جستجو

دبیر دهمین جشنواره فیلم و عکس منطقه‌ای «ژیار» کردستان، احترام به فیلم‌سازو اثرش را مهم‌ترین دغدغه‌اش به عنوان یک دبیر-فیلم‌سازعنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران سالم صلواتی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری فیلم کوتاه» ضمن بیان مطلب فوق گفت: هر فیلم‌سازوقتی می‌خواهد در جشنواره‌ای شرکت کند، مهم‌ترین مسئله‌اش کیفیت و اجرا است. 
وقتی قرار شد به عنوان یک فیلم‌سازدبیر جشنواره نیز باشم، دوست داشتم برای احترام به مخاطب و فیلم‌سازدر اولین قدم فیلم‌ها را در بهترین کیفیت ممکن پخش کنیم. به همین دلیل فیلم‌ها را با کیفیت DCP به نمایش می‌گذاریم و برایم جای خوشحالی دارد که فیلم‌سازها نگران کیفیت نمایش فیلم‌هایشان نیستند. 
علاوه بر این برای احترام به فیلم‌سازان، در هیئت‌های انتخاب و داوری جشنواره از چهره‌های ملی فیلم کوتاه دعوت کردیم. 
صلواتی در خصوص انتخاب ۷ استان حاضر در جشنواره توضیح داد: دلیل اصلی انتخاب استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، آذربایجان‌غربی، چهارمحال و بختیاری، کردستان و همدان در کنار هم؛ اشتراکات فرهنگی میان این استان‌ها بود. چون در واقع اهالی این استان‌ها زاگرس نشینان هستند که به لحاظ فرهنگ بومی بسیار به هم نزدیکند. 
وی در خصوص بخش‌های جنبی جشنواره گفت: در بخش عکس سعی کردیم در بهترین کیفیت ممکن عکس‌ها را چاپ کنیم. ورک‌شاپ عکاسی ما به معنای واقعی ورک‌شاپ است. یعنی عکاسان یک روز عکس‌هایشان را نمایش می‌دهند، روز بعد تور عکاسی دارند و روز سوم عکس‌هایی که در تور گرفتند را با اساتید بررسی می‌کنند. 
وی در خصوص مشکلات برگزاری جشنواره توضیح داد: آخرین بار جشنواره «ژیار» سال ۹۴ برگزار شد و به دلیل مشکلات مالی برگزاری آن در دو سال گذشته متوقف شده بود.
امسال پس از پی‌گیری‌های زیاد و حمایت مدیر ارشاد استان کردستان و همین‌طور مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و ستاد مرکزی، توانستیم جشنواره را مجددا برگزار کنیم. 
در همه جای دنیا یکسری سازمان‌ها مانند شهرداری‌ از برگزاری جشنواره‌ها حمایت می‌کنند. 
استان کردستان صنعتی نیست و به همین دلیل جذب اسپانسر در این استان تقریبا ناممکن است. به همین دلیل ما مجبوریم وابسته به بخش دولتی باشیم و پای بخش دولتی که به میان می‌آید، محدویت‌های مالی و نگرشی خودش را دارد. 
کارگردان فیلم کوتاه آینه‌های پریده رنگ حضور مخاطبان گسترده در سالن سینما را بهترین اتفاق جشنواره توصیف کرد و افزود: بهترین اتفاق ممکن برای جشنواره این است که توانسته بین مردم و سینما همدلی به وجود بیاورد و علاوه بر مخاطب خاص، مخاطب عام را نیز به سالن سینما بکشاند. 
وی ادامه داد: خوشبختانه مردم استان کردستان بسیار سینمادوست هستند. همان‌طور که در گذشته برای خانواده‌ها مهم بود که بچه‌هایشان موسیقی و زبان بیاموزند؛ حالا عکاسی و سینما هم به یک دغدغه تبدیل شده و دوست دارند که بچه‌هایشان را به کلاس عکاسی و فیلم‌سازی بفرستند. 
صلواتی در خصوص میزان استقبال مردم کردستان از کلاس‌های فیلم‌سازی گفت: میزان استقبال عمومی از کلاس‌های فیلم‌سازی به حدی است که ما برای کلاس‌ها آزمون ورودی گذاشتیم و آن‌قدر متقاضی زیاد است که ما در کلاس‌ها ظرفیت لازم را نداریم و نمی‌دانیم چطور به علاقه‌مندان بگوییم که ظرفیت پذیرش آنها را نداریم که دلسرد نشوند. 
سالم صلواتی در خصوص سینماگران استان کردستان اظهار داشت: خوشبختانه فیلم‌سازان استان دغدغه سینما دارند. با کمترین حمایت مالی فیلم‌های باکیفیتی تولید می‌کنند. در گذشته سینماگران کردستان، بیشتر به مضمون و قصه توجه می‌کردند. اما به نظرم حالا در مرحله گذار هستند و بیشتر توجه‌شان به پروداکشن و فرم است. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد ترکیب گذشته و حال باشیم و فیلم‌سازان کردستان موفق‌تر از قبل عمل کنند. 
سالم صلواتی در پایان گفت: از تمام فیلم‌سازان فیلم کوتاه که در ذهن‌شان به این فکر می‌کنند که روزی دبیر یک جشنواره فیلم شوند؛ درخواست می‌کنم که این فکر را از ذهن‌شان به کلی پاک کنند. 
مسلما دبیری این جشنواره برای من تجربه خوبی بود؛ اما بهتر است در سینما پیر شویم تا اینکه در کار اجرایی از بین برویم!
دهمین جشنواره منطقه‌ای فرهنگ بومی فیلم و عکس «ژیار» به دبیری سالم صلواتی تا ۲۰ اردیبهشت با شرکت استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، آذربایجان‌غربی، چهارمحال و بختیاری، کردستان و همدان در شهر سنندج در حال برگزاری است.

 

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *