جستجو

کارگردان «وال‌ها» با تاکید براینکه برای اقتصاد فیلم کوتاه باید تمهیدی اندیشیده شود، نگاه تمرینی به فیلم کوتاه را دلیل اصلی برهم خوردن تعادل هزینه و درآمد در این حوزه عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، بهنام عابدی که در جشنواره سال گذشته برای فیلم داستانی «وال‌ها» موفق به دریافت مدال و دیپلم افتخار ایسفا شد در گفتگو با ستاد خبری جشنواره کیفیت برگزاری جشنواره سال گذشته را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در چند سال اخیری که جشنواره را دنبال می‌کنم دوره سی‌‌وسوم را از لحاظ کیفیت آثار و پخش بسیار بهتر دیدم. در این دوره از تعداد فیلم‌های ضعیف نیز کاسته شده بود و فیلم‌های استانداردتری را در طول روزهای جشنواره شاهد بودیم.
او جشنواره فیلم کوتاه تهران را بهترین اتفاق برای فیلم‌سازان کوتاه دانست و افزود: جشنواره تنها جایی‌ست که فیلم‌ساز در آن دیده می‌شود و تعداد مخاطب زیادی به تماشای فیلم‌های کوتاه می‌نشینند، اما باید فیلترها برای انتخاب فیلم‌ها قوی‌تر شوند.
کارگردان فیلم تحسین شده «وال‌ها» تصریح کرد: در جشنواره فیلم کوتاه تهران باید کیفیت بیشتر از کمیت مدنظر باشد. شرکت دادن فیلم‌های استانداردتر علاوه بر اعتباربخشی بیشتر به فیلم کوتاه و جشنواره باعث بالا رفتن جایگاه و اعتبار فیلم‌سازها می‌شود و نگاه‌ها به فیلم کوتاه را نیز تخصصی‌تر می‌کند.
عابدی با تاکید بر استقلال فیلم کوتاه، افزود: این موضوع را که فیلم کوتاه تمرینی برای فیلم بلند است را قبول ندارم. قطعا فیلم‌سازی که به سمت ساخت فیلم کوتاه می‌آید چشم‌انداز ساخت فیلم بلند را دارد و اکثر ما ساخت فیلم بلند را در ذهنمان داریم، اما این به معنای این نیست که به فیلم کوتاه به عنوان پل نگاه کنیم زیرا فیلم کوتاه مدیومی کاملا مستقل دارد و همه متریالش از فیلم بلند متفاوت است.
وی ایجاز را مهمترین تفاوت‌ فیلم کوتاه و بلند عنوان کرد و ادامه داد: اهمیت ایجاز در مدیوم فیلم کوتاه بسیار زیاد است، زیرا فیلم‌ساز به هیچ عنوان فرصتی برای اضافه‌گویی ندارد و باید تمام سعی خود را برای بیان موجزترین حالت ممکن به کار گیرد و بدون اضافه‌گویی کارش را به بهترین نحو ممکن ارائه دهد تا موفق به جذب مخاطب شود.
کارگردان «تاریک روشن» در ادامه فیلم کوتاه را مدیومی تخصصی برای سینما و عنوان کرد و گفت: لزومی برای اینکه عموم مردم به تماشای فیلم کوتاه بنشینند وجود ندارد، همین‌‌که فیلم‌های بلندمان مخاطب داشته باشند کفایت می‌کند. اکران فیلم کوتاه اتفاق خوبی برای فعالان و پیگیران سینماست.  
او در ادامه فیلم‌های خوب داخلی را هم سطح با آثار خارجی دانست و اضافه کرد: من به هیچ عنوان تفاوتی میان فیلم‌های قابل قبول ایرانی با فیلم‌های خوب خارجی نمی‌بینم. ما فیلم‎‌های کوتاه خارجی کم می‌بینیم و اغلب هم آن‌هایی هستند که موفقیت هایی را کسب کرده‌اند، اگر این فیلم‌ها را کنار فیلم‌های صاحب‌نام داخلی قرار دهیم فیلم‌های کوتاه ایرانی جایگاه مقبولی دارند.
عابدی درباره تاثیر گرفتن جایزه گفت: تایید، تشویق و گرفتن جایزه جرات فیلم‌ساز را برای ساخت کارهای بهتر افزایش می‌دهد و به دلیل جایگاه معتبری که جایزه به فیلم‌ساز می‌دهد جرات تجربه‌های جدیدتر را در او بیشتر می‌کند.
این فیلم‌ساز جوان به کمبود سرمایه به عنوان مهمترین مشکل فیلم‌سازان کوتاه اشاره کرد و افزود: فیلم ساختن گران است، روز به روز نیز گران‌تر می‌شود و به کمک هایی بیشتر از هزینه‌های نهادهای دولتی مثل انجمن سینمای جوان نیاز است. همچنین نگاه تمرینی به فیلم کوتاه بشیار اشتباه است زیرا این تفکر باعث بهم‌ خوردن تعادل هزینه و درآمد فیلم کوتاه می‌شود.
او در پایان جذب اسپانسر را راهکاری مناسب برای اقتصاد فیلم کوتاه عنوان کرد ادامه داد: به این دلیل که فیلم کوتاه برگشت سرمایه ندارد و شاید بتواند سرمایه‌ای نزدیک به هزینه خود را دربیاورد جذب اسپانسر و سرمایه‌گذار نیز مشکل است و این عدم برگشت سرمایه،انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌کند و به طور حتم باید ساز و کاری برای تعادل هزینه و درآمد این حوزه اندیشیده شود.
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی برگزار خواهد شد.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *