جستجو

چهل‌‌و‌هشتمین جلسه و هشتمین نشست از فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با حضور مرتضی‌علی عباس‌میرزایی به عنوان کارشناس و مهمان ویژه برنامه، علاقه‌مندان و فیلم‌سازان، عصر دوشنبه هشتم مرداد ماه در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هشتمین جلسه از ششمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با نمایش سه فیلم کوتاه داستانی و یک انیمیشن پذیرای علاقه‌مندان شد.

در این برنامه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران برگزار می‌شود، فیلم‌ داستانی «عبور از حصار» به کارگردانی بارناباس توث از مجارستان با مدت زمان ۱۸ دقیقه، فیلم کوتاه داستانی «سوادکوهی» به کارگردانی محمدرضا مجد به مدت ۲۸ دقیقه، انیمیشن «جم شید؛ مرثیه ای بر یک اسطوره» به کارگردانی معین صمدی با مدت زمان ۱۲ دقیقه و فیلم کوتاه داستانی «مانیکور» به کارگردانی آرمان فیاض به مدت ۱۴ دقیقه به نمایش درآمد.

پس از پایان اکران ۴ فیلم یاد شده، طبق اطلا‌ع رسانی انجام شده، قرعه کشی صورت گرفت و از سوی سایت تیوال به ۴ نفر از حاضرانی که برای حضور در این جلسه از پاتوق صندلی خود را در این سامانه رزرو کرده‌اند، بلیت نمایش «راز بقا» اهدا شد.

در ادامه مرتضی‌علی عباس‌میرزایی به عنوان مهمان ویژه درخصوص آثار به نمایش درآمده به بحث و تبادل‌نظر با مخاطبان پرداخت. محمدرضا مجد کارگردان فیلم کوتاه «سوادکوهی»، آرمان فیاض کارگردان فیلم کوتاه «مانیکور» و عطا مجابی نیز در این گفت‌و‌گو حضور داشتند.

در ابتدای جلسه مرتضی‌علی عباس‌میرزایی کارگردانی فیلم داستانی «سوادکوهی» را متفاوت عنوان کرد و گفت: کسانی که  فیلم‌های مرا دیده‌اند درجریان هستند که پلان‌های طولانی از حوصله‌ام خارج است و خوشبختانه با اینکه مدت زمان فیلم «سوادکوهی» ۲۸ دقیقه است و مشابه داستان آن را خیلی دیده و شنیده‌ایم اما این اثر به واسطه کارگردانی متفاوتی که دارد، بسیار خوش‌ریتم است.

او در ادامه افزود: پیش از این نیز «سوادکوهی» را چهار بار دیده‌ام هر چند که سبک دکوپاژ آن را نمی‌پسندم اما این فیلم جز آثاری است که آن را دوست دارم و هر بار که آن را می‌بینم برایم سوال است که چه عاملی باعث شده تا این اثر را تا انتها ببینم؟ زمانی‌که برای بار سوم «سوادکوهی» را در جشنواره فیلم کوتاه دیدم، متوجه شدم که کارگردان نه تنها لنز را به خوبی می‌شناسد بلکه به درستی جای دوربین را انتخاب کرده است.

کارگردان فیلم سینمایی «انزوا» همچنین اضافه کرد: طی چندین دفعه‌ای که تماشگر این فیلم کوتاه بوده‌ام از خودم پرسیدم که اگر جای فیلم‌ساز این اثر بودم، کدام قسمت از فیلم را کوتاه می‌کردم و به پاسخی نرسیدم. از آنجا که با متن بر روی تصویر مشکل دارم، تنها کپشن وسط فیلم آزارم می‌دهد و تا کنون راه‌کاری نیافته‌ام تا آن نوشته را از ذهنم حذف کنم.

عطا مجابی در ادامه صحبت‌های عباس‌میرزایی ضمن اشاره به اینکه «سوادکوهی» دارای دو ویژگی است، خاطرنشان کرد: بازی دقیق، گام به گام، سانتی‌متری و بسیار طبیعی در این اثر، یکی از ویژگی‌های فیلم و استراتژی در کارگردانی از دیگر نقاط قوت آن است. با وجود نقصان‌های سلیقه‌ای که در این فیلم است این فیلم را دوست دارم. در مجموع با اینکه دکوپاژ ساده‌ای دارد اما کارگردانی آن درخشان است.

محمدرضا مجد که «سوادکوهی» دومین ساخته کوتاه سینمایی اوست، این فیلم را دومین بخش از سه‌گانه‌اش عنوان کرد و اظهار داشت: برای ساخت این اثر حدود یک سال به اتفاق بازیگرانم به دادگاه‌ها رفتیم. با یک یا دو قاضی دوست شده و با فضا و ادبیاتشان آشنا شدم. تلاش کردم تا چیدمان آکسسوار و وسایل صحنه فیلم مانند آنچه که در دادگاه دیدم، باشد.

او در ادامه اضافه کرد: معتقدم حتا زمانی‌که فیلم بر روی پرده اکران می‌شود نیز برای کارگردان تمام نشده است و بر همین اساس پس از نمایش این اثر در جشنواره فیلم کوتاه تهران کپشن میانی آن را حذف کردم. به نظرم به هر شکل دیگری این قصه را روایت می‌کردم تا این حد برای مخاطب باورپذیر نبود. ابتدا از ۵ زاویه مختلف فیلم‌برداری شد اما  در تدوین به این نتیجه رسیدم که باید تنها دو زاویه را حفظ کرده و مابقی را حذف کنم.

مجد با بیان اینکه در نظر دارم فیلم کوتاهی را که پس از این اثر می‌سازم شباهتی با «سوادکوهی» نداشته باشد، تصریح کرد: در این فیلم تلاش کردم تا کارگردان و دوربین در آن دیده نشوند و از ابتدای تمرینات با بازیگران قرار گذاشتیم تا دستمان برای مخاطب رو نشود.

در ادامه مرتضی‌علی عباس‌میرزایی فیلم «مانیکور» را اثر درست و خوبی عنوان کرد و گفت: من در سینما بسیار سخت‌گیر هستم و به راحتی با فیلمی ارتباط برقرار نمی‌کنم. سال گذشته به واسطه فیلم «مانیکور» با آرمان فیاض آشنا شده و متوجه شدم که او از جهان دیگری آمده است و به قصه‌های زمینیان به شکل دیگری نگاه می‌کند. تنها مشکل من با فیلم “مانیکور” پلان آخر آن است که به نظرم در صورتی‌که حذف می‌شد، کات زیبا و فنی در تدوین داشت. این اثر را بیش از صد بار دیده‌ام و هر بار متوجه شده‌ام که کارگردان چیزهایی را در آن جا گذاشته تا مخاطب با هر بار دیدن آن را پیدا کند.

او همچنین در پایان صحبت‌هایش افزود: در صورتی‌که فیلم‌ساز در ساخت فیلم کوتاه محدودیتی برای خود قائل شود، در ساخت فیلم بلند جسارت نخواهد داشت.

عطا مجابی نیز درباره فیلم “مانیکور” گفت: این اثر با انتخاب درست مکان دوربین، بازیگر و دقت در جزئیات، فیلمی حسادت‌برانگیز است.

در ادامه این مراسم حضار درباره آثار اکران شده به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبه‌های هر هفته ساعت ۱۸ در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: تهران، خیابان خالداسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان چهارم برگزار می‌‌شود و حضور علاقه‌مندان در آن آزاد و رایگان است.

 

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *