جستجو

محمدعلی حسین‌نژاد ضمن انتقاد از کم ‌توجهی سیاستگذاران و فیلمسازان به مشکلات پس از تولید فیلم، گفت: در سینمای ما تاکید بر تولیدمحوری به جای عرضه‌محوری وجود دارد. در این شرایط باید فیلمسازان با همدیگر متحد شده و با تقسیم کار، سازمانی را بوجود بیاورند تا سینمای کوتاه از تنگنا نجات پیدا کند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست «سینما و یک دیدگاه» با موضوع «فیلم کوتاه بعد از ساخت» با حضور محمدعلی حسین نژاد در سومین روز برگزاری جشنواره سی و سوم برگزار شد. رامتین شهبازی اجرای این جلسه را برعهده داشت.

محمدعلی حسین نژاد در ابتدای این نشست ضمن اشاره به وجود ۵ هزار دانشجو در حوزه سینما، عنوان کرد: خوشبختانه آموزش فیلمسازی در مراکز آموزشی، انجمن سینمای جوانان ایران و آموزشگاه‌های آزاد به شدت پیگیری می‌شود. درحال حاضر مشکل ما توجه زیاد به تولیدمحوری است. فیلمسازان ما نمی‌دانند پس از ساخته شدن فیلم‌هایشان آن را در کجا عرضه و اکران کنند.

وی با اشاره به تغییرات تکنولوژی در جهان امروز، بیان کرد: امروزه نحوه ورود به سینما و ابزارهای سینمایی به طورکلی و حرفه‌ای عوض شده‌اند. اما آموزش‌های ما بی‌توجه به تغییرات فیلمسازی در جهان امروز است. تغییر ابزارهای سینمایی منجر به تغییر سینما، داستان و نگرش‌های مخاطب می‌شود.

مترجم کتاب «ویرانگری خلاق» ضمن اشاره به فراگیرشدن دنیای مجازی و آنلاین، گفت: اهالی سینما باید به جای یاد گرفتن روش های آشنایی با ابزار جدید، روش‌شناسی درست را بشناسند، چرا که مهارت‌های روش‌شناسی باعث به‌روزشدن و هوشیاری تفکر خلاق فرد می‌شود.

وی اضافه کرد: در مکتب‌های آموزشی امروز تاکید روی آموزش درحین عمل است. یعنی فرد همزمان که با ابزار تازه‌ای آشنا می‌شود می‌تواند چگونگی کار با آن دستگاه را نیز فرابگیرد.

وی با اشاره به روندهای درحال شکل گیری در حوزه فرهنگ و سینما، اشاره داشت: کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی، رشد شتابان اقتصاد صنایع خلاق و گرایش به تولید مشترک محتوای هنری باعث رشد و پویایی فرهنگی در دنیا می‌شود. در این شرایط فرهنگ‌های ایستا نابود شده و فرهنگ‌های پویا جهانی می‌شوند.

این مدرس دانشگاه درباره روندهای گسترش سینما در جهان امروز، بیان کرد: امروزه روش‌های بازاریابی سینمایی تغییر پیدا کرده است و تاکید اصلی به ذائقه و نوع مخاطب معطوف شده. شناخت گروه مخاطبین از اصول فیلمسازی آینده است و براساس آن تصمیم گرفته می‌شود چه فیلمی در چه جایی نمایش داده شده و با چه هزینه‌ای تولید شود.

حسین نژاد اضافه کرد: در روندهای جدید سازمان‌هایی شکل می‌گیرد که مدیریت محتوا را برعهده خواهد داشت و صفر تا صد کار فیلم را پیش می‌برند. یعنی از زمان ایده اولیه تا پخش وعرضه فیلم تحت یک مدیریت واحد شکل می‌گیرد.

این مترجم با اشاره به شبکه نت فلیکس، گفت: نت فلیکس فروشگاهی است که علاوه بر عرضه و فروش وارد جریان فیلمسازی شده است. امسال بودجه ۶ میلیارد دلاری برای تولید فیلم کنار گذاشته که هیچ استودیویی توان رقابت با آن را پیدا نکرده است. آن‌ها به زبان‌های مختلف و باتوجه به مخاطبان متعدد تولید محتوا می‌کنند.

وی ضمن انتقاد از روشن نبودن هدف فیلمسازان کوتاه کشور، عنوان کرد: دلیل ساخت یک فیلم ارائه نمونه کار، انتقال نگرش به مخاطب یا کسب درآمد است. بسیاری از فیلمسازان می‌خواهند با فیلم هایی که پشتوانه ورود آن‌ها به سینمای حرفه‌ای است کسب درآمد کنند اما این هدف با آن نتیجه جور درنمی‌آید. کسب درآمد راه‌ها و قواعد خاصی دارد.

در پایان این نشست رامتین شهبازی مجری و کارشناس برنامه، گفت: زیبایی‌شناسی در دوران جدید باتوجه به امکانات بصری روز شکل گرفته است و  تکنولوژی عامل تعیین کننده‌ای برای شناخت جهت فیلمسازی است.

وی ادامه داد: شگفت‌زدگی ذات سینما است اما در دوران ما شگفت‌زدگی تاثیر خودش را از دست داده و کمرنگ شده است. بحث های امروز مقدمه‌ای بر سینمای آینده است که با تکنولوژی نوین مخاطب را غافلگیر می‌کند.

نشست های «سینما و یک دیدگاه» تا ۲۳ آبان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ۳ پردیس چارسو برگزار می شود. در ادامه این نشست ها جمعه ۲۱ آبان مهدی کرم پور با موضوع «نگاه کردن با دوربین» صحبت می کند، نازنین مفخم درباره «جایگاه تدوین در سینمای حرفه ای» حرف می زند، و در آخرین نشست احمدرضا درویش درباره سینمایش «از ابتدا تا رستاخیز» می گوید.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *