جستجو

هشتمین جشن مستقل سینمای مستند از مجموعه مراسم هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران شامگاه دوشنبه ١۵ شهریورماه با حضور ابراهیم مختاری ( رییس ) محمد رضا مویینی ( نایب رییس هیات مدیره ) منوچهر شاهسواری ( مدیر عامل ) سید مهدی خادم (عضو هیات مدیره ) خانه سینما ، کمال تبریزی ( دبیر جشن ) به همراه روسا و اعضای شوراهای مرکزی تشکل های جامعه اصناف سینمای ایران ، جمع کثیری از مستندسازان و تهیه کنندگان سینمای مستند کشور و بسیاری از چهره های سرشناس و مدیران فرهنگی و هنری در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران با اجرای سونیا پوریامین برگزار شد .
در این مراسم سعید رشتیان، رئیس هیئت مدیره تهیه‌کنندگان سینمای مستند که برای تقدیر از پدرام اکبری (محقق و مستندساز) روی سن دعوت شده بود، بیان کرد: ما در انجمن خود هر وقت حرف از وجدان صنفی و جدیت در کار می‌شود آقای اکبری را به عنوان یک مدل تمام‌نمای این موضوع مثال می‌زنیم.
پدرام اکبری هم پس از دریافت جایزه و لوح تقدیر خود در سخنانی گفت: امشب جشن خانه سینما برای سینمای مستند است. این تجلیل به خاطر جایگاه این سینما در جهان و ایران است و به همکارانم می‌گویم مبادا فیلمی بسازیم بدون آن که پژوهشی کرده باشیم. کار فیلم مستند انتقال، آموزش، آگاهی، هشدار و حتی تهدید و البته سلامت‌سازی است. ما در فرهنگ، زبان، اقلیم، تاریخ، جغرافیا و آداب و رسوم خود موضوعات بسیار ارزشمندی داریم که در هر کدام موضوعات تازه‌ و فراوان یافت می‌شود.
در این مراسم همچنین رخشان بنی‌اعتماد که برای تقدیر از مهوش شیخ‌الاسلامی حضور داشت، در سخنانی اظهار کرد: در شروع کار حرفه‌ای‌ام در دهه ۵۰ وقتی از وارد تلویزیون ملی ایران شدم، مهوش شیخ‌الاسلامی یکی از الگوهای مسلم من بود. شخصیت مهوش شیخ‌الاسلامی به عنوان یک زن با دانش و مستقل در پروژه‌های بزرگ تلویزیون برای ما باعث افتخار بود و او اولین زنی است که الگوی کاری‌ام در شروع فعالیت‌ام بوده است.
در بخش دیگری از این مراسم، اُرُد زند (رئیس هیئت مدیره انجمن مستندسازان خانه سینما) پس از قرائت بیانیه‌ هیئت داوران توسط رامین حیدری فاروقی گفت: قرار بود در این مراسم بزرگداشت زنده‌یاد عباس کیارستمی برگزار شود و تلاش می‌کردیم آخرین فیلم ایشان را در این‌جا پخش کنیم اما هماهنگی لازم با تهیه‌کننده ایشان که در خارج حضور دارد، صورت نگرفت. انجمن مستندسازان ایران قرار است با همکاری خانه سینما سمیناری را درباره نقش و اهمیت عباس کیارستمی در سینمای مستند و آنچه او از این سینما گرفته و نیز آن چه سینمای ما وامدار ایشان است، برگزار کند.
سپس در ادامه مستندی از عباس کیارستمی با نام در جست‌وجوی ایران پخش شد.
همچنین در پایان مراسم کمال تبریزی که برای اهدای جوایز بهترین کارگردانی و تهیه‌کنندگی مستند حاضر شده بود، بیان کرد: امشب شاهد جشنی بودیم که همه‌ چیز آن مستند بود و دوستان برگزار کننده جشن هم سعی کرده بودند همه‌ چیز طوری باشد که انگار طراحی صورت نگرفته است. واقعیت سینمای مستند این است که هیچ احتیاجی نیست سعی کنیم اهمیت آن را به دیگران یادآوری کنیم. این که در تمام نقاط دنیا فیلمسازان در عرصه داستانی تلاش می‌کنند که به واقعیت و مستند نزدیک شوند و هر کس که بتواند به حس واقعی نزدیک شود ارج و قرب بیشتری دارد، خود اهمیت این حوزه را نشان می‌دهد.
همچنین منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم اظهار کرد: همه دوستان مستندساز من می‌دانند که امشب آخرین شبی است که جشن مستندسازان ذیل عنوان جشن خانه سینما برگزار می‌شود. ما، هم تقاضا و هم فکر می‌کنیم که وقت بلوغ صنف‌ها و برگزاری مستقل جشن سینمای مستند بر اساس رفتار صنفی خودشان رسیده است. تندیس‌هایی که شما امسال گرفته‌اید، شاید آخرین تندیس‌هایی باشد که ذیل عنوان خانه سینما می‌گیرید که البته خود می‌تواند یادگاری باشد.
در این مراسم هنرمندان و مدیرانی همچون کمال تبریزی (دبیر جشن خانه سینما)، منوچهر شاه‌سواری (مدیرعامل خانه سینما)، رخشان بنی‌اعتماد، جهانگیر کوثری، علیرضا رضاداد، غلامرضا موسوی، بیژن میرباقری، نظام‌الدین کیایی،محمدرضا مویینی، رویا نونهایی، مرتضی رزاق کریمی، علیرضا تابش، فرشته طائرپور، ابراهیم مختاری، پرویز آبنار، محسن عبدالوهاب، همایون امامی، بابک میرزاخانی، قاسم قلی پور،ژیلا ایپکچی، سیدعلیرضا حسینی،فتاح حسینی، روبرت صافاریان،محسن عبدالوهاب،امید بنکدار، کیوان علیمحمدی، ناهید دل‌آگاه، هوشنگ آزادی‌ور وبابک میرزا خانی، … حضور داشتند.
بنا براین گزارش برگزیدگان هشتمین جشن سینمای مستند عبارتند از:
مستند کوتاه
تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردان: هایده مرادی «قارلی داملار»، تندیس و دیپلم افتخار بهترین تهیه‌کننده: علیرضا دهقان «اوسیا» 
و جایزه ویژه هیئت داوران :حمید جعفری و فاطمه فروزان اعلا برای فیلم«برد»
مستند نیمه‌بلند
تندیس و دیپلم افتخار به سام کلانتری برای فیلم «مانکن های قلعه حسن خان»،
تندیس بهترین تهیه‌کننده: فتح‌الله امیری «تنها وش»،دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: ماجد نیسی «آن دو»، 
مستند بلند:
تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: یاسر خیر«آهستگی»،
تندیس و دیپلم افتخار بهترین تهیه‌کننده: محسن استادعلی و نسرین عبدی« خوان بی‌خان»
بهترین پژوهش فیلم مستند:
تندیس و دیپلم افتخار حسام اسلامی و احسان عمادی برای فیلم محاکمه
دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری: عبدالخالق طاهری و حجت طاهری برای فیلم «زندگی در خور موسی»
همچنین دیپلم افتخار به رضا تیموری برای فیلم «مانکن‌های قلعه‌حسن‌خان» 
بهترین تدوین:دیپلم افتخار به مانکن‌های قلعه‌حسن‌خان، روزبه فرازمند
بهترین موسیقی: دیپلم افتخار به امیر بکان «بازگرد»، بهترین صدابرداری: دیپلم افتخار به حسن شبانکاره «آهستگی»، بهترین صداگذاری: دیپلم افتخار به انسیه ملکی «مانکن‌های قلعه‌حسن‌خان»، 
و دیپلم افتخار به «زنی که نام ندارد»، آرش اسحاقی
هجدهمین جشن سینمای ایران ۲۲شهریور ماه با رویکرد «روز ملی سینما، روز احترام به تماشاگر» برگزار می شود.

حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...
ابوالفضل سروش‌مهر سرپرست انجمن س...
فیلم کوتاه «تگرگ» روایتی از تردی...
 هفتمین «هفته فیلم و عکس» استان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *