جستجو

 

دبیر جشنواره هیروشیما گفت: سینمای ژاپن به طنز و کاریکاتور می‌پرداخت و کارکردن در موضوعات جدی سخت بود.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست جشنواره هیروشیما با حضور سایوکو کینوشیتا؛ دبیر و موسس این جشنواره، فاطمه شکیب؛ رئیس بخش انیمیشن دانشگاه سینما و تئاتر و سعید توکلیان؛ معاون آموزشی و پژوهشی انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، توکلیان با بیان چکیده‌ای از جشنواره هیروشیما، اظهار کرد: این جشنوراه یکی از بهترین فستیوال‌های انیمیشن است و جشنواره‌های مختلف این جشنواره را محترم می‌دانند و برخی انیمیشن‌های خود را از این جشنواره می‌گیرند.

در ادامه این نشست کینوشیتا،‌ با بیان اینکه جشنواره هیروشیما را با همسرش تاسیس کرده است، گفت: ما فیلمساز مستقل بودیم و انیمیشن و فیلم‌های تبلیغاتی تولید می‌کردیم و از اینکه انیمیشن‌مان در ژاپن معروف و شناخته شده است، خوشحال بودیم.

او با اشاره به اینکه اولین جشنواره‌ای که شرکت کردیم جشنواره نیویورک بود،‌ افزود: بیشتر انیمیشن‌ها از نوع کارتون بودند و بیشتر به بحث انتقادی انیمیشن می‌پرداختیم. چون در سال‌های پیشرفت ژاپن، به دلیل صنعتی که وجود داشت، درآمدزایی مطرح بود و دوست داشتیم نگاه هنری داشته باشیم.

دبیر جشنواره هیروشیما با اشاره به اینکه در ابتدا مخالفت‌هایی با کار ما انجام می‌شد اما تصمیم ما این بود که جشنواره‌ای در ژاپن داشته باشیم، بیان کرد: از این رو جشنواره هیروشیما را تاسیس کردیم که همه مردم بتوانند فیلم‌های مختلف از کشورهای دیگر را در این جشنواره ببینند. خیلی از شهرها را کاندیدا کردیم؛ به ما می‌گفتند که جشنواره خوبی است اما چگونه می‌توانید از آن درآمدزایی داشته باشید. چون سینمای ژاپن به طنز و کاریکاتور می‌پرداخت و کارکردن در موضوعات جدی سخت بود اما سعی کردیم با هزینه خودمان کاری انجام دهیم.

کینوشیتا اضافه کرد:‌ در همین راستا فیلمی درباره ژاپن پس از آن فیلمی درباره بمباران اتمی ساختیم. چون کسی در این مورد چیزی نمی‌دانست و ما می‌خواستیم مردم موضوع بمباران هیروشیما را بدانند. پس از آن بود که هنرمندان بزرگ کشورمان فیلم‌هایی درباره جنگ و صلح ساختند.

او با اشاره به اینکه در ابتدا که به هیروشیما رفتند، با مخالفت مردم روبرو شدند، تصریح کرد: آنها معتقد بودند عذابی را که کشیده‌اند نمی‌توانیم به تصویر بکشیم. به توکیو برگشتیم و گفتیم فیلم را می‌سازیم؛ اگر مردم هیروشیما فیلم را دوست داشتند نگه می داریم و اگر مورد قبول‌شان نبود، از بین می‌بریم.

موسس جشنواره هیروشیما ادامه داد: ما فیلم را ساختیم و به هیروشیما فرستادیم و تا یک ماه خبری نشد اما به یک‌باره دیدیم خیلی‌ها سراغمان آمدند و فیلم با استقبال مواجه شد.

کینوشیتا با بیان اینکه خیلی‌ در تلاش بودیم تا حمایت مردم را جلب کنیم، خاطرنشان کرد: به هر کسی که می‌رسیدیم، می‌گفتیم قصد داریم جشنواره‌ای برگزار کنیم. ۶ سال طول کشید تا عده‌ای را متقاعد کنیم که جشنواره خیلی مفید است و توضیحاتی به آنها درباره انیمشین توضیح دادیم. جا انداختن انیمیشن که فقط برای کودکان نیست و می‌تواند جدی باشد، سخت بود.

او با اشاره به اینکه بالاخره در سال ۱۹۸۴ شهردار هیروشیما متقاعد شد که جشنواره هیروشیما را با حمایت آسیفا برگزار کنیم و سال ۱۹۸۵ همزمان با چهلمین سالروز بمباران هیروشیما، این جشنواره افتتاح شد، بیان کرد: مجبور بودیم به قوانین سختی که آسیفا گذاشته بود، پایبند باشیم که به نفع هنرمندان بود و همه تمایل داشتند که با آسیفا همکاری کنیم و تا امروز که شانزدهمین دوره جشنواره برگزار شده است، سعی کردیم به این قوانین پایبند باشیم.

دبیر جشنواره هیروشیما در پایان با بیان اینکه جشنواره اعتقاد دارد فیلمساز انیمیشن باید در اولویت قرار گیرد، گفت: برای هیئت انتخاب، نام کشور و نام هنرمند را حذف می‌کردیم تا همه در عدالت کامل داوری شوند. به همین دلیل در سال ۲۰۱۴ هیچ فیلمی از فیلم‌های ژاپنی در بخش مسابقه وجود نداشت.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *