معرفی بخش شورت فیلم کرنر جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» و مزایای و معایب حضور فیلم‌های کوتاه در این بخش.

جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» یکی از جشنواره‌های معتبر و قدیمی فیلم و یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین رویدادهای سینمایی جهان است که هر فیلم‌سازی در جهان چه در مدیوم بلند و چه کوتاه آرزوی پذیرفته شدن آثارش در این جشنواره را دارد و تقریباً با یک‌بار پذیرفته شدن فیلمی در آن، آینده فیلم‌سازی‌اش را پیش‌خرید می‌کند. این جشنواره دارای پنج بخش رسمی شامل «مسابقه فیلم‌های بلند»، «نوعی نگاه»، «سینه فونداسیون»، «فیلم‌های کوتاه»، «نمایش ویژه» و «خارج از مسابقه» است. همچنین «دو هفته کارگردانان» و «هفته منتقدین»، دو بخش موازی جشنواره هستند که به‌صورت مستقل عمل می‌کنند. دو بخش «کن کلاسیک» و «سینما پلاژ» نیز بخش‌های جنبی و حاشیه‌ای جشنواره هستند. اما خارج از این بخش‌ها، رویدادهایی فرعی در جشنواره وجود دارند که در کنار بخش‌های جشنواره فعالیت می‌کنند همچون «مارشه دو فیلم» یا بازار فیلم کن، «مستر کلاس»، «بزرگداشت»، «شبکه تولید» و … .

«شورت فیلم کرنر» یکی از این رویدادهای فرعی است که توسط جشنواره کن به‌عنوان یک پاتوق برای فیلم‌سازان سازمان‌دهی شده و از سال ۲۰۰۴، به‌عنوان جایی برای ارائه فیلم‌ها و جلسات گفتگو معرفی‌شده است.

در حدود ۴۰ غرفه نمایش خصوصی و سه سالن کوچک نمایش برای فیلم‌های کوتاه این بخش وجود دارد که برای تمام شرکت‌کنندگان جشنواره کن با شرایطی خاص در دسترس هستند و همچنین کلاس‌ها، کارگاه‌ها و پنل‌هایی در قالب این بخش وجود دارد که شرکت‌کنندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

اگر فیلم شما در شورت فیلم کرنر ثبت‌شده است در صورت حضور در کن خواهید توانست:

فیلم‌تان در تمام طول جشنواره از طریق کتابخانه فیلم دیجیتال در دسترس خواهد بود و فقط از طریق سیستم «cinando» (پایگاه داده پیشرو برای صنعت فیلم) با داشتن یوزر پسورد و در محل غرفه‌ها قابلیت دسترسی به فیلم‌های شورت فیلم کرنر قابل دیدن خواهد بود.

فیلم شما در کاتالوگ تحت عنوان شورت فیلم کرنر ذکر خواهد شد و این کاتالوگ جدا از کاتالوگ‌های اصلی جشنواره است.

شما می‌توانید فیلم‌تان را در یک نمایش خصوصی آنلاین برای جمعی از افراد تا چند روز در طول جشنواره اکران کنید.

دسترسی به تمام برنامه‌های جشنواره (کارگاه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها،…) با رزرو قبلی آزاد است (این مورد مهم‌ترین نکته مثبت شورت فیلم کرنر در صورت حضور فیلم‌ساز در کن است).

امکان سازمان‌دهی یک نمایش دریکی از اتاق‌های نمایش بازار ۶، ۱۲ و ۳۰ نفره (در صورت دسترس بودن که باید از دو روز قبل رزرو) وجود دارد که البته برای این مورد باید باید از دوره امسال (۲۰۱۶) حدود ۷۵ یورو پرداخت شود و پیش از آن مخاطبان را جمع کرده باشید.

شما حق نصب پوستر یا عکس بر دیوارهای محل شورت فیلم کرنر را ندارید و برای این کار باید قبلاً ثبت‌نام کرده باشید و این امر نیز مستلزم پرداخت هزینه است.

شما حتی حق ندارید از لوگوی اصلی جشنواره (برگ نخل) در مدارک و سوابق حضور فیلم‌تان در این بخش استفاده کنید و فقط باید به یک کادر مستطیل که داخل آن عنوان بخش ذکر شده اکتفا کنید. (مطابق تصویری که برای همین متن در بالا استفاده شده)

شورت فیلم کرنر اساساً همه فیلم‌ها را می‌پذیرد، تا زمانی که آن فیلم شامل پور/نوگر/افی نباشد.

جالب است بدانید که طی چند سال اخیر تعداد فیلم‌های درخواست‌کننده برای حضور در شورت فیلم کرنر همواره رو به کاهش بوده است و این نشانگر آگاهی فیلم‌سازان نسبت به کم‌اهمیت یا حتی بی‌اهمیت بودن فیلم‌شان در این بخش جشنواره کن است. برای مثال سال گذشته ۲۴۲۰ فیلم از ۱۰۵ کشور در شورت فیلم کرنر ثبت‌شده بود که این رقم امسال به ۲۲۸۶ فیلم کاهش‌یافته است.

جان تریگونیس، که در سال ۲۰۱۱ با فیلم کوتاه «گیلاس» در این بخش حضور داشت، می‌گوید: «وقتی با «گیلاس» به جشنواره کن رفتم، بیش از ۱۹۰۰ فیلم کوتاه دیگر هم در آن بخش شرکت داشتند. پس‌ازآن به این نتیجه رسیدم که شورت فیلم کرنر فروتنانه‌ترین و آسان‌ترین راه برای جشنواره فیلم کن در کسب پول آسان از فیلم‌سازان کوتاهِ امیدوار مثل خودم است. درحالی‌که ما از Wi-Fi محروم بودیم و امیدوار به این‌که ما ممکن است نام‌های بزرگ را به‌سوی خودمان جذب کنیم. ولی بدون شک باید تأکید کنم این دیدگاه یک افسانه است و هیچ‌یک از مشاهیر و یا تولیدکنندگان بزرگ حتی به زیرزمین کاخ نگاه هم نمی‌کنند و همچنین نگاه حاکم این است که اگر این فیلم‌ها خوب بودند، در بخش رسمی انتخاب می‌شدند». (۱)

کریس جونز، فیلم‌ساز بریتانیایی که فیلمش «رفتن برای ماهیگیری» جوایز بسیاری کسب کرده است نیز می‌گوید: «شورت فیلم کرنر بهترین و ارزان‌ترین راه برای گرفتن جواز عبور به جشنواره کن است و نیز یکی از ترسناک‌ترین و حوصله‌برترین مکان‌ها برای ملاقات و دیدار کردن. واقعیت این است که شما فیلم‌تان را تنها با فیلم‌سازان کوتاه دیگر در شورت فیلم کرنر مشاهده می‌کنید و اگر شما در حال رفتن به جشنواره کن برای شرکت در این بخش هستید، پولتان را به هدررفته بدانید چراکه با آن می‌توانید فیلم دیگری بسازید». (۱)

درنهایت باید این نکته را متذکر شد که حضور در این رویداد از بخش‌های فرعی جشنواره کن تنها در صورتی می‌تواند مثمر ثمر باشد که فیلم‌ساز شخصاً آنجا حضور یابد و برای فیلم خودش تبلیغ کند و به‌اصطلاح مشتری یا مخاطب جمع کند. حتی در این صورت نیز طبق گفته‌های شاهدان، فیلم‌ساز نفعی نمی‌برد. اما در صورت عدم حضور شخص فیلم‌ساز حضور فیلم در این بخش نه‌تنها مهم نیست بلکه به ضرر فیلم‌ساز هم هست و بسیاری از مدیران و برنامه‌ریزهای جشنواره‌ها فیلم‌هایی که سابقه حضور در این بخش را دارند را برای حضور در جشنواره خودشان انتخاب نمی‌کنند چراکه فراموش نکنیم شورت فیلم کرنر هیچ محدودیتی در کمیت و کیفیت انتخاب ندارد و تنها خط قرمز آن‌ها نبودن مورد اخلاقی در فیلم است.

با این تفاسیر و با گفته‌های دو فیلم‌ساز موفق، باید گفت خبری کردن این مسئله در رسانه‌ها و اطلاق واژه‌هایی چون پذیرفته شدن، حضور، راه‌یافتن و ازاین‌دست جملات برای شورت فیلم کرنر اساساً بی‌معنی و فاقد اعتبار برای فیلم ساز است. شاید اهمیت جشنواره کن برای فیلم‌سازان و مخاطبان جدی سینما به حدی باشد که نزدیک کردن نام آن به هر فیلمی باعث کسب اعتباری هر چند اندک و زودگذر برای فیلم‌ها باشد، اما واقعیت امر چیز دیگری است!

۱- نقل قول‌ها برگرفته از وب‌سایت www.shericandler.com