جستجو

نشست رسانه‌ای چهار فیلم کوتاه منتخب جشنواره فجر با اعتراض فیلم ‌کوتاه‌سازها به عدم نمایش فیلم‌های‌شان در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از «پایگاه خبری فیلم کوتاه» در ابتدای این نشست بهمن ارک به نمایندگی از فیلم حیوان درباره ایده شکل‌گیری این فیلم گفت: حیوان، محصول مدرسه ملی سینما است.  زمانی که با برادرم می‌خواستیم در مدرسه ثبت‌نام کنیم، اجازه ورود ندادند و در ادامه تهیه‌کننده فیلم ما شدند. در ابتدا انتزاعی‌تر و اجتماعی‌تر بود. خوش‌شانسی که این فیلم داشت، پذیرفته‌شدن در جشنواره کن بود که در ادامه اتفاقات خوبی برایش رقم خورد و جوایز بین‌المللی زیادی به دست آورد.
او درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت: بخشی از هر جشنواره‌ای به فیلم کوتاه و جوانان تعلق دارد و این بخش باید در جشنواره ثابت بماند و برای جوانان انگیزه شود. ما نباید به فیلم کوتاه به عنوان یک مرحله نگاه کنیم. عباس کیارستمی هم در میان فیلم‌های بلندش هر چند وقت یک بار برمی‌گشت و یک فیلم کوتاه می‌ساخت. گاهی اوقات باید غزل گفت، گاهی قصیده.
ارک درباره موضوع فیلم توضیح داد: ما انواع فیلم کوتاه داریم و همیشه این نیست که غافل‌گیری داشته باشد. من فقط غافل‌گیری در پایان را دوست ندارم. یکی از داوران جشنواره کن به من گفت ما از سینماهای ایران تنها سینمای اجتماعی می‌بینیم. فضای فیلم ما برای‌شان جالب بود و برای‌شان ژانر جدیدی از سینمای ایران بود. در جشنواره‌های خارجی نمادها و اشاره‌ها برای‌شان جذاب است. فیلم ما در قیاس با فیلم‌های خارجی که در جشنواره کن حضور داشتند، از نظر فرم بسیار خوب بود.
بهمن ارک ادامه داد: ما جزو فیلم‌سازان محسوب می‌شویم. ما را هم قبول کنید. نسل آینده سینمای ایران فیلم‌سازان کوتاه هستند. بیایید و به این فیلم‌سازان توجه کنید.
احسان مختاری کارگردان فاش نیز درباره فیلمش توضیح داد: این فیلم تجربه دوم من محسوب می‌شود و محصول انجمن سینمای جوانان ایران است. این فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه حضور داشت و برنده جایزه بهترین فیلم‌برداری از این جشنواره شد.
وی درباره مراحل ساخت فیلم گفت: ما یک گروه چهار نفره هستیم که در حال طی مسیری هستیم. این فیلم تجربه شخصی من بود و واقعی است. فیلم‌سازی تجربه زیستی هر انسانی است.
مختاری درباره اجحاف به فیلم کوتاه افزود: با اکران مردمی در جشنواره فیلم فجر می‌توانست فاصله بین مخاطب با فیلم کوتاه را پر کند. فیلم کوتاه باید جدی گرفته شود و می‌تواند برای مخاطب معمولی هم باشد و تاکنون این فرصت پیش نیامده است.
وی درباره تعدد عوامل فیلم گفت: فیلم‌برداری و نورپردازی این فیلم بسیار سخت بود. ما نزدیک شش ماه با فیلم‌بردار صحبت کردیم و دو روز برای نورپردازی زمان گذاشتیم. منطق نوری این فیلم منطق داستانی بود و چندین ماه درگیر این قضیه بودیم.
مختاری افزود: در این فیلم بیشتر موقعیتی که ساخته می‌شد و روابط این دو برادر برایم اهمیت داشت. در کل میزانسن‌های فیلم این دو برادر در تقابل هم هستند و کنار یکدیگر نیستند. در این فیلم بیشتر از اینکه به دیالوگ‌گویی و قصه گفتن بپردازم، قصدم این بود بر اساس موقعیت فیلم را پیش ببرم. من درفیلم می‌خواستم قضاوت یک‌طرفه را حذف کنم.
او درباره نقش فرم در فیلم کوتاه و قیاس آن با فیلم بلند توضیح داد: در واقع در فیلم کوتاه موقعیت محور بودن دارای اهمیت است بر عکس فیلم بلند که داستان‌گوست. در سال‌های اخیر فیلم‌های کوتاه زیادی به داستان‌گویی پرداخته‌اند و این توقع درباره فیلم کوتاه به وجود آمده که باید روایت داستانی داشته باشد.
درناز حاجی‌ها کارگردان مارلون نیزدرباره ایده شکل‌گیری این فیلم گفت: من دو فیلم قبل از ساخت مارلون مشغول تست از بازیگران کودک بودم که می‌دیدم بسیاری از والدین به زور بچه‌هایشان را برای تست می‌آورند و این موضوع برایم جذاب شد.
وی ادامه داد: این فیلم را زمانی که در مدرسه ملی لندن درس می‌خواندم، با همکلاسی‌هایم ساختم و بسیار هم با من همراه بودند. این فیلم را با هشتاد پوند ساختم و سه روز ساخت فیلم زمان برد.
حاجی‌ها درباره آینده کاری‌اش و اینکه آیا فیلم بلند خواهد ساخت، گفت: داستان برای من تعیین می‌کند که باید کوتاه ساخته شود یا بلند. اما در حال حاضر مشغول نگارش فیلم بلندم هستم.
پوریا موسوی تهیه‌کننده وقت نهار، رؤیا بختیار، بازیگر، محمد حدادی فیلم‌بردار و بهرام عمرانی تدوین‌گر فیلم در این نشست حضور داشتند و علیرضا قاسمی کارگردان فیلم به دلیل سفر به جشنواره «کلرمون فران» در این نشست حاضر نبود.
موسوی در ابتدا به این نکته اشاره کرد: فیلم کوتاه با یک نفر ساخته نمی‌شود و خواهش من این است که برای فیلم کوتاه همه عوامل فیلم‌ها به نشست دعوت شوند. برای ساخت این فیلم از ابتدای تابستان سال ۹۵ وارد مرحله پیش‌تولید شدیم و بازنویسی‌های مکرری صورت گرفت. ما پیش‌تولید سنگینی داشتیم و چهار سری دکوپاژ شد که هر دفعه استوری‌بورد جدیدی طراحی می‌شد و استوری‌بورد هر بار با تدوین‌گر و فیلم‌بردار چک می‌شد تا به نتیجه نهایی رسیدیم. فیلم پیش تولید این‌چنینی را می‌طلبید. ما در اورژانش بیمارستان فیلم‌برداری داشتیم و نمی‌توانستیم بداهه‌پردازی داشته باشیم و همه چیز باید از قبل مشخص بود. فیلم‌برداری این فیلم چهار روز زمان برد.
او درباره انتخاب بازیگر دختر فیلم گفت: خورشید چراغی‌پور قرار بود در ابتدا دستیار باشد اما در ادامه احساس کردیم به دلیل میمیک صورتش بهترین انتخاب برای این نقش است.
بختیاری دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت: من نوزده سال سابقه بازی در تئاتر را دارم و سال‌ها پی‌گیر و مخاطب فیلم کوتاه بودم. زمانی که فیلمنامه وقت نهار را خواندم، دوست داشتم. همچنین عوامل این فیلم هر کدام در زمینه کاری‌شان متخصص هستند. در نقشم سعی می‌کردم هرآنچه کارگردان می‌خواست را اجرا کنم.
محمد حدادی فیلم‌بردار فیلم درباره تفاوت فیلم‌برداری در فیلم کوتاه و بلند توضیح داد: با قطعیت می‌گویم که طراحی فیلم‌برداری در فیلم کوتاه بسیار پیچیده‌تر از فیلم بلند اتفاق می‌افتد. ما چهار ماه قبل از فیلم‌برداری فیلم با پروژه درگیر شدیم اما به من پیشنهاداتی برای فیلم بلند می‌شود که تنها دو هفته برای شروع فیلم‌برداری زمان داریم. در فیلم کوتاه همه عوامل تاثیر دارند و فیلم کوتاه تنها کار کارگردان نیست.
موسوی با اشاره به حضورهای بین‌المللی این فیلم گفت: خیلی خوشحالیم که این فیلم به کن رفت و نامزد نخل طلایی فیلم کوتاه کن شد همچنین در دوازده جشنواره واجد شرایط اسکار دیگر حضور داشت و این موقعیت را دارد که در بخش دانشجویی اسکار شرکت کند.
تهیه کننده وقت نهار ادامه داد: اگر حمایت‌های رسانه‌ای که از فیلم بلند می‌شود از فیلم کوتاه شود این بستر وجود دارد که مردم با فیلم کوتاه ارتباط برقرار کنند و این حوزه برای مردم هم می تواند جذاب باشد. اتفاق‌هایی که برای فیلم کوتاه می‌افتد برای فیلم بلند نمی‌افتد. ما فیلم‌های کوتاه زیادی داریم که در جشنواره‌های بین‌المللی موفقیت‌های زیادی را کسب کردند.
امیر توده‌روستا از فیلم‌سازان فیلم کوتاه که در نشست حضور داشت، گفت: مطمئنا بسیاری از فیلم‌سازان کوتاه در سال‌های آینده فیلم‌های بلندشان در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. درحال حاضر فیلم کوتاه در بهترین دوران خود به سر می‌برد و من تاسف می‌خورم که بعد از چندین سال فیلم کوتاه در این جشنواره حضور دارد اما رسانه‌ها بی‌توجه هستند. من از مسئولان جشنواره تشکر می‌کنم که این فرصت را برای فیلم کوتاه فراهم کردند و امیدوارم در سال‌های آینده اتفاقات بهتری برای فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر بیفتد.
درناز حاجی‌ها همچنین در این نشست این موضع را مطرح کرد که چرا ما این حق را نداشتیم که یک سانس در باغ کتاب داشته باشیم؟ برای دیده شدن فیلم کوتاه چه فرصتی بهتر از جشنواره فیلم فجر؟ حتی هنوز هم دیر نشده است و می‌توان این سانس را به فیلم کوتاه اختصاص داد. چنین اکرانی این فرصت را برای فیلم‌سازان کوتاه فراهم می‌کند تا دیده شوند و زمینه همکاری با عوامل فیلم بلند سینمایی را برای فیلم‌سازان فیلم کوتاه فراهم می‌کند.
بهرنگ دزفولی‌زاده نیز در این نشست به عدم توجه رسانه‌ها به فیلم کوتاه اشاره کرد و ادامه داد: فیلم کوتاه نطفه‌ای است که فیلم‌ساز تجربه‌ای را برای ساخت فیلم بلند دریافت می‌کند. این چهارفیلم کوتاهی که در این جشنواره نمایش داده شد به جرات بسیار بالاتر از فیلم‌های بلند قرار می‌گیرند و از سوی اهالی رسانه باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.
احسان مختاری کارگردان فاش نیز افزود: ما از مسئولین می‌خواهیم که ما فیلم‌سازان فیلم کوتاه را به رسمیت بشناسند. اکران یک سانس فیلم کوتاه در باغ کتاب یک درخواست به حق ماست.
در پایان این نشست عزت‌الله علیزاده معاون اجرایی دبیر جشنواره قول مساعد داد که یک سانس در باغ کتاب به فیلم کوتاه اختصاص داده خواهد شد.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *