جستجو

 

مسئول بخش فیلم کوتاه آلمان گفت:  فیلمسازان کوتاه با ساختن فیلم نه به شهرت می‌رسند و نه به پول. به همین دلیل دولت پرداخت کمک هزینه را وظیفه‌ای فرهنگی می‌داند و به دنبال کسب پول و بازگشت سرمایه‌اش نیست.

 به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه، نشست مسئول بخش فیلم کوتاه آلمان در دومین روز از برگزاری سی‌وسومین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزارشد. ترجمه و مدیریت این نشست را حسن دزواره؛ مدیر بخش بین‌الملل جشنواره برعهده داشت.

یوتا ویله در ابتدای این نشست ضمن ابراز خوشحالی از سفر دومش به تهران، عنوان کرد: پیش از این به عنوان داور جشنواره فیلم شهر به ایران سفر کرده بودم. اما چندان در جریان فیلم‌های کوتاه ایرانی نیستم و تنها تعداد کمی از آن‌ها را در جشنواره‌های مختلف دیده‌ام. «فروشنده» آخرین فیلم ایرانی‌ای است که تحت تاثیر آن قرار گرفتم.

وی درباره نحوه ساخته شدن فیلم کوتاه در آلمان، توضیح داد: در این کشور سالانه ۲۵۰۰ فیلم کوتاه ساخته می‌شود. منظور من از این فیلم‌ها آثاری است که در جشنواره‌ها نمایش داده می‌شوند و نه فیلم‌هایی که در یوتیوب و اینترنت منتشر می‌شوند.

مسئول بخش فیلم کوتاه آلمان اضافه کرد: این آثار در ژانرهای مختلف فیلم کوتاه ساخته  و تولید می‌شوند. انیمیشن، مستند، تجربی و دوگانه‌ها. منظور از دوگانه فیلم‌های مستند-تجربی یا انیمیشن-تجربی و نظایر آن است.

وی درباره منابع مالی فیلمسازان در حوزه کوتاه، گفت: طبیعتا ساختن فیلم هزینه زیادی می‌خواهد. دانشکده‌ها و آکادمی‌ها در این زمینه به فیلمسازان کمک می‌کنند اما نظام حمایتی در آلمان متفاوت از تمام کشورهای دیگر است. از آنجا که آلمان کشوری فدرال است فیلمسازان هم در منطقه و ایالت خود و هم به صورت ملی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی درباره نقش و تاثیر منابع مالی در روند فیلمسازی عنوان کرد: با پول زیاد نمی‌شود فیلم خوب ساخت. بسیاری از آثار کوتاه و قابل قبول با هزینه کمی تولید شده‌اند.

یوتا ویله محل اصلی نمایش فیلم کوتاه را سالن‌های سینمایی دانست و تصریح کرد: بهترین محل عرضه فیلم کوتاه جشنواره‌ها هستند. در آلمان ۱۵۰ جشنواره فیلم کوتاه وجود دارد که آثار این حوزه را نمایش می‌دهند. علاوه بر آن ارگا‌ن‌هایی مثل جامعه حمایت از حقوق بشر نیز فیلم کوتاه اکران می‌کنند.

وی افزود: در جشنواره برلین بخشی به فیلم کوتاه اختصاص دارد. علاوه بر آن جشنواره اوبرهاوزن به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره فیلم کوتاه به اکران و داوری فیلم‌های این حوزه اختصاص دارد. جشنواره هامبورگ نیز سومین جشنواره معتبر فیلم کوتاه در آلمان است. علاوه بر جشنواره‌ها ما در روز ۲۱ دسامبر که کوتاه ترین روز سال است در سراسر آلمان فیلم کوتاه نمایش می‌دهیم.

وی درباره همکاری تلویزیون آلمان با کارگردان‌های فیلم کوتاه، بیان کرد: یکی از محل‌های مناسب برای نمایش فیلم‌های این حوزه تلویزیون است که متاسفانه از فیلم کوتاه استقبال نمی‌کند.

مسئول بخش فیلم کوتاه آلمان درباره همکاری خارجی‌ها با موسسات دولتی و حمایتی آلمان، عنوان کرد: امکان همکاری و ساخت فیلم برای غیرآلمانی‌ها ممکن است به شرطی که تهیه کننده فیلم حتما آلمانی باشد. از آنجایی که روند اداری و درخواست تولید فیلم در این کشوربسیار سخت است شما باید حتما با همکاری آلمانی‌ها وارد شرایط تولید شوید.

وی درباره حمایت‌های دولتی از فیلم کوتاه، گفت: مسائل زیادی برای حمایت کردن از یک فیلم مطرح می‌شود اما دولت نقش زیادی در این همکاری‌ها ندارد و به طور ویژه به فیلمسازان کمک نمی‌کند. کمک هزینه تولید فیلم بین ۱۰ تا ۳۰ هزار یورو است اما ممکن است برای یک کارگردان که جوایز خوبی برده این مبلغ تا ۸۰ هزار یورو افزایش پیدا کند.

یوتا ویله ادامه داد: فیلمسازان کوتاه با ساختن فیلم نه به شهرت می‌رسند و نه به پول. به همین دلیل دولت پرداخت کمک هزینه را وظیفه‌ای فرهنگی می‌داند و به دنبال کسب پول و بازگشت سرمایه‌اش نیست.

در پایان این نشست حسن دزواره مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران، گفت:  آکادمی‌های آلمان مانند بادن ورتمبرگ، کنراد ولف و… بهترین آکادمی‌های فیلمسازی در دنیا هستند. سطح آموزشی، امکانات مالی و استادان ممتاز دلیل این موفقیت آموزشی است.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۱۸ تا ۲۴ آبان به دبیری فرید فرخنده کیش برگزار می شود.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *