جستجو

نخستین نشست سومین روز جشنواره، با حضور احمد الستی، تحت عنوان «آغاز» برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، احمد الستی در ابتدای این نشست گفت: بسیاری از فیلم هایی که می سازیم، دارای اشکالات گرامری هستند اما یکی از مهم ترین مشکلاتی مهم مشکل دکوپاژ در سکانس افتتاحیه است. این اتفاق که سکانس افتتاحیه چیست و داستان فیلم از کجا آغاز می شود؟ دو مقوله اساسی است که سینمای ایران در آن دچار ضعف است.
او ادامه داد: ما دنبال این هستیم که ببینیم چه اصول، دستور زبان و گرامری برای آغاز فیلم وجود دارد. فیلم آیا مطابق الگوی دستوری سینما پیش می رود یا فیلم ساز نمی داند چه می کند؟
این مدرس دانشگاه گفت: دستور زبان و گرامر سینما به واسطه نمایش قطعات فیلم پیش خواهد رفت که وابسته به الگوهای دکوپاژی و درباره حس شروع فیلم است. هر فیلمسازی مسئول است که حسی را در آغاز فیلمش بیافریند و در فیلمش بکارد.
الستی گفت: این مسئله در تئوری های سینما آمریکا با عنوان «هوک آپ» یا قلاب خوانده می شود. این مسئله در فیلم بلند بین ۸ تا ۱۰ دقیقه ابتدایی و در فیلم کوتاه در ۱ یا ۲ دقیقه ابتدایی باید رقم بخورد.این مسئله موجب می شود که از خود بپرسیم چه داستان هایی با چه نماهایی باید شروع شود و همین مسئله ما را به سوی الگوهای آغاز می کشاند.
او گفت: برخی آغازها با نمای باز شروع می شود. نوعی از شروع ها با نمای بسته است. این فرم یک الگوی دکوپاژی است و به دوره به خصوصی اختصاص دارد..نوع اول آغاز فیلم تابع از الگویی کلاسیک است و دومی الگویی مدرن و البته الگوهای پست مدرن هم وجود دارد که شرایطی ما بین این دو الگو وجود دارد.
این مدرس دانشگاه گفت: ما الگوی «برکینگ» هم داریم. الگویی که به الگوی روایت میان دو پرانتز هم مشهور است که فیلم «ساعت گرگ و میش» اثر برگمان یکی از بهترین نمونه های آن است.
الستی به دو الگوی «یاد آوری» و cold open نیز اشاره کرد و در توضیح این دو الگو گفت: تفاوت الگوی یادآوری با الگوی روایت داخل پرانتز در آن است که در اولی داستان به شکل کلی روایت می شود اما در الگوی یادآوری ما به ذهن شخصیت اصلی می رویم و از جانب آن است که قصه ای را در گذشته می بینیم. نمونه خوب الگوی یادآوری فیلم «نجات سرباز رایان» اثر اسپیلبرگ است.
او همچنین افزود: اما الگوی old open که در فیلم های بلند طراحی می شود تا یک داستان قدیمی را به یک داستان جدید متصل کند، هم الگوی دیگری است.بسیاری از فیلم های تجارتی به خاطر این که ساختاری پیدا کنند از این الگو استفاده می کنند.نمونه خوب این الگو فیلم «فیس آف» یا تغییر چهره است.
الستی سپس به اکران صحنه آغازین برخی از فیلم های کوتاه و بلند پرداخت و مباحث مطرح شده را به شکل تفصیلی بر روی این آثار توضیح داد.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *