جستجو

 کارگاه آموزشی «قصهی زیبایی‌شناسی تصویر» با حضور سعید سروش در سالن چهارسو ی تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سعید سروش در کارگاه آموزشی زیبایی‌شناسی تصویر  که چهارشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه و در حاشیه هشتمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین برگزار شد، گفـت: وقتی فیلمنامه می‌نویسید، زیبایی‌شناسی خود را می‌نمایاند. زیبایی‌شناسی جزئی از فلسفه است و فیلسوفان درباره زیبایی‌شناسی بسیار سخن گفته‌اند.

وی در باب شکل گیری فلسفه بیان کرد: پیدایش فلسفه، حاصل چند صد سال آرامش  پس از جنگ‌های متمادی در روم و یونان باستان بود.

سروش در ادامه افزود: بنیان‌گذار فلسفه سقراط است که جام شوکرانش معروف است و در زمان رنسانس این جام را به تصویر کشیدند. بعد از آن افلاطون و ارسطو پرچم‌دار فلسفه شدند و درباره هنر و زیبایی سخن گفتند.

وی با ارجاع به نوشته‌های بابک احمدی در زمینه زیبایی و مبانی فلسفه زیبایی شناختی، ابراز کرد: بهترین راه برای یادگیری، تجزیه و تحلیل و نقد آثار است در این نقدها زیبایی‌شناسی به وجود می‌آید. در پارامترهای زیبایی‌شناسی نگاه مخاطب مهم است که چگونه به اثر می‌نگرد.

سعید سروش در ادامه اظهار داشت: انسان اولیه به دنبال ارتباط بود و ابزارش رسانه بود. لذا در نگاه به هند باید بودا را بشناسیم و مصر  را با اهرام ثلاثه و ابوالهول . این آثار نشان دهنده ویژگی‌های خاص آن عصر بوده‌اند.

سروش با اشاره به عصر طلایی کار های باستان گفت: میکل آنژ و داوینچی هم با رنسانس به فکر بازگشت به عصر روم و یونان باستان افتادند و به این‌گونه در دوره رنسانس زیبایی‌شناسی کلاسیک  به عصر طلایی خود بازگشت.

وی ادامه داد: نگاه تعقلی به آثار و نظم هندسی آثار هنری آن دوره اهمیت ویژه‌ای دارد. در آن عصر تصویر و مجسمه در کلیساها باید با داستان تاریخی مورد تایید همراه باشد. در آن عصر نگاه خاصی به جلوه‌های طبیعت می‌شد و آثار باید حتما پیام اخلاقی می‌داشت.

سعید سروش افزود: بعدها برای اولین بار این رامبراند بود که در نقاشی بحث نور و سایه را مطرح و ترسیم کرد و امروزه یکی از تکنیک‌های عکاسی به نام او ثبت شده است.

وی در ادامه مبحث زیبایی‌شناسی را بررسی علم زیبایی در هر اثر هنری خواند و گفت: پایه‌گذار علم زیبایی شناسی، الکساندر گوتلیب بومگارتن در سال ۱۷۵۸ میلادی بود.

سروش عناصر مهم سینما را معرفی کرد و گفت: فرم و محتوا دو عنصر مهم سینما هستند  و فرم، نقطه عطف و کلیدی سینما است. تا فرم نباشد محتوایی به ظهور نمی‌رسد. همچنین در بحث فرم تصویر، حرکت و صدا مطرح است و در تصویر عناصر و کیفیات بصری مهم است.

سعید سروش در پایان عناصر و سمبل‌ها را نام برد و گفت: در عناصر بصری نشانه،حرکت، رنگ و نور دیده می‌شود.  نشانه‌ها معمولا محدود هستند و اطلاعات خبری به ما می‌دهند ولی سمبل‌ها کاملا نامحدود و لایه لایه هستند و با توجه به دانش ما می‌توانند تفسیر بشوند. وی کیفیات بصری را شامل ترکیب‌بندی، تعادل، تناسب، ریتم و وحدت دانست و اضافه کرد: ترکیببندی پویا برای کارهای فعال و ترکیب‌بندی ایستا برای کارهای سکون و آرامش کاربرد دارد.

 

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *