جستجو

 

پنجاه و یکمین جلسه نشست از فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با حضور امین جعفری به عنوان کارشناس و مهمان ویژه برنامه، علاقه‌مندان و فیلم‌سازان، عصر دوشنبه بیست و نهم مردادماه در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

 

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، یازدهمین جلسه از ششمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با نمایش سه فیلم کوتاه داستانی، دو فیلم تجربی و یک انیمیشن با حضور امین جعفری به عنوان کارشناس و مهمان ویژه برنامه، درناز حاجیها کارگردان فیلم کوتاه داستانی «مرضیه» و محمدرضا میقانی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «کلینر» پذیرای علاقه‌مندان شد.

در این برنامه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران برگزار می‌شود، فیلم‌ تجربی «گردش در فروشگاه» به کارگردانی آنا ماریا جاکیمسدوتر هاتری از فنلاند با مدت زمان ۸:۴۰ دقیقه، فیلم داستانی «خروس‌ها» به کارگردانی امیررضا جلالیان از قزوین به مدت ۱۲ دقیقه، فیلم تجربی «چتر خاکستری» به کارگردانی محمد پوستین‌دوز از اصفهان با مدت زمان ۸:۳۲ دقیقه، فیلم کوتاه داستانی «مرضیه» به کارگردانی درناز حاجیها به مدت ۲۸ دقیقه، انیمیشن «اعجوبه‌های کوچک» به کارگردانی تریت لی از ایالات متحده آمریکا با مدت زمان ۲:۲۳ دقیقه و فیلم داستانی «کلینر» به کارگردانی محمدرضا میقانی از همدان به مدت ۱۳ دقیقه به نمایش درآمد.

پس از پخش فیلم‌های یاد شده امین جعفری استقبال مخاطبان فیلم کوتاه از پاتوق را باعث خوشحالی عنوان کرد و گفت: متاسفانه اکثر سینماهای ما با مسئله کیفیت پخش فیلم مواجهه هستند. فیلم‌سازان و عوامل تلاش حداکثری خود را در جهت ساخت اثری با استفاده از بهترین کیفیت انجام می‌دهند اما نتیجه کار در هنگام اکران برایشان رضایت‌بخش نیست هر چند که شاید مخاطب متوجه این موضوع نشود اما عوامل فیلم در زمان اکران متوجه افت کیفیت اثرشان و از دست رفتن یک سری اتفاق‌ها می‌شوند.

او در ادامه اضافه کرد: در برخی از بخش‌های فیلم، صداها به خوبی شنیده نمی‌شود و در جاهایی تصویر سیاه شده و جزئیات از دست می‌رود با اینکه فیلم‌ساز به آن بخش‌ها فکر کرده اما پلان به خوبی دیده نمی‌شود. با این حال امروز فارغ از مشکل پخش که تا حدودی سراسری است و نود درصد سینماها با آن مواجه هستند اما مجموعه خوبی از آثار کوتاه سینمایی به نمایش گذاشته شد.

این مدیر فیلم‌برداری در ادامه به صورت تخصصی درباره فیلم‌برداری آثار اکران شده مطالبی را عنوان کرد و یادآور شد: ۵ فیلم به نمایش در آمده به جز انیمیشن، موقعیت‌های مناسب، قابل بحث و آموزشی را دارا هستند. مخاطب در فیلم «گردش در فروشگاه» به دلیل مضمون اثر،با فضای داخلی فلت و یک دستی روبرو است و در این فیلم به دلیل وسعت فروشگاه از لنزهای تقریبا زاویه باز و نورهای تخت و یک دست استفاده شده است.

او همچنین ضمن اشاره به اینکه فیلم داستانی «خروس‌ها» کاملا در فضای ابری و خارجی تولید شده است، تصریح کرد: این اثر به لحاظ فیلم‌برداری و مسائل فنی دارای شرایطی است و فیلم‌‌ساز درنظر داشته تا به لحاظ پیش‌برد فضای قصه بیشتر از لنزهای نرمال استفاده کند.

جعفری با بیان اینکه فیلم «خروس‌ها» کاملا در فضای داخلی فیلم‌‌برداری شده است و نورپردازی در این اثر بیشتر به چشم می‌خورد، اظهار داشت: در این فیلم از نورهای موضعی در جهت پیشبرد فضای ذهنی کارگردان و داستان اثر استفاده شده است. فیلم داستانی “مرضیه” نیز ترکیبی از دو فضای داخلی و خارجی است و ویژگی آن تغییر موقعیت از این فضاهاست که هر کدام چالش‌هایی دارد چرا که باید یک دستی و روال منطقی آن حفظ شود. تغییر موقعیت به لحاظ فیلم‌برداری و فنی کار دشواری است.

او همچنین در ادامه درباره فیلم «کلینر» تصریح کرد: این اثر فیلم‌برداری خوب و کادرهای عکاسانه‌ای به لحاظ پیشبرد قصه دارد. فیلم از نور غروب آغاز و به شب ختم می‌شود که با فضای دختر همذات‌پنداری می‌کند. گذشت زمان در این فیلم دیده می‌شود و فیلم‌‌برداری و نورپردازی در جهت القا و تقویت حس به مخاطب کمک کرده است.

درناز حاجیها در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از حاضران مبنی بر نماها و برداشت‌های بلند انتهای فیلم “مرضیه” گفت: از آنجا که در دو پلان انتهایی فیلم تمام اتفاقات در صورت و چشم زن می‌افتد، همه تلاشم بر دیده شدن احساسات زن بوده است. به نظرم در صورتی‌که نماها و سکوت‌های میان زن و مرد کوتاه‌تر بود، فضای سنگین میان این دو به تماشاگر منتقل نمی‌شد و بنابراین ریتم کندی لازم بود تا فضای سنگین میان شخصیت‌ها درآید.

او درباره تقابل سنت و مدرنیته در فیلم گفت: درنظر داشتم تا تقابل میان سنت و مدرنیته مخاطب را درگیر کند اما ترجیحم بر این بوده تا به همین میزان که در فیلم است به آن بپردازم نه بیشتر. از نظر من فیلم‌های زیاده‌گو واقعی نیستند.

امین جعفری در ادامه صحبت‌های حاجیها عنوان کرد: کارگردان‌های مختلف به منظور بیان حس و حال روش‌های متفاوتی دارند. فلیم‌ساز در این فیلم با استفاده از پلان‌های طولانی قصد دارد تا مخاطب را به شخصیت نزدیک کند. پنهان کاری زن در این فیلم در شکل فیلم‌‌سازی نیز دیده می‌شود و به نظرم تنها ایراد فنی فیلم در صداگذاری آن است.

او همچنین درباره فیلم «کلینر» خاطرنشان کرد: این فیلم صداگذاری بسیار خوبی دارد چراکه در بسیاری از بخش‌های این اثر دیالوگی وجود ندارد و مخاطب با صداها متوجه اتفاقات می‌شود. در فیلم میقانی استفاده از لنز واید، کمک کرده تا مخاطب تنهایی دختر را بیشتر احساس کند. خاصیت این لنز این است که فضا را بزرگ‌تر از فضای واقعی نشان می‌دهد. در فیلم «کلینر» فضا بر دختر مسلط است و فضاهای معماری در کادربندی بیشتر دیده می‍شود.

در ادامه این مراسم حضار درباره آثار اکران شده به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبه‌های هر هفته ساعت ۱۸ در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: تهران، خیابان خالداسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان چهارم برگزار می‌‌شود و حضور علاقه‌مندان در آن آزاد و رایگان است.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *