جستجو

 

محمدعلی باشه‌آهنگر، کارگردان «سرو زیر آب» در کارگاه «انتقال تجربه» جشنواره «تسنیم» تجربیات خود را با فیلم‌سازان جوان درمیان گذاشت.

 

محمدعلی باشه‌آهنگر، کارگردان «سرو زیر آب»،  در کارگاه «انتقال تجربه»، در حاشیه برگزاری سومین جشنواره ملی فیلم و ع‌کس قرآنی تسنیم، با بیان اینکه فضای تولید در سینمای ایران به سمت تولید های‌ فست فودی پیش رفته است، گفت: حس تولید فستفودی، و میل زود به نتیجه رسیدن در کنار نپختگی ایده‌ها، باعث شده فیلم‌های تولید، از کیفیت خوبی برخوردار نباشد. این اتفاق در فیلم کوتاه به مراتب شدیدتر اتفاق می‌افتد.

وی که در جمع فیلم‌سازان جوان سخن می‌گفت، افزود: در کشور ما ایده‌های مرکزی خیلی خوبی وجود دارد که چالش‌ها و درام‌های خوبی را شکل می‌دهند اما شکل‌گیری و به ثمررسیدن یک ایده خوب نیازمند مطالعه و نوع نگاه کارگردان به اطراف و محیط جامعه است.

باشه‌آهنگر با اشاره به اهمیت درک موقعیت در فیلم‌سازی گفت: در فیلم‌سازی گفته می‌شود که هر لوکیشنی یک زاویه دارد که از بقیه زوایا بهتر است. این یعنی اتمسفر و فضای فیلم در ان وضعیت بهتر است. کارگردان باید بتواند این فضا را درک کند و ان را به تصویر بکشد. در بسیاری از فیلم‌ها این اتمسفر از دست رفته است.

وی در خصوص قهرمان‌پروری در فیلم‌های جنگی نیز گفت: ما همواره در توصیف اتفاقات، از واژه ملت و مردم یاد می‌کنیم و شخصیت تک‌محوری نداریم. این مسئله ریشه تاریخی دارد. از سوی دیگر قهرمانان اسطوره‌ای را نیز بسیاری از مردم نمی‌شناسند و در بازخوانی یک شخصیت که بر اساس یک اسطوره طراحی شده باشد، با مشکل مواجه خواهید بود. و نکته مهم‌تر اینکه قهرمان باید برخلاف آب شنا کند تا قهرمان باشد. در یک فیلم جنگی هم قهرمان باید افکار و رفتاری داشته باشد که با دیگران زاویه داشته باشد. بنابراین در ترسیم یک قهرمان باید به چالش‌های آن نیز واقف بود.

باشه آهنگر ادامه داد: مطالعه خود را بالاببرید و درام مورد نظر خودتان را طراحی کنید و پای طرح و ایده و خود بایستید. شاید دیگران با نظر شما موافق نباشند بنابراین صبر کنید و به کارهای دیگر بپردازید تا زمان و موعد طرح آن ایده برسد و یا ایده به پختگی لازم برسد. اما مهم‌ترین نکته از نظر من این است که پای ایده و فیلمنامه خود ایستادگی کنید.

کارگردان «سرو زیر آب» در پاسخ به این سوال که در فیلم‌برداری چه لنزی را در چه زمانی باید استفاده کرد گفت: قبل از شروع فیلمبرداری سه سوال مطرح کنید و جواب ان را برای خودتان یادداشت کنید. اول اینکه بپرسید، «چه اندازه نما و چرا؟» دوم بپرسید «چه زاویه‌ای و چرا؟» و سوم بپرسید «چه لنزی و چرا؟» . پاسخ به این سوالها باعث می‌شود شما طرح و مسیری درستی را انتخاب کنید. به نظر می‌رسد جدیدا بچه‌های فیلم‌ساز زیاد به این نکته‌ها توجهی ندارند و تصور می‌کنند هر چه شلخته‌تر پیش بروند، تصویر مدرن‌تری را ارائه داده‌اند. در حالی که من معتقدم اگر به زیبا شناسی لنز توجه کنید و قبل از فیلمبرداری آن را تعیین کنید، کار شما حرفه ای تر خواهد بود.

وی به کارگردانان جوان توصیه کرد که طرح و فیلمنامه خود را در اختیار عوامل اصلی فیلم قرار دهند و از ایده‌ها و پیشنهادات آنها استفاده ببرند.

محمدعلی باشه آهنگر در پایان خطاب به فیلم‌سازان جوان خاطر نشان کرد: پیام‌آوران آینده جهانٰ فیلم‌سازان هستند؛ نه سیاسیون و نه اقتصادگران. مردم حرف‌های جدی را از زبان شما خواهند شنید بنابراین حرف‌تان را بزنید که قابل شنیدن خواهد بود.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *