جستجو

سعید پوراسماعیلی مستندساز و مدرس دانشگاه معتقد است رعایت قالب و ساختار مهم‌ترین نکته برای انتخاب یک فیلم کوتاه در جشنواره محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از  خبرگزاری مهر، سعید پوراسماعیلی مستندساز، فیلم‌بردار و مدرس دانشگاه با بیان اینکه مهم ترین نکته در انتخاب فیلم کوتاه رعایت قالب و ساختار است، گفت: نحوه پرداخت ایده، شخصیت‌پردازی و شروع و پایان مناسب از ویژگی‌های تاثیر گذار در تولید یک فیلم کوتاه شاخص و ارزشمند به حساب می آیند.

وی ادامه داد: انتخاب ایده یک فیلم به خوبی نشان می دهد که فیلم‌ساز قالب فیلم کوتاه را برای بیان این ایده درست انتخاب کرده است یا نه. بسیاری از ایده ها مناسب یک فیلم بلند سینمایی هستند و در زمان و قالب فیلم کوتاه قابل بیان نیستند و ایده خوب از دست می رود. به همین ترتیب ایده های بسیاری نیز کاملا فیلم کوتاهی هستند و بیان آن در قالب فیلم بلند سینمایی، کشدار و بی اثر کردن آن ایده خوب است.

این مستندساز تاکید کرد: نکته دوم نحوه پرداخت ایده و گسترش آن در فیلمنامه است. شخصیت‌پردازی، ایجاد موقعیت‌ها، فضاسازی، حادثه‌ها، گره‌افکنی و گره‌گشایی، خرده پیرنگ‌ها و بسیاری موارد دیگر در فیلم کوتاه با فیلم بلند متفاوت است و رعایت آن در فیلمنامه فیلم کوتاه باعث اثرگذاری درست ایده در قالب فیلم کوتاه می شود. ایده خوب و جسارت و خلاقیت در روش بیان آن می تواند یک فیلم کوتاه را بسیار شاخص و ارزشمند کند.

وی ادامه داد: نکته سوم هم شروع و پایان یک فیلم کوتاه است. برخی از فیلم های کوتاه دیر شروع می شوند و مقدمه چینی برای ورود به داستان زیاد و کند است و بیننده را درگیر خود نمی کند و فرصت کوتاه فیلم را از دست می دهد و باعث کشدار شدن و طولانی شدن بی جهت یک ایده فیلم کوتاه می شود و این در تناقض آشکار با ایجاز در فیلم کوتاه است. این نکته آنقدر حائز اهمیت است که به جرات می توان گفت بیش از نیمی از فیلم های کوتاهی که دیدیم مشکل طولانی بودن زمان و ریتم کند در بیان قصه را داشتند و به راحتی می شد در یک مونتاژ مجدد زمان آنها را به نصف کاهش داد. همچنین پایان یک فیلم کوتاه بسیار کلیدی و اساسی است و ضربه نهایی است که فرم و قالب یک فیلم کوتاه را تکمیل می کند.

معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوان ایران گفت: محتوا به تنهایی جذابیت ندارد، بلکه نحوه پرداخت محتوا در قالب فیلمنامه و ساختار و فرم فیلم کوتاه می تواند آن را جذاب یا غیرجذاب کند. در واقع محتوای بسیاری از فیلم ها می تواند موضوعات تکراری و حتی غیرجذابی باشد اما روایت جدید یک فیلم از یک قصه کهنه می تواند جذابیت ایجاد کرده و قابلیت‌های بیانی سینما را در نگاه به آن محتوا در روشی جدید و ابتکاری به کار گیرد.

وی به فیلم‌سازان این عرصه برای حرکت در مسیر حرفه ای و اثرگذار پیشنهاد داد: به سمت فیلم‌سازی شخصی و روش‌های بیانی فردی بروید و از الگوبرداری و کپی کردن ایده‌ها و موضوعات و ساختارهای تکراری پرهیز کنید. در هر جشنواره ای آثار خلاق و اورژینال طرفدار دارند و دیده می شوند، آثار تکراری و یکدست با جوهره هنر و سینما به مثابه یک هنر در تضاد است، خلاق بودن بخشی از ویژگی هنرمند است که با نگاه به داشته های فردی بدست می آید.

این هنرمند توضیح داد: فیلم های کوتاه رسیده به دوازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی یزد بسیار متنوع بودند، از تنوع کیفیت گرفته تا موضوعات بیان شده اما مهم ترین نکته اینکه کمتر اثری براساس موضوع جشنواره و اهداف تعیین شده در فراخوان جشنواره رضوی تولید شده بود و بیشتر فیلم ها به امید اینکه شاید پذیرفته شوند ارسال شده بودند.

پوراسماعیلی در پایان صحبت‌هایش گفت: این مشکل باید در طی سال و از طریق دبیرخانه ثابت یک جشنواره موضوعی پیگیری و حل شود بدین صورت که در طول سال با برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های پوششی دیگر، اهداف و موضوعات جشنواره را در بین فیلم‌سازان به گفتگو و چالش تبدیل کنند. مثلا برگزاری کارگاه فیلمنامه‌نویسی با موضوعات جشنواره رضوی یا برگزاری جلسات نقد و بررسی موضوعی فیلم های بخش مسابقه یا برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوعات جشنواره و از این دست برنامه ها که بتواند جریان مداوم فکری و گفتگو را در بین فیلم‌سازان رواج دهد و اهداف جشنواره به موضوع و دغدغه فیلمسازان تبدیل شود. ضمنا یک روش مناسب برای جشنواره های موضوعی، تامین بودجه برای تولید فیلم کوتاه با اهداف و موضوعات آن جشنواره است که مشوق خوبی برای تولید آثار هدفمند خواهد بود

 

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *