جستجو

رئیس سازمان سینمایی در برنامه شهرفرنگ که (۲۵ شهریورماه) روی آنتن شبکه خبر سیما رفت، عملکرد و پیشرفت‌های سینما را طی سه سال گذشته مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در این برنامه ضمن تشکر و خسته نباشید به سینماگران به خاطر تلاش‌هایشان در مورد رشد فروش سینماهای کشور گفت: آمار فروش سینماها در طول امسال، بسیار امیدبخش بوده و ما این روزها شاهد صف‌های عریض و طویل سینما هستیم که سال‌ها بود مردم ندیده بودند و این برای ما باعث خوشبختی است. فکر می‌کنم ما تنها ملتی هستیم در دنیا که سانس ۶ صبح را هم با سالن‌های پر از جمعیت تجربه کردیم. 
وی ادامه داد: در سال ۹۲ شمار مخاطبان سینمای ایران به یک حد بحرانی رسیده بود، به زیر ۸ میلیون نفر و فروش زیر ۳۰ میلیارد تومان، در سال ۹۳ به ۵۴ میلیارد تومان و در سال ۹۴ به ۷۴ میلیارد تومان رسیدیم و امسال هم رقم ۱۰۰ میلیارد را رد کرده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود که در طول امسال به رقم ۴۰ میلیون مخاطب هم برسیم، به این معنا که از هر دو نفر ایرانی یک نفر حتما به سینما می‌رود که این اتفاق بسیار خوشایند و شاید غیرقابل باور است. 
ایوبی اظهار کرد: اولین دلیل این موفقیت خود سینماگران هستند که در یک فضای خوب و صمیمی و مملو از احترام متقابل وارد میدان شده‌اند و فیلم‌های بسیار خوبی می‌سازند. دومین دلیل ورود جوانان به سینما است که با انرژی وارد عرصه شدند، و این یک اتفاق درخشان در سینمای ایران است. 
وی افزود: انقلاب دیجیتال که در سال ۹۲ آغاز شد و در سال ۹۳ به پایان رسید یک اتفاق بزرگ در سینمای کشور بود، زیرا موجب شد تا جوانان به آسانی فیلم بسازند، در حال حاضر با رشد ۱۰۰ درصدی تولید فیلم در کشور روبه‌رو هستیم، وضع اکران بهتر شده است، اگر در گذشته ۵۰ فیلم اکران می‌کردیم الان بیش از ۱۰۰ فیلم در سال اکران می‌شود و سبد سینمای ایران برای هر نوع مخاطبی حرفی برای گفتن دارد، اما مهم این است که این روند ادامه داشته باشد.
ایوبی در مورد ظرفیت واقعی مخاطبان ایرانی گفت: من ظرفیت واقعی سینمای ایران را حداقل ۲۰۰ میلیون نفر در سال می‌بینم، این اعداد و ارقام در شرایطی است که ما ۱۰۰۰ شهر بی سینما داریم. البته ما در سال ۹۲، ۳۰۰ سینما داشتیم که خیلی از آنها فرسوده و غیرقابل استفاده شده بود و موج تعطیلی سینماها آغاز شده بود اما این موج برگشته و در طول ۳ سال گذشته بیش از ۱۰۰ سالن سینما ساخته شده و همه سالن‌ها به روز و تجهیز شده‌اند و همین الان هم بیش از ۱۰۰ سالن سینما در حال ساخت است. در حقیقت این مردم و به ویژه بخش خصوصی است که به کمک سینما آمده‌اند. بنابراین خیلی امیدواریم که این روند پرشتاب ادامه پیدا کند.
وی افزود: ما تلاش کرده‌ایم تا سینماهای قدیمی و فرسوده در شهرستان‌ها را نوسازی کنیم، حتی آنها را دیجیتال هم کردیم، اما به عنوان نمونه در اردبیل دو سالن بزرگ اما قدیمی وجود دارد که در زمان اکران فیلمی مثل «لانتوری» که همه جا برایش صف می‌کشند، روز تعطیل نزدیک به ۱۰ نفر در سالن بودند. دلیلش این است که مردم دیگر به سالن‌های قدیمی و بازسازی نشده نمی‌روند. 
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: کاری که از سه سال قبل شروع کردیم و برای انجامش به کمک همه از جمله دولت و شهرداری‌ها نیاز داریم این است که سازمان سینمایی و وزارت ارشاد را در ساختن سالن سینما یاری کنند. سینما یعنی تغذیه روح و جان مردم و تحکیم بنیان خانواده؛ اگر این را مسئولین ما بپذیرند ساختن ۳ هزار سالن برای کشور ثروتمندی مثل ایران کار دشواری نخواهد بود.
وی در مورد تمایل برخی سینماداران به بازسازی سینما در کنار یک مجتمع تجاری تصریح کرد: ما خیلی با احتیاط این کار را آغاز کرده‌ایم زیرا نمی‌خواهیم سینماهای ما فدای کاربری تجاری شوند به این معنا که در یک مجتمع تجاری با چندین مغازه شاهد دو سالن سینما باشیم. اگر باورکنیم که جایی شبیه به چارسو یا کوروش در ابعاد کوچک‌تر ساخته می‌شود، به این امر کمک می‌کنیم.
وی در ادامه در مورد ابراز تاسف و پشیمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اکران یکی از فیلم‌‌های پرفروش گفت: آقای وزیر چندین بار توضیح دادند که شورای اعطای پروانه ساخت و نمایش، در حقیقت امین و مورد وثوق نظام است و اگر آنها فیلمی را تایید کنند همه باید تمکین کنند البته خطای انسانی دور از ذهن نیست و ممکن است در اعطای این پروانه نمایش خطای انسانی هم رخ دهد.
ایوبی یادآور شد: ما شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش‌مان را کاملا قبول داریم و می‌توانم ساعت‌ها در این مورد صحبت کنم که چقدر اعضای این شورا به عنوان مشاوران کاردان و امین در کنار سینماگران هستند و به آنها کمک کرده‌اند و در نتیجه سینمای امروز، سینمایی است که کارنامه روشنی دارد تا جایی که به واسطه این سینما می‌توانیم با افتخار سرمان را بالا بگیریم. 
وی افزود: ما از شهریور سال گذشته تا الان ۸ فیلم دفاع مقدسی بسیار خوب و پرمخاطب اکران کرده‌ایم. فیلم‌های دینی، دفاع مقدس و ارزشی در کارنامه سینمای کشور کم نیست.
معاون وزیر ارشاد شبکه نمایش خانگی را یکی از بخش‌های مهم دانست و گفت: تا پیش از این، فیلم‌های شبکه نمایش خانگی در انحصار هالیوود بود اما در سال ۹۴ تیراژ فیلم‌های خارجی ۲۱۸ درصد کاهش داشته و تیراژ فیلم‌های ایرانی تقریبا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. سینما موفق‌ترین عرصه‌ای است که توانسته در مقابل هالیوود بایستد و مردم را از دیدن فیلم‌های خارجی و ماهواره به صف سینماها بکشاند.
وی افزود: وقتی یک خانواده ایرانی برای دیدن فیلمی به سینما می‌رود، چندین ساعت این خانواده در کنار هم هستند، با هم صحبت می‌کنند و در مجموع نظام خانواده مستحکم‌تر می‌شود؛ این در شرایطی است که بودجه ما بسیار محدود و به اندازه یک سوم هزینه ساخت یک فیلم هالیوودی است و سالن‌های نمایش‌مان نیز چندان مدرن نیست، با همه این احوال شاهد استقبال کم نظیر خانواده‌های ایرانی از فیلم‌های ایرانی هستیم؛ این در حالی است که سینماهای دنیا بطور کامل مغلوب سینمای هالیوود شده است. من معتقدم سینمای ایران در بین خیلی از رشته‌ها و بخش‌ها در زمینه رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری پیشتاز است.
وی در مورد دانلود فیلم‌های هالیوودی گفت: فضای مجازی در اختیار ما نیست، البته در حال حاضر شاهد کم شدن دانلود فیلم‌های هالیوودی توسط کاربران ایرانی هستیم اما اگر بخواهیم این دانلود را کمتر کنیم باید نهضت تولید فیلم را آغاز کنیم تا این فضای خالی موجود را فیلمسازان داخلی پر کنند، در غیر این صورت این سینمای هالیوود است که به سرعت فضای خالی را فتح می‌کند. بنابراین درخواست من از مردم و دولتمردان ایرانی این است که دست به دست هم دهیم و این نهضت بزرگ و مقدس تولید را آغاز کنیم.
ایوبی تاکید کرد: سینما فقط پول نمی‌خواهد، بلکه عقبه و پشتوانه می‌خواهد که ما این پشتوانه را داریم. ما ۱۱۶ سال تجربه سینمایی داریم و این پشتوانه قوی برای سینماگران جوان کشورمان است، اگر می‌خواهیم مردم به سوی مصرف تولید داخلی حرکت کنند باید به صنعت سینما توجه بیشتری کنیم زیرا سینما فرهنگ‌ساز است و به راحتی می‌تواند مسائل فرهنگی را در ذهن مخاطب نهادینه کند.
وی در مورد مافیای پخش گفت: سفره سینمای ایران اما کوچک است و طبیعی است که در سینما شاهد مافیا باشیم، اما بحث مافیا در پخش را قبول ندارم و معتقدم برخی از شرکت‌ها در پخش بسیار قدرتمندانه عمل می‌کنند. ما بیش از ۳۰ شرکت پخش داریم که اینها باید نزدیک به ۶۰ فیلم را در سال اکران کنند، طبیعی است که یک رقابتی شکل می‌گیرد. باید تلاش کنیم تا آنهایی که کمی ضعیف‌تر هستند، تقویت کنیم و با کمک هم سفره سینما را گسترش دهیم.
وی با اشاره به نقش دولت در بدنه سینما اظهار کرد: مداخله دولت در سینما، باید هوشمندانه باشد تا فضای سینما به خوبی مدیریت و از هرج و مرج دور بماند؛ طبیعی است که باید سفارشی‌سازی دور شود و با ارائه راهکارهایی ورود جوان‌ترها به این عرصه را تسهیل کند.
رئیس سازمان سینمایی در مورد قیمت بلیت سینما خاطرنشان کرد: در مورد قیمت بلیت سینماها شورای صنفی نمایش تصمیم می‌گیرد، ما هم به آنها کمک می‌کنیم و نظراتمان را می‌گوییم. افزایش قیمت بلیت سینما باید عادلانه و با شیب ملایم باشد. باید بپذیریم که قیمت بلیت سینما در کشور ما بسیار پایین است اما با همه این موارد شورای صنفی در نظر دارد تا پایان سال قیمت بلیت سینما را ثابت نگه دارد.
وی در مورد جشنواره فجر پیش رو و تغییراتی که در فراخوان دیده می‌شود، نیز تصریح کرد: جشنواره فجر بزرگ‌ترین آیین و اتفاق سینمای ایران است. فیلم‌هایی که در جشنواره فجر، افتخاراتی کسب می‌کنند، می‌توانند در جشنواره‌های خارجی نیز بهتر بدرخشند. جشنواره سال قبل بسیار خوب برگزار شد و نتایج جشن خانه سینما با بیش از ۴۰۰ داور نشان داد که داوران ما در جشنواره فیلم فجر فیلم‌ها را با دقت ارزیابی کرده‌اند. 
وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر باید همزمان با تغییرات ساختاری در سینما به روز شود. یک زمانی فیلم اولی‌ها تعداد اندکی بودند و یک بخشی برای آنها ایجاد شد اما الان در شرایطی که ما در سال بیش از ۴۰ فیلم اولی داریم این تفکیک چندان معنایی ندارد. تغییراتی که در جشنواره امسال انجام شد از این قرار است که در جشنواره امسال، بخش مسابقه و چشم‌اندازها را داریم و به دنبال رقابت فیلم اولی‌ها و آثار هنر و تجربه با بزرگان این عرصه هستیم که قطعا رقابت جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تری خواهد بود.
ایوبی در مورد جشنواره کودک و نوجوان گفت: امسال جشنواره کودک همراه با مرور آثار مقطع نوجوانان و با اندکی تاخیر در اصفهان برگزار می‌شود و در تلاشیم تا فیلم‌های تولیدی فقط برای حضور در جشنواره نباشد. امیدواریم این جشنواره را در آذر ماه امسال برگزار کنیم.
وی در مورد مدرسه ملی سینما بیان کرد: مدرسه ملی سینما در کشور ما یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است تا با هجوم سینمای دیجیتال ما جایی را برای استانداردسازی سینما داشته باشیم، این مرکز باید سینما را به روز کند و البته با استانداردهای نظام و انقلاب و اسلام هماهنگ باشد؛ ما در حال حاضر ۲۰ دانشجو جذب کرده‌ایم، این دانشجویان دو ماه است که در حال تحصیل هستند و به زودی نخستین فیلم خود را می‌سازند. این دوره دو ساله است و از اساتید خوبی در این کارگاه بهره برده‌ایم، این دانشجویان نه فقط در سینما بلکه باید به موسیقی، عرفان و در مجموع با تمدن ایرانی – اسلامی آشنا و همسو باشند؛ مدرسه ملی سینما پاسخ به یک ضرورت است که اگر با تغییرات رادیکالی مواجه نشویم و تنشی به وجود نیاید، این روند ادامه می‌یابد و حتی بعد از من هم به کار خود با قدرت ادامه می‌دهد.
رئیس سازمان سینمایی در مورد بازیگرانی که به رسانه‌های خارجی پیوسته‌اند با بیان اینکه ما به عنوان مدیران کشور بر صندلی پدری نشسته‌ایم و همه جوانان کشور را باید فرزندان خودمان تلقی کنیم، گفت: برخی از بازیگرانی که به هر دلیلی از کشور رفتند و به شبکه‌های خارجی پیوستند به دنبال بازگشت به کشور هستند، این بازیگران در حال حاضر غربت خارج را تجربه کرده‌اند و به شدت آسیب دیده‌اند؛ بنده به عنوان یک ایرانی خود را مسئول می‌بینم و علاقه‌مندم که این هنرمندان به کشور بازگردند و ما هم راه را باز گذاشته‌ایم تا به کشور بازگردند؛ به نظر می‌رسد آنها خودشان هم پشیمانند؛ به شخصه معتقدم هر هنرمندی در کشور خود موفق‌تر است و موفقیت‌های مقطعی در سایر کشورها کوتاه مدت و سطحی است.
وی در مورد تعبیری با عنوان «سازمان سینمایی در سایه» تاکید کرد: اگر برگردیم به سه سال پیش، به یاد می‌آوریم که ما ۲ خانه سینما داشتیم و عده‌ای هم به دنبال تشکیل خانه سینما سوم و چهارم هم بودند. در مقابل هر صنف قانونی یک صنف دیگر هم تشکیل شده بود، هرج و مرج سینما را گرفته بود و همین امر از سینمای کشور، انرژی زیادی گرفت، در آن سال‌ها واقعا یک سازمان سینمایی در سایه‌ای وجود داشت و همه نشانی‌ها و مشخصاتشان را می‌دانیم، حتی بودجه هم در اختیارشان بود اما امروز بعد از سه سال، در حال محو شدن است، زیرا بنای ما بر تعامل و گفت‌وگو بود و همچنان هم هست؛ امروز شاهد یکپارچگی و اتحاد در بین اهالی سینما هستیم؛ در نتیجه سازمان سینمایی در سایه دیگر نمی‌تواند وجود داشته باشد تا در سایه عضوگیری و یارگیری کند زیرا همه اهالی سینما به این نتیجه رسیده‌اند که منفعت‌شان در یکی بودن و همدلی است.
ایوبی در مورد منتقدان نظام سینمایی کشور اظهار کرد: شغل معلمی منفعتی که برای من دارد این است که نقد شنیدن باعث برافروختگی‌ام نمی‌شود. من به دکتر حسینی مدیر مدرسه ملی سینما توصیه کرده‌ام که منتقدین جدی را به جلساتتان دعوت کنید تا حرف‌های آنها را بشنویم. من معتقدم وجود نقد عالمانه حتی تند و تیز به نفع سینمای ایران است.
ایوبی در مورد مقایسه جایگاه سینمای ایران در مقابل سینمای هالیوود خاطرنشان کرد: همه کسانی که سینما را رصد می‌کنند معتقدند که ما در کل دنیا دو سینما داریم، یکی هالیوود و دیگری سینمای ایران، زیرا سینمای ایران تنها سینمایی است که در مقابل هالیوود به تنهایی ایستاده است. امروز سینمای اروپا در مقابل هالیوود تسلیم شده و عملا حرفی برای گفتن ندارد. به گفته آقای کارمیکس یکی از بزرگان سینمای اروپا، امروز اروپا به سینمای ایران پناه آورده است زیرا این اعتقاد عامه در بین اهالی سینمای اروپا وجود دارد که سینمای ایران سبکی متفاوت با هالیوود دارد. آقای ژان کلود کریر نیز چندین بار گفته‌اند که سینمای ایران ما را نجات داد زیرا شما دارای شیوه نو و حرف نویی در عرصه سینما هستید و به اروپایی‌ها یاد دادید که می‌توان بدون هزینه‌های کلان و نگاه هالیوودی با آمریکا متفاوت بود.
ایوبی در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر به سال ۹۲ برگردیم و با توجه به این تجربه پیشنهاد ریاست سازمان سینمایی به شما بشود، قبول می‌کنید و سفارشتان به رئیس بعدی چیست، گفت: واقعا باز هم قبول می‌کنم. سفارشم به رئیس بعدی سازمان این است که اگر به سینما باور ندارد، اگر سینما را دوست ندارد و اگر معتقد نیست که سینما یعنی مدرسه، به هیچ وجه رئیس سازمان سینمایی نشود.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *