جستجو

چهل‌و‌دومین جلسه و دومین جلسه از فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با استقبال قابل توجه علاقه‌مندان و فیلم‌سازان و با حضور آرین وزیردفتری به عنوان مهمان ویژه، عصر دوشنبه هفتم خردادماه برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، دومین جلسه از ششمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده» در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نمایش سه فیلم کوتاه ایرانی و یک فیلم کوتاه خارجی پذیرای جمع قابل توجهی از علاقه‌مندان شد.

در این برنامه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران برگزار می‌شود، فیلم‌ داستانی «وحشی» به کارگردانی فردین انصاری با مدت زمان ۲۴ دقیقه، مستند سوئیسی «درجنگل» ساخته مشترک توماس هورات و کورینا شوینگروبر ایلیچ به مدت ۱۳ دقیقه، فیلم داستانی «باگ» به کارگردانی کیوان محسنی با مدت زمان ۲۴ دقیقه و همچنین انیمیشن  «یال وکوپال» ساخته شیوا صادق‌‌اسدی به مدت ۱۱ دقیقه به نمایش درآمد.

پس از پایان اکران ۴ فیلم یادشده، آرین وزیردفتری، فیلم‌ساز، تدوین‌گر و فیلم‌بردار سینما به عنوان کارشناس و مهمان ویژه این برنامه به همراه فردین انصاری، کیوان محسنی و شیوا صادق‌اسدی، کارگردانان آثار کوتاه سینمایی ایرانی اکران شده در این جلسه از پاتوق، درخصوص فیلم‌های به نمایش درآمده به بحث و تبادل‌نظر با مخاطبان پرداختند.

آرین وزیردفتری در ابتدا از سه فیلم‌ساز جوان حاضر در این جلسه درباره سوابق‌‌شان و همچنین پیشینه اثر کوتاه اکران شده‌ در دومین جلسه پاتوق جویا شد.

فردین انصاری، کارگردان فیلم داستانی «وحشی» از تهران که فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه سپهر اصفهان است، با بیان اینکه این اثر کوتاه سینمایی سومین ساخته اوست گفت: حدود هشت سال است که به صورت جدی در این حرفه فعالیت می‌کنم و پیش از آن نیز به شکل تجربی در این عرصه حضور داشته‌ام. «وحشی» نخستین بار در جشن مستقل فیلم کوتاه ایران به نمایش درآمد و پس از آن در جشن تصویر سال، جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات و جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در کاشان اکران شد و موفق به دریافت جایزه بازیگری زن و صدابرداری از جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان کاشان شد.

در ادامه شیوا صادق‌اسدی کارگردان «یال و کوپال» از تهران ضمن اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۱ انیمیشن می‌سازد، خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد انیمیشن هستم و فعالیتم را به صورت حرفه‌ای با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده‌ام و این اثر چهارمین ساخته من است. «یال و کوپال» در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار در جشنواره انیمیشن «انسی» اکران شد و پس از آن در چند جشنواره خارجی دیگر به نمایش درآمد.

کیوان محسنی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «باگ» از شیراز که از فیلم‌سازان تجربی شهرستان گراش است، عنوان کرد: حدود ۱۲ سال است که فیلم می‌سازم و این اثر ششمین ساخته من است. «باگ» در جشن تصویر سال، سه جشنواره منطقه‌ای و یک جشنواره استانی حضور داشته‌ و تا کنون موفق به دریافت مدال ایسفا و همچنین سه جایزه هیأت داوران از جشنواره گراش و یک جایزه از انجمن فیلم کوتاه شده است.

در ادامه این جلسه، وزیردفتری درباره ایده و شکل‌گیری این آثار از سه کارگردان حاضر پرس‌وجو کرد که انصاری در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: ایده فیلم کوتاه داستانی «وحشی» از یک موسیقی معروف در ذهن من شکل گرفت و برایم ایجاد چالشی کرد که چگونه موضوعات فانتری را پرداخت کنم. ایده اولیه این فیلم موضوعی بی‌اهمیت درباره کبوتر نامه‌رسان بود که تبدیل به فیلم شد.

شیوا صادق‌اسدی نیز در این خصوص گفت: ایده نگارش انیمیشن «یال و کوپال» از خواب‌هایی که می‌دیدم در من ایجاد شد. در آن خواب‌ها حیواناتی قصد ورود به خانه‌ام را داشتند و من به شکل‌هایی از ورودشان ممانعت می‌کردم. ما انسان‌ها حیواناتی را درونمان داریم که به ‌آن‌ها اجازه نمود نمی‌دهیم و سرکوبشان می‌کنیم. حتی جامعه و فرهنگ‌مان نیزاجازه بروز آن‌ها را نمی‌دهد و این اتفاق مثبتی نیست.

او در ادامه اضافه کرد: ایده‌هایم را اغلب به صورت داستان کوتاه می‌نویسم و سپس به منظور شکل‌گیری ارتباط تصویری، اتودهای ساده‌ای می‌زنم و در نهایت وارد پروسه تصویری می‌شوم.

کیوان محسنی نیز در این‌باره اظهار داشت: فیلمی به نام «ساعت شش» ساختم و از آنجا که عادت دارم به واکنش مخاطبان زمان اکران فیلم دقت کنم متوجه شدم که تماشاگران به موقعیت‌هایی که نمی‌توانند در ایران تصور کنند، می‌خندند. علاوه براین از آنجا که علاقه خاصی به سینمای اکشن دارم برآن شدم تا موضوعی اکشن را باورپذیر و ایرانیزه کرده و فیلمی بسازم. یکی از دوستان اتفاقی را که در شهرستان گراش روی داده بود، پیشنهاد داد و من نیز از یک سکانس مابقی این اثر در ذهنم شکل گرفت.

در ادامه این جلسه حضار به تبادل پرسش‌ها و نظراتشان درباره این سه فیلم کوتاه با فیلم‌سازان حاضر پرداختند. گفتنی است مرضیه وفامهر از مهمانان حاضر در جمع علاقه‌مندان این جلسه از پاتوق بود. 

پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبه‌های هر هفته ساعت ۱۸ در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: تهران، خیابان خالداسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان چهارم برگزار می‌‌شود و حضور کلیه علاقه‌مندان در آن آزاد و رایگان است.

 

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *