جستجو

ضرورت حضور فکری و علمی مدرسان سینما در اتفاقات مهم سینمایی

جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن مدرسان سینمای ایران و اعضای هیات علمی دانشگاه های هنری در دیدار و گفتگو با معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی بر استفاده از ظرفیت های مشترک برای گسترش فعالیت های آموزشی و پژوهشی تاکید نمودند.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی در چهاردهمین نشست ادواری معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با هیات مدیره صنوف تخصصی خانه سینما، هشت تن از اعضای شورای مرکزی انجمن مدرسان سینمای ایران که دانشکده های هنری مختلف کشور را نمایندگی می کردند، به ایراد صحبت پرداخته و پیشنهادات خود را برای تعمیق و گسترش همکاری ها مطرح نمودند.
در ابتدای این نشست پس از عرض خیر مقدم و ایراد کلیاتی در باره شرح وظایف معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی توسط «رمضانعلی حیدری خلیلی» نوبت به آن رسید تا دکتر «مهدی رحیمیان» رئیس انجمن به معرفی پیشینه تشکیل انجمن و ضوابط عضوگیری آن بپردازد.
وی با اشاره به اینکه قریب به ۶۵ نفر عضو رسمی انجمن هستند، یادآور شد از جمله ملاک های عضویت در انجمن داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با سینما و نیز سابقه تدریس در مراکز آموزش عالی به عنوان هیات علمی است.
در ادامه دکتر «حسین حیدری» استاد دانشگاه کمبود کتاب و فقر منابع معتبر سینمایی را جدی دانست و خواستار تامین منابع و بروز رسانی بانک مقالات و پژوهش های نظری شد. وی تشکیل بانک فیلمنامه برای بهره برداری های علمی و هنری را ضرورتی مهم به حساب آورد.
این گزارش می افزاید: دکتر « محمود بختیاری» عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز پیشنهاد انتشار یک ژورنال علمی را داد و وجود تنها دو نشریه علمی پژوهشی « نامه هنر» و «هنرهای زیبا» را که به همه هنرها می پردازند، کافی و زیبنده سینمای ایران ندانست. وی با انتقاد از اینکه صندوق حمایت از پژوهش ها، تحقیقات سینمایی را در اولویت کاری خود نمی داند، خواستار رفع این مشکل شد و پیشنهاد نمود، مادام که پیشکسوتان سینما در بین ما هستند، با راه اندازی پروژه «تاریخ شفاهی سینما» خاطرات آنها ضبط و پیاده سازی شود. وی همچنین تدوین «دائره المعارف» را با توجه به پیشینه یکصد و بیست ساله سینما در ایران حائز اهمیت دانست. دکتر «علی اسدی» یکی دیگر از حاضران از آمادگی اعضای انجمن مدرسان سینما برای انجام پروژه های تحقیقی خبر داد و خواستار ارائه فهرست اولویت های پژوهشی سازمان سینمایی شد.
این گزارش می افزاید، در ادامه این نشست دکتر «عسگری کیا» عضو هیات علمی دانشگاه سوره، خواستار انتشار هر چه سریعتر پژوهش ها و کتاب هایی شد که در دو سال گذشته به سفارش دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان سینمایی و عاملیت دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اجرا و آماده گردیده اند. ایشان پیشنهاد نمود حمایت از پایان نامه های تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشجویان سینما در دستور کار سازمان سینمایی قرار گیرد.
دکتر«علی طهماسبی» عضو هیات علمی دانشکده صدا و سیما نیز مهجوریت و غربت انجمن را در قیاس با سایر انجمن های سینمایی گوشزد کرد و پیشنهاد کرد تا از ظرفیت علمی و اعتبار اجتماعی اعضای انجمن مدرسان سینمای ایران در مجامع سیاست گذار و برنامه ریز و هیات های مختلف داوری و نیز اتفاقات مهم سینما بیشتر ازگذشته استفاده شود. وی در همین رابطه خواستار حمایت دولت برای معرفی انجمن و ظرفیت های علمی اش در مجامع سینمایی و فرهنگی کشور شد..
«دکتر صفدری» مدرس دانشکده سینما از دیگران حاضران در جلسه، با یادآوری جنبه های مثبت نظام استاد – شاگردی در انتقال دانش های سینمایی، بازگشت به این روش سنتی را در رویکردهای اخیر سینمای کشور محل بحث و اشکال دانست و شیوه های آکادمیک را راه بهتری برای آگاهی از دانش های نوین سینمایی برشمرد. وی همچنین کمبود فاحش منابع مرجع و کتاب های فنی و تکنیکی را ضعف بزرگ آموزش های سینمایی در سال های اخیر به شمارآورد.
به موجب این گزارش دکتر« غلامرضا آذری» دیگر عضو انجمن مدرسان با اشاره به اینکه مسئولان سینمایی اعضای انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی را ظاهراً به خاطر پرشمار بودن آنها بیش از انجمن کوچک مدرسان سینمایی در برنامه های مختلف مشارکت می دهند، خواستار توجه بیشتر برنامه ریزان و دبیران جشنواره های سینمایی برای جلب مشارکت و همراهی مدرسان و اساتید سینمایی کشور شد. وی همچنین طرح مباحث میان رشته ای را یکی از زمینه های جذاب برای بسط همکاری دانشگاه و سینما دانست.
در خاتمه این نشست «حیدری خلیلی» معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در سخنان مشروحی ضمن استقبال از پیشنهادت مطرح شده از سوی حاضران، به بعضی از موارد مطرح شده پاسخ داد. وی با تکریم قدر و منزلت علمی اساتید سینمایی و نقش بی بدیل آنها در آموزش و تربیت نسل های مختلفی از سینماگران برجسته کشور، انتشار کتاب های ترجمه شده و پژوهش های صورت گرفته توسط سازمان سینمایی در سالهای ۹۲ و ۹۳ را از جمله برنامه های آینده معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی دانست و از کلیه حاضران خواست همانند بسیاری از مجامع و مراکزی که به درخواست این معاونت ، عناوین پژوهی پیشنهادی شان را ارائه داده اند، از طریق انجمن مدرسان موضوعات پیشنهادی خود را در اسرع وقت در قالب پروپوزال یا طرح ارائه دهند.
ایشان اهمیت پژوهش های سینمایی را برای پیشبرد هر چه بهتر سیاست ها و برنامه های سینمایی کشور مهم دانست و خاطر نشان کرد ادامه حیات و حرکت رو به پیشرفت سینمای ایران بیش از پیش به انجام پژوهش و مطالعات سینمایی نیاز دارد ودر این راستا باید موانع و معذوریت های موجود در سر راه پژوهش های سینمایی باید برداشته شود و مراکز حمایتی چون صندوق حمایت از پژوهشگران باید از پژوهش های سینمایی نیز حمایت کنند.
حیدری خلیلی همچنین از برگزاری رویداد علمی و پژوهشی در حوزه سینما خبر داد که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. وی در ادامه خواستار همکاری انجمن مدرسان سینما در زمینه بررسی صلاحیت مدرسان آموزشگاه های آزاد سینمایی کشور و نیز تهیه استانداردهای لابراتوارها و استودیو های صدا ،تدوین و دوبله شد .
در این جلسه «علیرضا صدرالدینی» و «محمد حسین فرج» مدیران کل دفاتر «مطالعات، توسعه دانش سینمایی» و « توسعه فناوری های سینمایی» نیز حضور داشتند.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *