جستجو

رئیس سازمان سینمایی با اعلام اینکه به زودی گزارشی را درباره‌ی سینما خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌کند، گفت: دیگر وقت آن رسیده تا از آنچه همیشه می‌گفتم می‌خواهم انجام دهم و حالا به ثمر رسیده، گزارشی منتشر کنم.
حجت‌الله ایوبی که این روزها به عنوان یکی از داوران جشن خانه سینما مشغولیت‌ بیشتری پیدا کرده است، در آستانه‌ی روز ملی سینما در گفت‌وگویی با ایسنا تأکید کرد که تغییر ذائقه و سلیقه‌ی مخاطبان سینمای ایران در کنار افزایش فروش و تعداد تماشاگران یک اتفاق مهم به شمار می‌رود که در دوران مدیریت وی در سینِما رخ داده است.
وی که مدتی قبل خود را یک مدیر فرهنگی بدشانس خوانده بود چرا که مدیران قبلی هنوز از صندلی‌ای که او روی آن نشسته دل نکنده‌اند، همچنین معتقد است برخی بدگمانی‌هایی که به سینما وجود دارد باعث ایجاد حاشیه و نیز حیف و میل شدن وقت و انرژی مدیرانی می‌شود که باید برای کارهای اساسی سینِما تلاش کنند، در حالی که این وقت و انرژی هم، خود بیت‌المال است.
ایوبی در این گفت‌وگو درباره‌ی داوری خود در جشن خانه سینما، اتفاقات خوب پیش‌رو برای اهالی سینما، کمیسیون فرهنگی مجلس، حوزه هنری، صداو سیما، جشنواره‌ی فیلم کودک اصفهان و نیز تلخ‌ترین اتفاقاتی که سال گذشته در سینما تجربه کرده است سخن گفت.
برای داوری جشن خانه سینِما خودم را از صندلی مدیریت جدا کردم
رئیس سازمان سینمایی ابتدا در پاسخ به اینکه آیا با جایگاه مدیریتی خود به فیلم‌های جشن خانه سینما رأی می‌دهد؟ گفت: آقایانی که مرا متقاعد به داوری در این جشن کردند، دو دلیل داشتند: یکی جایگاه معلمی من در دانشگاه بود و دیگر اینکه به عنوان یک مدیر فرهنگی فعالیت می‌کنم. در واقع من به این دو دلیل داور جشن خانه سینما هستم و با این دو نگاه هم به فیلم‌ها رأی می‌دهم.
او افزود: واقعاً سعی کرده‌ام در این کار، خودم را از صندلی مدیریت سینما به طور کامل جدا کنم و فکر می‌کنم این توان در من هست که بتوانم با عدالت بیشتر و با نگاه یک مدیر فرهنگی و معلم دانشگاه داوری کنم؛ چون آن‌ها معتقد بودند این نگاه را در داوری‌ها نیاز دارند، وگرنه اصلاً نمی‌پذیرفتم.
وی با تأییدِ اینکه پس ممکن است با نگاه شخصی و غیرمدیریتی خودش به فیلمی رأی دهد که حتی در جشنواره‌ی فجر هم مورد توجه نبوده، درباره‌ی زمانی که برای دیدن فیلم‌ها در اختیار داشته است اضافه کرد: بیشتر فیلم‌ها را در طول سال دیده بودم و فقط دو، سه فیلم را ندیده‌ام. ضمن اینکه شاید لازم باشد چند فیلم را خیلی سریع مروری کوتاه کنم تا بتوانم رأی نهایی خود را در روز شنبه اعلام کنم.
خبر خوش برای اهالی سینِما چیست؟
ایوبی که چند روز قبل نیم‌بها بودن بلیت سینماها را در روز ملی سینما به عنوان خبری خوش برای مردم اعلام کرده بود در در پاسخ به اینکه چه خبر خوشی برای اهالی سینما دارد، آن هم در شرایطی که همچنان اعتراض‌هایی نسبت به نبود امنیت شغلی وجود دارد و قرار بود صندوقی هم برای این موضوع در نظر گرفته شود؟ توضیح داد: به نظرم افزایش درصد سینماگرانی که در سینما مشغول کار هستند خود به تنهایی یک اتفاق خوب است، چون حتی آن‌هایی که با تردید به وضعیت سینما نگاه می‌کنند هم معتقدند که این روزها پیدا کردن بازیگر برای حضور در کاری سخت شده، چرا که بسیاری از آن‌ها مشغول کار هستند. بنابراین این‌ها اتفاقات و خبرهای خوش پیوسته و دائمی است و خبر خاصی که الان بخواهم از آن به عنوان یک اقدام فوق‌العاده‌ای که در حال انجام است یاد کنم ندارم، اما کارهایی که خودم منتظرم زودتر ثمر بدهند و به آن‌ها امیدوار هستم دو پروژه‌ی مهم سینِما است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در روند افزایش مخاطب سینما می‌توانند تاثیرگذار باشند، ادامه داد: یکی از آن‌ها سینما سیار است که بخش‌های سخت‌افزاری آن به اتمام رسیده و این اتفاقی است که در بسیاری از کشورها در سطحی وسیع انجام می‌شود. البته ما آن را ابتدا به شکل مهندسی معکوس انجام دادیم، به صورتی که یک مدل چینی آن را در سفر خریداری کردم و به مهندسین خودمان دادیم تا کار را عملیاتی کنند. پروژه‌ی دیگر هم مجتمع‌های فرهنگی است که به سالن‌های سینمایی تجهیز می‌شوند.
ایوبی با بیان اینکه «یک زمانی نگران اداره‌ی این گونه مجتمع‌ها بودیم، اما اکنون این مجتمع‌ها خودشان به شکلی به سینما تبدیل شده‌اند» گفت: این روند امسال باز هم ادامه خواهد داشت و علاوه بر این‌ها حدود ۱۰۰ سالن در سطح کشور توسط بخش خصوصی در دست ساخت‌اند که البته بیشتر پردیس سینمایی هستند. همچنین در سفرهای استانی معمولاً تلاش می‌کنم با سازندگان مجتمع‌ها صحبت کنم و نتیجه‌اش این شده که خیلی از این مجتمع‌های در دست ساخت یا ساخته شده در حال ارائه‌ی طرح‌های خود هستند تا سالن‌های سینما را به مجتمع‌های خود اضافه کنند.
رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه «این موج سالن‌سازی جزو اتفاقات خوبی است که به فروش بالاتر سینِما و افزایش مخاطبان آن کمک می‌کند»، افزود: یک پروژه‌ی دیگر با هماهنگی شورای عالی تهیه‌کنندگان در دست اقدام است تا سیستم مکانیزه‌ از حالت آفلاین به آنلاین تبدیل شود. این سیتم می‌تواند نگرانی‌های تهیه‌کنندگان و سینماداران را برای مشخص شدن میزان سهم و زمان پرداخت‌شان تعیین کند.
پیگیری صندوق بیمه‌ی بیکاری فعلاً در توان ما نیست
ی با اشاره به اینکه «تلاش ما ایجاد فضایی امن‌تر برای سینماگران است»، به صندوق بیمه‌ی بیکاری اشاره و اظهار کرد: در این‌باره باید بگویم که فعلا پیگیری وضعیت صندوق در توان ما نیست. سال گذشته خیلی صادقانه گفتیم که آیین‌نامه‌ای را برای آن نوشتیم و آماده شده است، اما پول اولیه‌ای در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان می‌خواهد که هنوز فراهم نشده است. با این حال ناامید نیستیم و امیدوارم لااقل وزارتخانه‌هایی که جشنواره‌های فیلم برگزار می‌کنند به جای این کار، پول آن را برای این صندوق در نظر بگیرند تا مشکل سلامت و درمانی سینماگران حل شود؛ البته خود ما هم تلاش می‌کنیم برای این کار تا جای ممکن هزینه‌هایمان را کم کنیم.
او درباره سالن‌های سینمایی که خالی از تماشاگر هستند و استقبالی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد و اینکه بیشتر فروش‌های خوب فعلی از پردیس‌ها سینمایی است، گفت: برخی سالن‌های قدیمی در تهران و شهرستان‌ها بازسازی نشده‌اند؛ یعنی صندلی خوب، بوفه و لابی مرتبی ندارند و مردم ایران هم به چنین مکان‌هایی که مثلاً صندلی‌ای قدیمی ۵۰ سال قبل را دارد نمی‌روند؛ به همین دلیل باید فکری به حال این سالن‌ها کرد.
وی با اشاره به اینکه مکان سالن‌های سینِما نیز در جذب مخاطب اهمیت دارد افزود: هرجا که سالن‌های قدیمی تخریب و سالن جدیدی بازسازی شده، فروش در آن سینما گاهی تا ۳۰ برابر هم شده است و اگر چه برای این جریان روی مردم و بخش خصوصی حساب می‌کنیم، اما همچنان به کمک‌ها و حمایت‌های خودمان هم ادامه می‌دهیم.
نگرانی برای تبدیل کاربری سینماها به مجتمع تجاری
ایوبی همچنین درباره‌ی خراب شدن سالن‌های قدیمی و تبدیل کاربریِ فرهنگی آن‌ها به تجاری بیان کرد: هنوز در این‌باره تصمیم قاطع نگرفته‌ایم، چون نگرانی‌هایی داریم و البته این کار یک‌سری الزامات قانونی هم دارد، ولی جدی به آن فکر می‌کنیم. در واقع اگر برای فعال بودن سالن‌های سینما در صورت تغییر کاربری، به نحوی اطمینان داشته باشیم، شرایط برای انجام این تغییرات بهتر می‌شود؛ چون به هیچ وجه نمی‌خواهیم کاربری فرهنگی قربانی شود.
از آمار دادن خوشم نمی‌آید اما…
این گفت‌وگو با پرسش درباره‌ی برخی اتفاقات حاشیه‌ای سینِما و نیز نظرات و انتقادهایی که نسبت به عملکرد سازمان سینمایی درباره‌ی انجام نشدن کاری بزرگ جز بازگشایی خانه سینما مطرح می‌شود، ادامه یافت.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه آیا قرار نیست در ماه‌های باقی‌مانده از دولت یازدهم اقدام مهم دیگری همچون بازگشایی خانه سینما لااقل برای فیلم‌های توقیف شده انجام شود تا مهمترین اتفاق دوره‌ی مدیریت وی در سازمان سینمایی (به زعم عده‌ای) فقط باز شدن یک نهاد صنفی نباشد؟ بیان کرد: واقعیت این است که از آمار دادن خیلی خوشم نمی‌آید، وگرنه براساس آن چیزی متفاوت از آنچه ممکن است گفته شود را می‌توان نشان داد. با این حال اگرچه باز شدن خانه سینما اتفاقی مهم بود، اما به نظر من مهمترین اتفاق این بود که صنعت سینما حرکت خود را آغاز کرد و به نوعی راه افتاد.
او گفت: آشتی مردم با سینما اتفاق خیلی مهمی است و وقتی داشتم گزارشی را که برای انتشار یک کتابچه به نام «صنعت سینما در ایران» آماده می‌شود، نگاه می‌کردم متوجه شدم آمارهای خیلی امیدبخشی داریم؛ از جمله اینکه تعداد پروانه‌های صادر شده برای فیلم‌ها و نیز فیلم‌های تولید شده در سال ۹۴ که سال متوسط ما محسوب می‌شود نسبت به سال ۹۱ که سال پر رونق سینما در دولت گذشته بود، بسیار افزایش یافته‌ است؛ به طور مثال در بخش تعداد فیلم‌های نمایش داده شده از ۸۲ به ۲۱۳ رسیده‌ایم که فیلم‌های هنر و تجربه و کوتاه و مستند را هم دربرمی‌گیرد و این یعنی ۲۱۳ هنرمند نتیجه‌ی کار خود را روی پرده‌ی سینما دیده‌اند.
پرونده‌ی هیچ فیلمی بسته نیست
وی اضافه کرد:‌ همچنین عناوین فیلم‌های خارجی توزیع شده در شبکه‌ی نمایش خانگی در سال ۴۱، ۹۴ درصد کاهش و فیلم‌های ایرانی ۹۷ درصد افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین فکر می‌کنم این‌ها اتفاقات مهم سینما است، اما درباره‌ی آنچه برای برخی فیلم‌ها پیش آمده واقعیت این است که پیگیری برخی از آن‌ها در حد توان بنده به عنوان رئیس سازمان سینمایی نیست. بخشی هم در اختیار حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، ولی تأکید می‌کنم پرونده‌ی هیچ‌کدام از فیلم‌هایی که برای اکران مشکل داشتند بسته نشده است و یکی از مثال‌هایی که می‌توانم مطرح کنم فیلم «رستاخیز»‌ است که از اکران عمومی آن خیلی دور نیستیم.
چه خبر از سازمان سینمایی در سایه؟
ایوبی همچنین درباره‌ی اینکه آیا در پی حاشیه‌هایی که در این مدت برای سینما ایجاد شده هنوز هم وجود سازمان سینمایی در سایه‌ای را که پیش از این مطرح کرده بود احساس می‌کند؟ گفت: من فکر می‌کنم این سازمان سینمایی در سایه را همه‌ی شما احساس کردید و احساس می‌کنید, اما با توجه به تمام اتفاقات مثبتی که رخ داده و نیز با توجه به موفقیت سینمای ایران, به نظرم این سازمان در سایه, دیگر رو به محو شدن و رفتن به سایه است.
حکم قضات درباره سینما سیاسی نیست اما…
او در پاسخ به اینکه چقدر از اتفاقات و حاشیه‌های رخ داده مثل ممنوع‌الکاری سینماگران در پی پخش تیزرهای سینمایی آن‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای را سیاسی می‌داند؟ اظهار کرد:‌ نمی‌گویم این اتفاقات سیاسی است یا قضاتی که علیه سینما حکم می‌دهند سیاسی هستند، اما این را قبول دارم که همچنان در ذهن بخشی از بدنه‌ی مدیریت کشور، سینما روی صندلی بدگمانی است؛ یعنی باور به اینکه سینما به نظام و کشور خدمت می‌کند هنوز فراگیر نشده است. به نظرم این بدگمانی که به سینما و هنر وجود دارد گاهی باعث اقداماتی می‌شود که برای همه‌ی ما سخت و پرهزینه است و در واقع انرژی منفی به سینمایی است که به این نظام خدمت می‌کند. با این حال بخشی از آنچه را که پیش آمده باید با گفت‌وگو حل کرد و در جلساتی که اخیرا هم داشتیم، دوستان متوجه شدند که اهالی سینمای ایران چقدر به آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی کمک می‌کنند و اگر این روند را ادامه دهیم، به نظرم بدگمانی به سینمای ایران کمتر می‌شود.
گرفتن وقت مدیر کشور بیت‌المال است
وی درباره‌ی اینکه چقدر این حاشیه‌ها او را از کار اصلی خود بازداشته است؟ گفت: متأسفانه بخش قابل توجهی از انرژی ما صرف موضوعاتی می‌شود که اهمیتی ندارند تا بخواهند وقت مدیران کشور را بگیرند. به عنوان مثال نمی‌دانم چرا فیلمی مثل «فروشنده» که باعث افتخار ایران است و آن همه اتفاقات خوب در دنیا برایش رخ داده و کارگردانی مثل اصغر فرهادی دارد که برای ساخت فیلمش تمام ضوابط و آداب و ادب فیلمسازی ایرانی را رعایت کرده، باید با حاشیه‌هایی روبرو شود که مجبور باشیم کلی وقت صرف کنیم با افراد مختلف صحبت کنیم تا بگوییم این فیلم هیچ مشکلی ندارد.
ایوبی ادامه داد:‌ البته به یک عده‌ای که با نگاه سیاسی به ماجرا نگاه می‌کنند کاری نداریم، چون آن‌ها کارشان همین است، ولی کسانی که در مجلس شورای اسلامی یا قوه قضاییه هستند باید این مسأله را در نظر بگیرند که آیا گرفتن وقت و انرژی مدیریت کشور حیف‌ومیل کردن بیت‌المال نیست؟ چون من قاعدتاً باید وقتم را برای کارهای اساسی بگذارم، در حالی که گاهی پیش می‌آید بیش از ۶۰ درصد وقتم در یک روز صرف همین حاشیه‌ها می‌شود.
ایوبی در ادامه درباره‌ی پیگیری وضعیت ممنوع‌الکاری برخی سینماگران هم گفت:‌ به زودی جلسه‌ی دیگری با قاضی محترم صادرکننده‌ حکم خواهیم داشت و آقای جنتی هم با رئیس قوه قضاییه در این‌باره صحبت کرده‌اند. ان‌شاءالله موضوع حل می‌شود، اما نکته اینجاست که ما در این قضیه با یک پارادوکس روبرو هستیم، چرا که سینماگران می‌گویند تیزری به شبکه‌های ماهواره‌ای ندادند و نقشی در این ماجرا ندارند و ممکن است کسانی از سر انتقام اقدام به پخش تیزرهای آن‌ها کنند و معلوم نیست چطور می‌توان این را ثابت کرد. از طرف دیگر گفته می‌شود تعریف شبکه‌های معاند خیلی مشخص نیست و در نهایت وقتی چنین احکامی صادر می‌شود در واقع به آن‌ها تهمت زده شده است آن هم برای جرمی که ثابت نشده و خیلی هم قابل اثبات نیست. به همین دلیل در شرایط فعلی به نظر می‌رسد همچنان خطر برای سینماگران وجود داشته باشد.
رد خواسته‌ رئیس کمیسیون فرهنگی برای تماشای «فروشنده» قبل از اکران
این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره‌ی مذاکراتی که با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس داشته و اظهارنظرهایی که برخی از آن‌ها درباره‌ی حضور در شورای پروانه‌ی نمایش مطرح کرده بودند، گفت:‌ ما با کمیسیون فرهنگی مجلس همیشه تعامل خوبی داشته‌ و داریم، اما به آن‌ها گفته‌ایم که شورای پروانه نمایش مرجع اصلی برای اکران فیلم است؛ به همین دلیل وقتی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس سه، چهار روز قبل از شروع اکران عمومی فیلم «فروشنده» از من مصرانه خواستند که فیلم را برای ایشان و احتمالاً تعدادی دیگر از نمایندگان نمایش دهم، امتناع کردم و فکر می‌کنم باعث دلخوری‌شان هم شدم. آن روز به ایشان گفتم اگر آقای فرهادی بخواهد این کار را انجام بدهد حرفی ندارم، اما من به عنوان رئیس سازمان سینمایی این کار را نمی‌کنم که شما یک فیلم را ببینید و بعد تصمیم بگیرید که اکران بشود یا خیر.
وی اضافه کرد:‌ البته این را هم گفتم که چهارشنبه (دهم شهریور) فیلم اکران می‌شود و هرجایی بخواهند می‌توانیم اکران ویژه برای آن‌ها بگذاریم. اما نکته‌ی مهم این است که هر تهیه‌کننده‌ای در صورت تمایل خود می‌تواند فیلمش را به هر کسی نشان دهد، ولی من بدون رضایت تهیه‌کننده و برای ممیزی این کار را انجام نمی‌دهم، چون یک مرجع مشخص برای این کار وجود دارد.
نمایندگان مجلس مقصر نیستند
ایوبی درباره‌ی میزان تفاهم و تعامل سازمان سینمایی با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مقایسه با کمیسیون قبلی که به نظر می‌رسید تفاهم چندانی وجود ندارد؟ خاطرنشان کرد: ما با این کمیسیون حاشیه‌ای نداریم و رئیس و اعضای آن همکاری خوبی با ما دارند. جلساتی هم که با کمیته‌ی هنر این کمیسیون داشتیم همیشه خوب بوده است. اما در کمیسیون قبلی شرایط این‌طور بود که خیلی مورد سوال قرار می‌گرفتیم و وقت زیادی از ما گرفته می‌شد. فضای کلی آن‌ها با بدگمانی شدیدی به سینما همراه بود، چرا که با توجه به بسته شدن خانه سینما تصوراتی داشتند که باید برای هر موضوعی به آن‌ها توضیح می‌دادیم و سوءتفاهمات را برطرف می‌کردیم. حتی پس از بازگشایی خانه سینما هم برای برگزاری هر مجمع باید به آن‌ها توضیح می‌دادیم.
او تأکید کرد: البته من نمایندگان مجلس را مقصر نمی‌دانم، بلکه مقصر را کسانی را می‌دانم که در راستای نظرات و منافع خود و برای توجیه بستن خانه سینما آن‌ها را بدگمان کرده بودند.
موضع ایوبی نسبت به حوزه هنری و سازمان صدا و سیما
رئیس سازمان سینمایی درباره‌ی تعامل و همکاری با حوزه‌ی هنری که برخی فیلم‌ها را اکران نمی‌کند و این مسأله واکنش سینماگران به عملکرد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که عضو شورای پروانه‌ نمایش هم است را همراه داشت، گفت: بنای حوزه‌ی هنری با ما بر سر تفاهم است و شرایط با گذشته فرق دارد، چون آن زمان بنابر عدم تفاهم و درگیری شدید بود و دستاورد آن جز تنش برای اهالی سینِما نبود. الان واقعاً حوزه قصد بر همکاری با ما دارد و در این بین فیلم‌هایی هم بوده که حوزه براساس مشکلات خاص خودش تردیدهایی برای اکران آن‌ها داشته، ولی کار با مذاکره حل شده است. برخی فیلم‌ها را هم نتوانستند اکران کنند، ولی ما سعی کردیم این‌ موضوع بحران نشود،, چون اولاً این بحران‌ها به نفع سینما نیست و بعد هم اینکه معتقدم درصد تأثیر حوزه‌ی هنری بر فروش سینمای ایران آن‌چنان قابل ملاحظه نیست که روند اکران یک فیلم را مختل کند. نمونه‌ی آن هم فیلم «لانتوری» است که در سینماهای حوزه‌ی هنری نمایش داده نشد، اما همه می‌بینیم که چطور با استقبال مواجه شده است بنابراین این، شکلی است که ما به ماجرای حوزه‌ی هنری نگاه می‌کنیم.
حجت‌الله ایوبی درباره‌ی نوع نگاه خود به سازمان صدا و سیما و ارتباط سازمان متبوع‌اش با صداوسیما هم با اشاره به اینکه آنچه می‌گوید ارتباطی به رئیس فعلی سازمان صدا و سیما ندارد، چون او را به عنوان یک فرد با تجربه‌ می‌شناسد اظهار کرد: آقای عسگری میراث‌دار گذشته‌ای هستند که زمان می‌برد تا درست شود، ولی واقعیت این است که وضع کلی صداوسیما به گونه‌ای است که خیلی‌ها از آن ناراضی هستند و این رسانه با افت بسیار شدید مخاطب روبرو شده است. اهالی سینما هم از صداوسیما راضی نیستند و این نارضایتی چند دلیل دارد از جمله اینکه رسانه‌ی ملی به سینمای مملکت کم توجهی می‌کند و همین باعث شده تهیه‌کنندگان از نحوه‌ی پخش تیزر و نیز هزینه‌های آن راضی نباشند.
سهم تلویزیون در رسیدن موج بیکاری از جام‌جم به بهارستان
او با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت پخش تیزرها از گذشته کمی بهتر شده است، ادامه داد: نکته‌ی دیگر این است که صداوسیما برخلاف آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد در صنعت سینما و تولید فیلم سهم ندارد، در حالی که سینما و تلویزیون دو بال صنعت تصویر هستند، اما الان تلویزیون نه سریال‌های باشکوه قبل را تولید می‌کند و نه سهمی در تولید تله‌فیلم‌ها دارد و نتیجه‌ی این اتفاق موج بیکاری‌ای است که از جام‌جم به بهارستان می‌رسد.
ایوبی افزود: به طور کلی مسئله‌ی کاملا مشهود این است که نگاه تلویزیون به اهالی سینما منفی است. اعتقاد ما بر این است که صداوسیما باید مردم را به سمت سینماها بکشاند، اما آنچه حداقل من در این سه و نیم سال مدیریت خودم دیدم خلاف این بوده و در این مدت تقریبا تمام بحران‌هایی که داشته‌ایم از تلویزیون و بخش‌های خبری آن آغاز شده است. مثل ماجرای فیلم «رستاخیز» که کلید آن را تلویزیون جمهوری اسلامی زد و در آن احمدرضا درویش را در حد سلمان رشدی پیش بردند؛ همین تلویزیونی که الان طرفدار نمایش با چهره‌ی (حضرت ابوالفضل (ع)) فیلم درویش است. در کنار این اتفاقات متأسفانه برنامه‌های نقد تلویزیون هم مثبت نیست و امیدواریم گرفتاری‌های رئیس جدید صداوسیما هم کمتر شود تا بتوانیم جلسه‌ای با ایشان برای بررسی این موضوعات داشته باشیم.
تعصبی روی تصمیم خود برای جداسازی جشنواره کودک و نوجوان نداریم
رئیس سازمان سینمایی در ادامه درباره‌ی وضعیت جشنواره‌ی فیلم کودک اصفهان و نیز انتخاب دبیر آن و چالش‌هایی که پیش آمده است، توضیح داد: در این شهر چند دوره جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان برگزار شده و اصفهانی‌ها خیلی هم به آن علاقه‌مند هستند، اما با توجه به شرایط سال گذشته، یک مقدار زمان برد تا تفاهمات و هماهنگی‌های لازم میان شهرداری و شورای شهر برای تعیین بودجه و تصویب در شورای شهر انجام شود. در حال حاضر به دنبال تعیین دبیر با مشورت همدیگر هستیم و طبق تفاهم‌نامه دبیر را شهرداری اصفهان پیشنهاد می‌دهد و بعد بین خودمان با تفاهم انتخاب می‌کنیم.
او با تأکید بر اینکه «دوست دارم دبیر جشنواره کسی باشد که مورد وثوق اصفهانی‌ها باشد و ما نیز نهایت همکاری را خواهیم داشت» خاطرنشان کرد: اگر قرار است اصفهانی‌ها جشنواره‌ی کودک را برای خود بدانند، باید هر بخشی از آن را که توان برگزاری‌اش را دارند، به آن‌ها واگذار کنیم؛ چون معتقدیم اگر آن‌ها با این همه توان و امکانات نتوانند چنین کاری را انجام دهند یعنی جای دیگری هم نمی‌توانند؛ به همین دلیل از اینکه حداکثر اختیارات را به مسئولان این شهر تفویض کنم نگرانی ندارم.
ایوبی درباره‌ی جدی بودن جداسازی جشنواره‌ی کودک و نوجوان و برگزاری آن‌ها در دو شهر اصفهان و همدان هم گفت: تعصبی نداریم که این تصمیمِ گرفته شده را تحت هر شرایطی ادامه دهیم. قرار بر این است که آخر سال موضوع را بررسی کنیم تا ببینیم این جداسازی به چه شکل انجام شده است و بعد برای ادامه‌ی آن تصمیم‌گیری می‌کنیم.
سخنی با بدگمان‌ها به سینما
او در بخشی دیگر در پاسخ به اینکه در آستانه‌ی روز ملی سینما چه صحبتی با کسانی که به سینما بدگمان هستند دارد؟ گفت: بدگمان‌های سینما ممکن است چند دسته باشند. عده‌ای هستند که اصلا با هر پروژه‌ی خوبی که در این دولت اجرا شود مشکل دارند و عده‌ی دیگری هم هستند که نگاهشان صرفا سیاسی است که من با این دو دسته کاری ندارم. اما خطاب به آن‌هایی که دغدغه‌مند واقعی هستند و صادقانه نگرانی دارند مثل جامعه‌ی متدینین و علما، می‌گویم که در حال آماده کردن گزارشی برای این جمع شریف و قابل اعتنا هستم تا با آمار و ارقام و تحلیل محتوایی بگویم که چه تعداد فیلم و با چه محتوایی تولید شده و ذائقه‌ی مخاطب به چه شکل در این سال‌ها تغییر کرده است.
وی اضافه کرد: در این گزارش اشاره خواهم کرد که در این مدت چه فیلم‌های امیدآفرین، دینی، ارزشی و دفاع مقدسی ساخته شده‌ است، چون ادعای من این است که سینمای ایران پیشتاز پرچم‌داران مقابله با نفوذ فرهنگی غرب در ایران است و یک نمونه‌ی بارز آن همان کاهش فیلم‌های خارجی عرضه شده در شبکه‌ی نمایش خانگی است که با رشد ۹۰ درصدی فیلم‌های ایرانی به ۴۰ درصد کاهش یافته است. می‌خواهم تأکید کنم که ما این شانس را داشته‌ایم هزاران نفر از مردم، شب‌ها ماهواره‌های خود را خاموش کرده‌ و فیلم‌های طیب و حلال سینمای ایران را دیده‌اند.
ارائه گزارش به مقام معظم رهبری
وی خاطر نشان کرد: البته قصد دارم این گزارش را ابتدا برای مقام معظم رهبری، به عنوان بزرگترین پشتوانه و حامی سینمای ایران و دفتر ایشان بفرستم که چطور این سینما در این سه سال در راستای دغدغه‌های فکری ایشان حرکت کرده است و الان دیگر فکر می‌کنم وقت آن رسیده که از آنچه تاکنون می‌گفتم می‌خواهم انجام دهم گزارشی ارائه دهم و نشان دهم پرفروش‌ترین فیلم‌های گذشته چه بوده و الان چه فیلم‌هایی با چه کیفیتی مورد استقبال قرار می‌گیرند.
و اما اتفاقات تلخ امسال سینِما برای ایوبی
او در بخش پایانی این گفت‌وگو تلخ‌ترین اتفاقی را که در این سال در سینمای ایران تجربه کرده است به کار بردن ادبیات و واژه‌ای کثیف و غیرزیبنده برای شریف‌ترین افراد این مملکت دانست و پس از آن به درگذشت عباس کیارستمی، داود رشیدی و شماری دیگر از اهالی سینما اشاره کرد.
وی درباره‌ی کیارستمی اضافه کرد: فکر می‌کردم حال او رو به بهبود است، به همین خاطر درگذشت‌اش یک شوک بود. خیلی دلم می‌خواهد کسانی که با آقای کیارستمی مخالف بودند و گاهی به من هم خرده می‌گیرند، یک‌بار بی‌طرفانه دستاوردهای او را برای ایران، اسلام، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بررسی کنند و ببینند که کیارستمی چه کارنامه‌ی درخشانی برای معرفی چهره‌ی دیگری از نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی دارد.
وی همچنین یادآور شد که در روند پیگیری پرونده‌ی پزشکی این هنرمند فقید هم دخالتی ندارد، چون فقط جایی که احساس کند نیاز به کمک او هست ورود می‌کند.

حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز
هشت اثر خراسان شمالی در آستانه ت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *