جستجو

 

 

محمد آفریده مشاور مدیر سابق شبکه مستند سیما با بیان این نکته که صدا و سیما باید پوست‌اندازی کند، ابراز امیدواری کرد مدیریت جدید شبکه مستند با جدیت و انرژی کار خود را پیش ببرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، محمد آفریده مشاور مدیر سابق شبکه مستند در گفتگو باخبرگزاری مهر درباره علت جدایی‌اش از شبکه مستند و فعالیت‌های اخیر خود گفت: من امیر تاجیک را از زمانی که مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بودم و با پرس تی‌وی همکاری و تعامل داشتم، می‌شناختم به همین دلیل وقتی او مدیر شبکه مستند شد و از من دعوت به همکاری کرد این همکاری را پذیرفتم.

وی افزود: مدیران جوان در جمهوری اسلامی ایران نعمت هستند و باید تا آنجا که امکان دارد فضا را برای فعالیت این مدیران جوانی که هم انرژی دارند و هم با دانش هستند فراهم کرد و اگر این اتفاق بیفتد شرایط فرهنگی سازمان‌ها بهتر و پویاتر می‌شود. حضور هر چند کوتاه امیر تاجیک در شبکه مستند نشان از تفاوت‌ها و تغییرات در نگاه مدیریتی تلویزیون می‌داد. دعوت از طیف‌های مختلف مستندساز، تعاملات و همکاری با مراکز و ظرفیت‌های مختلف جامعه و از همه مهم‌تر زنده شدن شبکه به مثابه آینه جامعه که به نظر من برای شبکه کم‌سابقه بود، نوید دوران تازه‌ای را می‌داد. البته وقتی امیر تاجیک تصمیم گرفت از شبکه مستند سیما برود من هم رفتم.

مدیرعامل اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: من از سال ۵۹ با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همکاری داشتم و فیلم‌ها و فیلمنامه‌های زیادی برای شبکه های مختلف آن ساختم و نوشتم، اما به نظر من صدا و سیما باید پوست‌اندازی کند. ساختار تلویزیون برای این جامعه، مقتضیات این نسل و شرایطی که ما در آن هستیم، قدیمی و کهنه است. به هر حال من خدا را بابت این همکاری با شبکه مستند شکر می‌کنم زیرا این همکاری خروجی بسیاری داشت از جمله حضور موثر شبکه مستند در جشنواره امسال «سینما حقیقت» و اینکه شعار شبکه  «خانه مستندسازان جوان ایران اسلامی» می‌شود، در واقع هوش مدیریت فرهنگی را نشان می‌داد که خودش را به انرژی مواج جامعه نزدیک می کند. امیدوارم تلویزیون ما که سرمایه این کشور و انقلاب است، پویاتر و بالنده‌تر شود و دوستان در تیم جدید شبکه مستند با انرژی بیشتر و سخت‌کوش‌تر به پیش بروند.

آفریده بیان کرد: اگر احساس تکلیف کنم که در جایی می‌توانم خدمت کنم، کوتاهی نمی‌کنم زیرا معتقدم تلویزیون، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، حوزه‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف، سرمایه‌های این ممکلت هستند و باید سریع‌تر به فکر دگرگونی و تحول باشند، البته این اتفاقات با شعار دادن محقق نمی‌شود و باید با عقلانیت و دانش تحقق پیدا کند.

مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با مهر با اشاره به مسایلی که برای فیلم «یک خانواده محترم» به تهیه‌کنندگی وی اتفاق افتاد و هنوز عده‌ای به دلیل ساخت آن اثر از او انتقاد می کنند، گفت: به نظرم این اتفاقات از الطاف خداوند بود و باعث شد من به درک بهتری از ظاهر و باطن شرایط موجود برسم. این دنیا بنا به فرمایش یکی از معصومان نعمتش بلا و بلایش نعمت است. به هر حال ورود به حوزه فرهنگ و کار فرهنگی  نیاز به صبوری، خلوص و آگاهی و تجربه دارد که متاسفانه نبود آگاهی‌ها، روزمرگی‌ها، منافع شخصی و … فرهنگ را مظلوم‌تر از همیشه کرده است. امیدوارم با پشتوانه‌های فرهنگی موجود، سرمایه‌های نسل جوان و فرصت بی‌نظیری که خداوند عالم برای این مملکت فراهم کرده است، کار و تلاش و نشاط فرهنگی این سرزمین دوچندان شود.

آفریده که جشنواره «سینما حقیقت» از یادگارهای دوران او است، درباره این جشنواره نیز گفت: خداوند عالم آفرینش را بر محور گوهر حقیقت بنا نهاد و حقیقت برای مؤمن شیرین و برای دنیاطلب تلخ است و بسیاری از ظلم‌ها و فسادهای این عالم از ترس آشکار شدن حقیقت است، اینکه در روایت  معصوم داریم در قیامت، زن از شوهر و بستگان و دوستان و مردم از هم فرار می کنند به‌خاطر روشن شدن حقیقت اعمالشان است. «سینما حقیقت» باید به جوهر حقیقت که تلخ و شیرین و گزنده و هشداردهنده و آگاهی بخش است توجه کند چراکه این توجه به تزکیه جامعه و مسئولان منجر شده و به روح تعهد که امام بزرگوار (ره ) می فرمود نزدیک‌تر می‌شود. همه حقایق هستی این دو روزی نیست که ما در آن بی‌محابا می‌تازیم و خورشید حقیقت سرانجام برای هر فرد طلوع خواهد کرد.

این تهیه کننده در پایان خاطرنشان کرد: ۲ فیلمنامه با موضوعات مختلف از فیلمسازان جوان در دست دارم که دوست دارم با مهیا شدن شرایط هر چه زودتر اقدام به ساخت آنها کنم.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *