جستجو

مسعود امینی‌تیرانی عضو هیئت انتخاب و داوری بخش فیلم جشنواره «شبدیز»، با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای، این جشنواره‌ها را اولین حلقه شکل گیری گروه‌های فیلم‌سازی کوچک دانست.

به گزارش  روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود امینی‌تیرانی عضو هیئت انتخاب و داوری بخش فیلم پنجاه‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان کرمانشاه «شبدیز» با بیان اینکه همیشه اتفاقات و جشنواره‌های سینمای جوان را دنبال کرده است، اظهار کرد: اگرچه در چنین جشنواره منطقه ای کمتر شرکت کرده ام ولی بی اطلاع هم نیستم ولی من موافق جشنواره‌های متنوع هستم و فکر می‌کنم افزایش تعداد جشنواره‌ها در کل اتفاق خوبی است.

وی افزود: آنچه نگران‌کننده است مشابهت و یکسانی شکل و رویکرد و روش های برگزاری جشنواره‌ها است که متاسفانه همه شبیه به هم هستند.

امینی تیرانی جشنواره های منطقه‌ای را به دلیل داشتن یک ویژگی جغرافیایی دارای هویت دانست و اضافه کرد: می توان این ویژگی های جغرافیایی و منطقه ای را به عنوان ویژگی ممتاز این جشنواره ها تقویت کرد. من فکر می کنم الگوهای برگزاری جشنواره های منطقه ای هم باید تغییر کند و بخشی از هویت آموزشی سینمای جوان و در کل تولید فیلم کوتاه شود.

عضو هیئت انتخاب «شبدیز» اظهار کرد: می توان جشنواره را در مرکز شهرها و محیط‌های بکر طبیعی و شبیه یک کمپ دو، سه روزه برگزار کرد. اعتقادم بر این است که برگزاری با الگوهای تازه و نو می‌تواند برگ برنده و ممتاز جشنواره‌های منطقه‌ای باشد.

امینی‌تیرانی جشنواره‌های منطقه‌ای را اولین حلقه شکل گیری گروه های فیلم‌سازی کوچک عنوان کرد و افزود: در چنین محافلی گروه های کوچک فیلم‌سازی قدرت رشد و تقویت بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند زمینه‌ساز شکل گیری گروه‌های حرفه‌ای‌تر و قدرتمندتر شوند.

وی درباره فیلم‌های جشنواره «شبدیز» گفت: در این رویداد مثل هر جشنواره دیگری هم اتفاقات درخشان و هم نگران کننده داریم. کیفیت و کمیت فیلم‌های داستانی کمی بهتر و وضعیت فیلم های تجربی، مستند و پویانمایی کمی نگران کننده است؛ اگرچه گاه فیلم‌های تحسین شده‌ای هم دارند.

داور بخش فیلم جشنواره منطقه ای «شبدیز»، نکته نگران کننده در مورد فیلم های داستانی را تخیل نداشتن فیلم‌سازان دانست و افزود: وجود جهان ویژه و متعلق به فیلم‌ساز کمتر در فیلم‌ها دیده می‌شود و این نکته باعث شبیه شدن فیلم‌ها به هم می شود.

وی تصریح کرد: فیلم‌ساز باید به دنبال کشف دنیاها، فانتزی‌ها و پرسش‌هایش باشد، روی چیزی که انتخاب می‌کند متمرکز باشد و برای آن دلیل و توجیه قابل ارائه داشته باشد. نمی‌گویم قابل قبول بلکه می‌گویم دلیل قابل ارائه که امکان حرف زدن درباره آن وجود داشته باشد.

عضو هیئت انتخاب فیلم‌های جشنواره «شبدیز» توضیح داد: بسیاری از مواقع ما این حداقل‌ها را هم در فیلم‌هایمان نداریم و این از ساختن فیلم بد، بدتر است.

وی در پایان با تأکید براینکه داشتن دلیل، جهان‌بینی و پرسش مشخص از جهان، مهمتر از داشتن توجیهات فنی پر از اشکال در مورد فیلم‌ها است، گفت: باید هر بار فکر کنیم جای ما در جهان کجاست؟ البته که جای قصه‌گو در جهان جای بزرگی است، اما فکر کنیم که شهرزاد قصه گو نیز چالش ادامه زندگی در جهان را با قصه درآمیخته بود پس قصه باید بخشی از چالش هستی ما باشد.

پنجاه و هفتمین جشنواره منطقه‌ای «شبدیز» ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه سال‌جاری با حضور استان‌های کرمانشاه، البرز، قزوین، گیلان، زنجان، همدان، کردستان، ایلام، اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی در شهر کرمانشاه برگزار خواهد شد.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *