ی سینما تئاتر، دانشگاه تربیت مدرس- دپارتمان سینما، دانشگاه سوره، دانشگاه تهران و … جهت شرکت در همایش ارتباط برقرار شد.

پس از اعلام فراخوان و بر اساس جدول زمان‌بندی (جدول ذیل) در نظر گرفته شده، بیش از ۵۰ چکیده‌ی مقاله در دبیرخانه‌ی همایش به ثبت رسید که از این میان ۳۲  مقاله‌ی کامل به مرحله‌ی داوری راه یافتند.

زمان‌بندی همایش :
ارسال چکیده: ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۵(اختیاری)*
اعلام مقالات پذیرش شده: ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۵
آخرین مهلت ارسال مقالات کامل: ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۵
زمان برگزاری همایش: ۱۹ و ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵
اعلام نتایج داوری: ۲۲ آبان ۱۳۹۵

آقایان دکتر احمد ضابطی‌جهرمی، علیرضا قاسم‌خان، دکتر روح‌ا… حسینی، دکتر شهاب اسفندیاری به‌عنوان اعضای هیئت داوران و کمیته‌ی علمی این دوره از همایش از طرف مدیر همایش انتخاب و به دبیر جشنواره معرفی شدند و پس از تأیید دبیر، در سایت جشنواره به‌طور کامل معرفی شده و کار بررسی و داوری مقالات را آغاز نمودند. تمامی جلسات کمیته علمی با حضور و نظارت آقای فرخنده‌کیش و استاد سعید توکلیان، معاون امور آموزش و پژوهش انجمن تشکیل شد. ایشان پس از تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی ارزیابی مقالات در جلسه‌ای با حضور مدیر همایش و دبیر جشنواره، به مطالعه و بررسی نقاط قوت علمی- پژوهشی تک‌تک آثار ارائه شده پرداخته و در نشستی نهایی به ارائه و جمع‌بندی آراء خود اقدام نمودند. در این نشست مقرر گردید از میان طیف گسترده‌ی مقالاتی که در مرحله‌ی داوری بودند، ۱۲ اثر منتخب در صحن همایش ارائه شود و به همراه الباقی در قالب یک کتاب با عنوان مجموعه مقالات نخستین همایش فیلم کوتاه چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گیرد. با توجه به مشارکت خانه کتاب در برگزاری جشنواره سی و سوم، بر اساس تفاهم به عمل آمده، خانه کتاب چاپ مجموعه مقالات همایش را بر عهده گرفته بود.

دبیرخانه‌ی همایش در راستای هرچه بهتر برگزار کردن این رویداد از سرکار خانم زینب لطفعلی‌خانی و آقایان علیرضا لطفعلی‌خانی و محمدحسین موسائی دعوت کرد تا به تیم اجرایی پیوسته و کار خود را از حدود یک هفته پیش از جشنواره آغاز نمایند. همایش بین‌المللی فیلم کوتاه در دو نیم‌روز ابتدایی جشنواره، ۱۷ و ۱۸ آبان‌ماه، از ساعت ۹ الی ۱۳ در سالن شماره‌ی ۲ پردیس چارسو و با استقبال درخور توجه علاقه‌مندان (حدود ۵۰ نفر در هر روز) برگزار شد. در هر یک از روزهای برگزاری همایش ۶ پژوهشگر علاوه‌بر ارائه‌ی مقاله‌ی خود فرصت یافتند تا در فضایی آزاد نظرات متخصصان، منتقدان و مخاطبان حوزه‌ی پژوهشی سینما را در مورد آثار خود شنیده و به پرسش‌های ایشان پاسخ دهند.

«شب دانشجویان سینما» یکی از برنامه‌های جنبی این دوره از جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران بود که با توجه به موضوع آن (قدردانی از دانشجویان حوزه‌ی سینما و آثار ایشان) فرصت مناسبی بود برای قدردانی از همراهان این دوره از همایش. لذا در این شب دبیرخانه‌ی همایش لوح تقدیر و هدیه در نظر گرفته شده را به ۱۲ نفر از شرکت‌کنندگان که مقالات خود را ارائه نمودند، اهدا کرد تا از حمایت و تلاش و کوشش آن‌ها از نخستین سال برگزاری همایش قدردانی به عمل آورد. شایان ذکر است این جلسه با حضور مدیرکل شورای عتف (آقای کاظمی) و آقای دکتر احمدی، معاون پژوهشی وزیر علوم، آقای دکتر اسفندیاری؛ مدیر گروه سینمای دانشکده سینما تئاتر  به نیابت از رئیس دانشکده سینما تئاتر و دبیر جشنواره فیلم کوتاه صورت پذیرفت.

همچنین هیئت داوران، پس از حضور در صحن همایش و مشاهده‌ی نحوه‌ی ارائه‌ی مقالات توسط شرکت‌کنندگان، دو مقاله‌ی «بررسی جلوه‌های سینمای فیلم کوتاه در مجموعه شعرهای یانیس ریتسوس»، به نویسندگی پروانه احمدی از دانشگاه تربیت مدرس و «وجوه اشتراک فیلم بلند و کوتاه در بکارگیری عمده‌ترین شیوه‌های علم بیان»، نوشته‌ی احمد خوش‌نیت از دانشگاه هنر، دانشکده‌ی سینما تئاتر را شایسته‌ی دریافت جایزه دانستند که بنابر این آراء هدایای نقدی و لوح تقدیر ویژه‌ای از طرف انجمن سینمای جوانان و جشنواره‌ی فیلم کوتاه در روز اختتامیه به ایشان اعطا شد.

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *