جستجو

 

دفتر ویژه تهران، چهارمین دوره کارگاه فیلم‌سازی را با بهتاش صناعی‌ها برگزار می‌کند. این روش  از فیلم‌سازی، با هدف تغییر در روش‌های جاری آموزش و تولید فیلم کوتاه است که با نام «استاد محور» طراحی واجرا می‌شود. دوره‌های اول و دوم با عنوان «کارگاه تجربه اول» توسط امید عبداللهی، و کارگاه‌های سوم و چهارم توسط آرمین ایثاریان و بهتاش صناعی‌ها با عنوان «کارگاه فیلم سازی» برگزار می‌شوند. این کارگاه‌ها بخشی از روش‌های جدید معاونت فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران است که با همان وظیفه سینمای جوان یعنی کشف و پرورش استعدادهای جوان کشور برای فیلم سازی؛ طراحی و به‌روزرسانی شده که پس از طی دوره‌های پایلوت آن در دفتر ویژه تهران، دستورالعمل آن برای اجرا در دفاتر ویژه انجمن در سراسر کشور ارسال می‌شود.‌

بهتاش صناعی‌ها کارگردانی فیلم‌های «احتمال باران اسیدی» و «دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری» را بر عهده داشته است. او جایزه بهترین فیلمنامه از سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، جایزه«استعداد درخشان» از نهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، جایزه نتپک (مؤسسه ارتقای سینمای آسیا) از سیدنی استرالیا،  جایزه ویژه تماشاگران از فستیوال فیلم پراگ، برنده تندیس بهترین فیلم (هنر و تجربه) از جشنواره سینما حقیقت، داوری جایزه معتبر اینگمار برگمان در کشور سوئد در سال ۲۰۱۸ و…حضور در بیش از چهل جشنواره بین‌المللی را در کارنامه خود دارد.

 

  • آقای صناعیها، کارگاه فیلم‌سازی جدیدی که قرار هست در انجمن سینمای جوانان برگزار شود، چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • این کارگاه‌ در واقع یک پروسه کامل پیش‌تولید و آماده‌سازی برای ساخت فیلم کوتاه است و هدفش کشف استعدادهای نوظهور و حمایت مادی و معنوی آنها برای ساخت فیلم‌شان است. تاکید می‌کنم فیلم کوتاه، چون هدف ما این است که بچه‌ها در پایان دوره مشغول ساخت فیلم کوتاه بشوند. ما در این کارگاه‌ها از مرحله ایده شروع می‌کنیم. بچه‌ها ایده‌هایشان را مطرح خواهند کرد و در جلسات نخست روی ایده‌ها کار خواهیم کرد و آنها را قوام خواهیم داد. در واقع در این جلسات ما راه‌های رسیدن به ایده‌های ناب را بررسی خواهیم کرد و این‌که اصولا چگونه می‌توانیم ذهنی ایده‌پرداز داشته باشیم. در جلسات بعدی هنرجویان ایده‌های خود را تبدیل به فیلم نامه‌هایی آماده ساخت خواهند کرد و این چکش‌کاری فیلم‌نامه تا آخرین جلسات ادامه خواهد داشت.
  • و بعد از اینکه هنرجویان به فیلم‌نامه مورد نظرشان رسیدند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
  • بعد از این مرحله، وارد فاز کارگردانی خواهیم شد. در واقع به بچه‌ها کمک خواهیم کرد تا سبک سینمایی مد نظرشان را پیدا کنند. مدلی که هم علاقه شخصی‌شان باشد و هم تکمیل‌کننده محتوای فیلم نامه‌شان. در واقع شروع به کار بر روی دکوپاژشان خواهیم کرد و همزمان دیگر مقولات کارگردانی را با آنها مرور خواهیم کرد.
  • چه مقوله‌هایی؟
  • تکنیک‌های هدایت بازیگر، نقش گریم، صحنه و لباس در ایجاد اتمسفر فیلم، همکاری با فیلم‌بردار و دیگر عوامل و…
  • در سرفصل‌های کارگاه شما، موضوعی بود با عنوان «فیلم سازی ارزان»؛ درباره آن چه توضیحی دارید؟
  • یکی از مواردی که فیلم‌سازان عرصه فیلم کوتاه باید فرا بگیرند، بحث فیلم ارزان ساختن است. چراکه عرصه فیلم کوتاه عرصه تجارت نیست بنابراین سرمایه برای ساخت آثار کوتاه به راحتی پیدا ‌نمی‌شود. بچه‌ها باید یاد بگیرند که فیلم ارزان بسازند و ما تلاش خواهیم کرد که به آنها یاد بدهیم راه‌های فیلم ارزان ساختن چیست؟ از طرفی این ارزان فیلم ساختن برای آنها حتی وقتی وارد عرصه فیلم بلند می‌شوند هم به دردشان خواهد خورد. چرا که پیدا کردن سرمایه برای فیلم‌های هنری در عرصه فیلم بلند هم کار ساده‌ای نیست.
  • گویا قرار است از هنرجوهای این کارگاه برای ساخت فیلم‌های‌شان‌ حمایت‌های مادی و معنوی صورت بگیرد. ساز وکار این حمایت‌ها به چه ترتیب است؟
  • به هنرجویان برگزیده کارگاه از طرف انجمن سینمای جوان کمک هزینه مالی برای ساخت فیلم‌های‌شان پرداخت خواهد شد. همچنین هنرجویان برای دریافت تجهیزات فیلم‌برداری به دفاتری برای گرفتن تخفیف معرفی خواهند شد. من هم به عنوان مشاور در پروسه ساخت فیلم در کنار هنرجویان خواهم بود. در واقع کاری را که در طول کارگاه‌ها شروع کردیم، در انتها به فاز تولید متصل خواهیم کرد.
  • این کارگاه‌ها شامل چند ساعت آموزشی است و تعاملی بودن کارگاه‌ها به چه معناست ؟
  • تعاملی بودن یعنی هنرجویان در پرداخت ایده‌ها و فیلم‌نامه‌های یکدیگر و اصولا ساخت فیلم‌های‌شان به یکدیگر کمک خواهند کرد. یعنی در ساخت فیلم‌های یکدیگر سهیم خواهند بود. این کارگاه‌ها در پنجاه ساعت و ظرف یک ماه برگزار خواهد شد.
  • تفاوت و شباهت این کارگاه با کارگاه‌های آموزشی که در خارج از کشور برگزار می‌شود را در چه می‌بینید؟
  • ورک‌شاپ‌هایی که در بیرون از کشور برگزار می‌شوند، اغلب دو دسته هستند. یک دسته ورک‌شاپ‌هایی هستند که در حاشیه جشنواره‌ها برگزار می‌شوند و معمولا یک یا دو جلسه هستند و بیشتر به انتقال تجربه منتهی می‌شوند. دسته دیگر ورک‌شاپ‌هایی هستند که در مدارس سینمایی یا گاهی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند که به شکل یک دوره آموزشی هستند. این کارگاه‌ها بیشتر تلاش‌شان بر این است که مسیری غیر از مسیر آکادمیک و دانشگاهی را طی کنند. چون فرض بر این است که بچه‌ها اصول اولیه فیلم‌سازی را می‌دانند و در این کارگاه‌ها بیشتر تلاش می‌کنند آن‌ها را در مرحله اجرا که همان ساخت فیلم است یاری برسانند. ما هم در این کارگاه‌ها همین مسیر دوم را دنبال خواهیم کرد.
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *