جستجو

نشست یونیسف با راه‌یافتگان به دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با حضور ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران، مهتاب کرامتی سفیر صلح و حسن نیت یونیسف، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایل‌بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی و سهیلا عسکری مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوان در مجتمع سینمایی «سیتی سنتر» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، ستاد خبری دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، نشست یونیسف با راه‌یافتگان به دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان به پیشنهاد یونیسف و  به منظور تشریح حمایت از فیلمسازان  برای آموزش رایگان دوره فیلم‌سازی حرفه‌ای با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران  برگزار شد.

همچنین در این نشست صمیمی نمایندگان یونیسف با نوجوانان فیلم‌‌‌ساز المپیادی، علیرضا تابش، حبیب ایل‌بیگی به عنوان مدیرعامل و قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی  و سهیلا عسکری مدیر امور جشنواره های انجمن سینمای جوان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران گفت که برای شروع می خواهد از نوجوانان حاضر در این انجمن سئوال کند و در اولین پرسش خود از نوجوانان را اینگونه شروع کرد: بچه ها فکر می کنید من اهل کجا هستم؟

در ادامه هر یک از نوجوانان حاضر در سالن یک نقطه از جهان را نام بردند و در میان اسامی مختلف که نام برده شد از کشور استرالیا نام برده شد و پارکس گفت: می‌دانید استرالیا چقدر از ایران دورتر است؟ ولی من به عشق شما بچه‌ها اینجا هستم و در حال حاضر سه سال است که کنار کودکان و نوجانان ایران هستم و خیلی خوشحالم که به ایران آمدم و امروز در اصفهان و در المپیاد فیلمسازی نوجوانان کنار شما هستم.

وی ادامه داد: می دانم که شماها هم از راه‌های خیلی دور و یا نزدیک به المپیاد فیلمسازی آمده‌اید و الان خیلی مهم نیست که از کدام نقطه ایران آمده‌اید بلکه مهم این است که در حال حاضر اینجا و در المپیاد فیلسازی نوجوانان هستید.

ویل پارکس در ادامه صحبت‌های خود  از نوجوانان فیلم‌ساز پرسید که در یک هفته حضور در المپیاد فیلمسازی چه نکاتی یاد گرفتید؟

نوجوانان فیلمساز پاسخ‌های متفاوتی دادند: «در طول یک هفته فیلم های یکدیگر را دیدیم و دوستان بسیاری پیدا کردیم»، «خوشحالیم که مثل سایر هنرمندان ما هم در این یک هفته در جامعه درک شدیم»، «یاد گرفتیم با جسارت فیلم بسازیم و وقتی می‌خواهیم فیلم بسازیم خودمان باشیم و با فکر خودمان فیلم بسازیم».

نماینده یونیسف در ایران همچنین سئوال کرد: اساسا چه نوع فیلم‌هایی را دوست دارید؟ و پارکس جواب‌های متفاوتی مانند فیلم‌هایی که رویاهای عاشقانه و منطقی دارند، فیلم‌های فلسفی درباره چگونه زیستن و… را از نوجوانان شنید و برخی از نوجوانان فیلم‌های ایرانی مانند « برادرم خسرو»، «هیس دختران فریاد نمی‌زنند»، «قهرمانان کوچک»، «رنگ خدا» نام بردند.

در ادامه این نشست صمیمی نوجوانان حاضر در سالن سینمای مجتمع «سیتی سنتر» از مهتاب کرامتی سفیر صلح و حسن نیت یونیسف پرسیدند که چه نوع فیلم‌هایی را دوست دارد و کرامتی جواب داد: من عاشق فیلم‌های انیمیشن هستم. اما یک نکته‌ای که در بیان علاقه‌مندی شما به ژانرهای مختلف سینما برای من قابل تامل بود این نکته بود که هیچ کدام از شماها اشاره نکردید که دوست دارید برای کودکان فیلم بسازید. آیا واقعا هیچکدام دوست ندارد برای کودکان فیلم بسازید؟

در ادامه این پرسش کرامتی کودکان پاسخ دادند که دوست دارند فیلم‌های هیجان‌انگیز برای بچه‌ها بسازند. همچینین نوجوانان حاضر از ویل پارکس پرسیدند که اولین فیلم ایرانی که دیده چه بوده است؟ و کرامتی در توضیح این سئوال گفت: متاسفانه در اکران‌های عمومی به دلیل مشکل زیرنویس نمی‌توانیم فیلم ببینیم و این نقصان وجود دارد که امیدوارم حل شود اما اولین فیلمی که آقای پارکس دیدند فیلم «۲۱ روز بعد» ساخته محمدرضا خردمندان بود که جایزه ویژه یونیسف را هم از آن خود کرد و امسال هم جز داوران المپیاد فیلمسازی است.

در ادامه نوجوانان از ویل پارکس پرسیدند که وقتی هم سن آنها بوده، چه آرزویی داشته است و چنین پاسخ داد: وقتی خیلی بچه بودم یک ماشین کوچولو داشتم وخیلی علاقه داشتم که وقتی بزرگ شدم راننده ماشین‌های مسابقه‌ای بشوم. اما وقتی ۱۶ سالم شد و با فعالیت‌های یونیسف آشنا شدم دلم خواست که در این مرکز کار کنم و به همه دوستان دبیرستانی‌ام این آرزو را گفتم و پس از ۳۵ سال با دوستان دبیرستانی‌ام قرار گذاشتم و از من پرسیدند که تونستم در یونیسف کار کنم و به آنها گفتم من دنبال آرزوهام رفتم و حالا به شما می‌گویم که آرزوهای خودتون را دنبال کنید.

یکی دیگر از سوال‌ها این بود که آیا فیلم‌های نوجوانان کشور خودتان را هم می‌بینید که پارکس گفت: به دلیل شغلی که دارم مدام در کشورهای دیگر زندگی می کنم و سال‌ها است که از کودکان سرزمین خودم خبر ندارم ولی خوشحالم که امروز اینجا و در کنار شما هستم و از زیبایی‌های ایران به خصوص خواندن تاریخ و اشعار این سرزمین لذت می‌برم. من فردوسی و مولانا را بسیار دوست دارم.

در ادامه این نشست یکی دیگر از نوجوانان گفت که فیلم‌های ما فقط در فضاهایی مثل المپیاد دیده می‌شود و اگر این المپیاد نباشد به چه کسانی فیلم‌های خود را نشان دهیم؟

مهتاب کرامتی گفت این سئوالی است که آقایان تابش و یا حبیب ایل‌بیگی باید جواب بدهند و ایل‌بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: کشورما فیلم‌سازان بسیاری دارد و فیلم‌های کوتاه زیادی ساخته می‌شود که در جشنواره‌های مختلف و یا هفته‌های فیلم و نهایت در تلویزیون پخش می‌شود اما واقعیت این است که ظرفیت فضای اکران در سینما کم است اما فضاهای اینچنین فرصت مغتنمی است که می‌توانید آثار خود را به نمایش بگذارید.

مهتاب کرامتی سفیر صلح و حسن نیت یونیسف در ادامه صحبت‌های ایل‌بیگی گفت: در سینمای ایران بخشی وجود دارد به نام «هنر و تجربه» که فیلم‌های کوتاه را در سانس‌های مختلف در نقاط مختلف کشور نمایش داده می‌شود و این اتفاق مثبتی است که می‌تواند مردم را عادت بدهند تا فیلم‌های کوتاه ببینند و شما هم با ساخت فیلم‌های خوب می‌تواند در آینده‌ای که خیلی هم دور نیست آثارتان را به نمایش بگذارید. اما کمبود تماشاچی نباید اجازه بدهد شما از ساخت فیلم های خود ناامید شوید.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم گفت: ما در کشورمان یک پدیده خیلی خوب به نام انجمن سینمای جوان داریم که این نهاد در مقایسه با کشورهای دیگر کم نظیر است و چنین مرکزی را با این گستردگی ندارند. در واقع تجربه تاسیس انجمن سینمای جوان و تربیت نسل فیلم‌سازی که توسط این انجمن در شهرهای مختلف افتاده است، رخداد بدیع و تازه‌ای است که کار انجمن صرفا آموزش نیست بلکه فیلم‌هایی که توسط شما ساخته می‌شود را در شهرهای مختلف نشان می‌دهند. اما شما هم از تلاش دست نکشید و فیلم‌های خود را در مدارس و یا فرهنگسراهای محله خود نشان دهید.

در ادامه یکی از نوجوانان به پارکس گفت: آیا شما در کشور خود انجمن سینمای جوان دارید؟ و نماینده یونیسف در ایران خندید و گفت که پیشنهاد خوبی را مطرح کردی ما چنین انجمن‌هایی نداریم و استرالیا در این مورد از کشور شما عقب‌تر است.

کرامتی تاکید کرد: نوجوانان ما می‌دانند که سینمای ایران حضور موفق بین‌المللی دارند و به معنای واقعی از سینمای دنیا چیزی کم نداریم و این مایه خوشحالی همه ما خواهد بود.

ویل پارکس در پایان این نشست به آموزش حرفه‌ای فیلمسازی به نوجوانان دومین المپیاد فیلمسازی اشاره کرد و گفت: وقتی متوجه شدیم که قرار است دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان به عنوان یکی از بخش‌های سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار شود، پیشنهاد دادیم تا به منظور حمایت از جریان رشد فیلمسازان نوجوانان مستعد در این عرصه و در همکاری و تعامل با انجمن سینمای جوانان آموزش فیلمسازی حرفه‌ای را به‌صورت رایگان برای شما عزیزان برگزار کنیم و از این اتفاق خوشحال هستیم.

لازم به توضیح است مراسم اختتامیه دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با حضور ۷۳ کارگردان نوجوان که آثارشان در این دوره از المپیاد پذیرفته شده، در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار می‌شود.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *