جستجو

عضو هیئت انتخاب بخش پویانمایی در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، ورک‌شاپ‌های این جشنواره را مؤثر خواند و گفت: گاهی یک ورک‌شاپ‌ در حاشیه جشنواره می‌تواند از چند ترم مباحث آکادمیک مؤثرتر باشد.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، روانبخش صادقی، این رویداد را اتفاقی مؤثر و مهم خواند و در این باره گفت: به طور حتم جشنواره فیلم کوتاه تهران اتفاقی مؤثر و یکی از معتبرترین جشنواره‌های داخلی ایران به شمار می‌رود که به تدریج جایگاه خود را در بین علاقه‌مندان به این عرصه یافته است.

او ادامه داد: رشدی که به واسطه جشنواره فیلم کوتاه تهران شکل گرفته، سبب شده که آثار برجسته این رویداد، در جشنواره‌های بلند نیز حضوری جدی داشته باشند.

عضو هیئت انتخاب بخش پویانمایی در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: این جشنواره از قدیم برای من رویدادی لذت‌بخش بوده که آن را بسیار دوست دارم. به خصوص که اغلب آثار فیلم کوتاه مختص تهران نیستند و از شهرهای مختلف امکان حضور و مطرح شدن در این جشنواره را به دست می‌آورند. این مسئله یعنی ایجاد فضایی برای بروز و ظهور هنرمندان از سراسر کشور، مسئله مهمی است که در این جشنواره به آن پرداخته شده است.

صادقی بر لزوم توجه به اجرای این جشنواره تأکید کرد و افزود: جشنواره تهران، رویداد بسیار معتبری است که باید برای حفظ و رشد آن مدیران مربوطه وسواس بیشتری به خرج دهند تا هنرمندان به واسطه این رویداد بتوانند رقابتی جدی را در سطح ملی و فراملی تجربه کنند زیرا قطعاً چنین رویدادی بر روند تولید و ساخت آثار فیلم‌سازان تأثیرگذار است.

او درباره سطح آثار پویانمایی در این دوره از جشنواره گفت: به نظر می‌رسد که در بخش پویانمایی رشد چندانی شکل نگرفته است البته این امر تنها مختص به آثار جشنواره نیست بلکه در کلیت فضای پویانمایی کشور، چنین جوی احساس می‌شود.

کارگردان انیمیشن «دزد رؤیاها» بر لزوم توجه به بخش پویانمایی در جشنواره تأکید کرد و بیان کرد: به نظر می‌رسد که در جامعه فیلم کوتاه، نسبت به بخش پویانمایی حسی حاشیه‌ای وجود دارد به همین خاطر لازم است که توجه بیشتری به این بخش هنری شود.

صادقی توضیح داد: در یک اثر داستانی به بخش‌های مختلف یک اثر جایزه تعلق می‌گیرد درحالی‌که تنها یک یا دو جایزه به تیم برنده در بخش پویانمایی اختصاص دارد به همین خاطر من فکر می‌کنم که باید بخش‌های تخصصی این هنر را نیز شناسایی و تفکیک کنیم تا انگیزه بیشتری برای هنرمندان این بخش ایجاد شود.

او مشکلات اقتصادی را بر عملکرد بخش‌های فیلم کوتاه و پویانمایی مؤثر دانست و افزود: بخشی از مسائلی که ما در جامعه هنرمندان پویانمایی کشور می‌بینیم، مربوط به وضعیت اقتصادی و معیشت هنرمندان است بنابراین لازم است که به شکلی ریشه‌ای‌تر و آسیب شناسانه این بخش را بررسی کنیم.

کارگردان «کودک و عنکبوت» برگزاری ورک‌شاپ‌ها را یک اتفاق مثبت خواند و تصریح کرد: به نظر من گاهی ورک‌شاپ‌ها از بحث‌های آکادمیک نیز مؤثرتر عمل می‌کند و حضور یک استاد مناسب در شرایط درست می‌تواند به مخاطب بیشتر از چند ترم دانشگاه کمک کند.

صادقی تأکید کرد: به نظر من نباید ورک‌شاپ‌هایی که در جشنواره برگزار می‌شود، به نحوی باشد که در هر آموزشگاه و فضایی نظیر  آن وجود داشته باشد بلکه باید نگاه خاصی به انتخاب ورک‌شاپ‌ها باشد زیرا تأثیرگذاری مناسب بر یک مخاطب می‌تواند یک جامعه را به مرور تحت‌الشعاع قرار دهد کما اینکه در ذهن شخص من ورک‌شاپ‌ها بسیار پررنگ مانده‌اند.

او ادامه داد: به نظر من، اشتیاقی که هنرمندان برای حضور در این جشنواره دارند و تعاملی که به واسطه این رویداد در بین هنرمندان ملی و فراملی شکل می‌گیرد، سبب می‌شود که این جشنواره دوست‌داشتنی‌تر شود.

عضو هیئت انتخاب بخش پویانمایی سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: باید در ورک‌شاپ‌ها وارد آموزش مباحثی مانند ویدئو آرت‌ها، جلوه‌های ویژه و تکنیک‌های خاص شویم و به سمت فضاهایی برویم که در دنیا وجود دارد و می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات مهم‌تری در این بخش شود.

صادقی تأکید کرد: متأسفانه در آثار پویانمایی داخلی، استفاده از ابزار و تکنولوژی در وضعیت کم‌رنگی قرار دارد و هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را به دست آورد این در حالی است که ما تکنولوژی و ابزار را تا حدودی در اختیار داریم اما دیدگاه لازم برای بهره‌برداری از این امکانات در اختیار هنرمندان نیست بنابراین لازم است که در ورک‌شاپ‌ها به چنین مباحثی بپردازیم تا بتوانیم موجی تازه را ایجاد کنیم.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

اخبار این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره به نشانی www.tisff.ir  و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان به نشانی www.iycs.ir  قابل دسترسی است.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *