جستجو

مجید برزگر در نشست تخصصی «نظرگاه در فیلم کوتاه / روایت کارگردانی» در سومین روز جشنواره منطقه‌ای «آگِر»، جسارت و بی‌پروایی کارگردان را لازمه‌ی دست‌یابی به لحن و سبک شخصی او در روایت عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، نشست تخصصی «نظرگاه در فیلم کوتاه / روایت کارگردانی» از ساعت ۱۰ تا ۱۳ سومین روز جشنواره منطقه‌ای «آگِر» توسط مجید برزگر و با استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد.

مجید برزگر نویسنده، کارگردان، عکاس، تهیه کننده و مدرس سینما است. او که دیپلم گرافیک، لیسانس کارگردانی و فوق لیسانس ادبیات دراماتیک دارد عضویت در هیأت مؤسس انجمن فیلم کوتاه ایران، ریاست هیأت مدیره‌ انجمن فیلم کوتاه ایران از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵، عضویت در کانون کارگردانان سینمای ایران، عضویت در هیأت‌های انتخاب و داوری در جشنواره‌های فیلم داخلی و بین‌المللی و برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی عکس و نقاشی را در کارنامه دارد. فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند «اکران زندگی»، «دوست، افسانه»، «جنبش واژه زیست»، «فیلمی کوتاه درباره انتظار»، «کابوس وحشتناک من»، «مه در خانه»، «کوچه های باد»، «تصنیف قدیمی و غمناک عصر بارانی آسمار»، «راه رفتن در مه»  و مستندهای «سیاه مثل غربت»، «همچون در یک آیینه»، «حرفه: سینماگر»، «روشنایی های شهر» و «سوگ و سرود»  از جمله آثار وی است.

علاوه بر این تهیه‌کنندگی آثار کوتاه و نیمه بلند «سکوت»، «تناولی به روایت تناولی»، «مکالمه»، «تنازع»، «مه در خانه»، «هنوز نه»، «وال‌ها» و «مسافر» و کارگردانی فیلم‌های سینمایی «فصل باران‌های موسمی»، «پرویز» و  «یک شهروند کاملا معمولی» و تهیه‌کنندگی آثار سینمایی «پریدن از ارتفاع کم»، «ممیرو»، «والدراما»، «داستان خانواده فرشچی» و «بتادین» نیز در کارنامه برزگر به چشم می‌خورد.

برزگر در این نشست به تبیین تاریخچه‌ای مختصر از شیوه‌ی روایت کلاسیک در سینما و حضور همواره‌ی دانای کل به‌عنوان راوی اصلی همانند کهن‌الگویی که در ادبیات کهن پارسی نیز موجود بوده است، پرداخت و سپس وقوع تغییرات عمده‌ای در شکل روایت و نظرگاه را از نیمه‌ی دهه ۹۰ در اروپا با ظهور ۴ موج «اکسپرسیونیسم»، «نئو رئالیسم» در ایتالیا، «موج نوی فرانسه» و «دگما ۹۵»، با ذکر فیلم «داستان توکیو» به‌عنوان بارزترین نمونه از بازتعریف سینما که به‌ویژه با بازتعریفی از میزانسن، لنز و ارتفاع دوربین و خط فرضی اتفاق افتاد، تشریح کرد.

او با اشاره به این‌که فرم اصلی‌ترین بخش در یک فیلم است و ابتذال بیشتر در فرم اتفاق می‌افتد و نه در محتوا، بهترین اتفاق در عرصه سینما به‌ویژه فیلم کوتاه را صاحب سبک بودن هر فیلم‌ساز دانست و در ادامه ذکر کرد: «فیلم‌ساز باید متن را از آنِ خود کند و با شیوه‌ی بیان و نگاه خاص خودش آن را به تصویر بکشد.»

وی در ادامه تصمیم‌گیری کارگردان در مورد اجزای مختلف فیلمش از جمله داستان؛ انسان در شرایط یا روابط یا اخلاق؛ مینی‌مالیسم، معمولی یا ماکسیمالیسم بودن؛ صدا؛ دیالوگ صحنه‌ای یا دوبله؛ افکت‌های رئال، سوررئال، سمبلیک یا…؛ دکوپاژ تقطیع یا میزانسن؛ ریتم؛ نوع بازی؛ تصویر؛ اندازه نما؛ ارتفاع و حرکت دوربین و … را ابزار و راهکار رسیدن به سبک شخصی و نظرگاه کارگردان در بیان تصویری و روایت خاص او از داستان عنوان کرد.

شصتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان ملایر «آگر» از تاریخ ۱۵ الی ۱۸ شهریورماه سال ۱۳۹۷به مدت چهار روز در استان همدان، شهرستان ملایر، با حضور استان‌های همدان، مرکزی، قم، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و هرمزگان توسط انجمن سینمای جوانان ملایر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری ویژه شهر ملایر در حال برگزاری است.

 

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *