کارگاه آموزشی «قصهی زیباییشناسی تصویر» با حضور سعید سروش در سالن چهارسو ی تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سعید سروش در کارگاه آموزشی زیباییشناسی تصویر که چهارشنبه یازدهم اردیبهشتماه و در حاشیه هشتمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین برگزار شد، گفـت: وقتی فیلمنامه مینویسید، زیباییشناسی خود را مینمایاند. زیباییشناسی جزئی از فلسفه است و فیلسوفان درباره زیباییشناسی بسیار سخن گفتهاند.
وی در باب شکل گیری فلسفه بیان کرد: پیدایش فلسفه، حاصل چند صد سال آرامش پس از جنگهای متمادی در روم و یونان باستان بود.
سروش در ادامه افزود: بنیانگذار فلسفه سقراط است که جام شوکرانش معروف است و در زمان رنسانس این جام را به تصویر کشیدند. بعد از آن افلاطون و ارسطو پرچمدار فلسفه شدند و درباره هنر و زیبایی سخن گفتند.
وی با ارجاع به نوشتههای بابک احمدی در زمینه زیبایی و مبانی فلسفه زیبایی شناختی، ابراز کرد: بهترین راه برای یادگیری، تجزیه و تحلیل و نقد آثار است در این نقدها زیباییشناسی به وجود میآید. در پارامترهای زیباییشناسی نگاه مخاطب مهم است که چگونه به اثر مینگرد.
سعید سروش در ادامه اظهار داشت: انسان اولیه به دنبال ارتباط بود و ابزارش رسانه بود. لذا در نگاه به هند باید بودا را بشناسیم و مصر را با اهرام ثلاثه و ابوالهول . این آثار نشان دهنده ویژگیهای خاص آن عصر بودهاند.
سروش با اشاره به عصر طلایی کار های باستان گفت: میکل آنژ و داوینچی هم با رنسانس به فکر بازگشت به عصر روم و یونان باستان افتادند و به اینگونه در دوره رنسانس زیباییشناسی کلاسیک به عصر طلایی خود بازگشت.
وی ادامه داد: نگاه تعقلی به آثار و نظم هندسی آثار هنری آن دوره اهمیت ویژهای دارد. در آن عصر تصویر و مجسمه در کلیساها باید با داستان تاریخی مورد تایید همراه باشد. در آن عصر نگاه خاصی به جلوههای طبیعت میشد و آثار باید حتما پیام اخلاقی میداشت.
سعید سروش افزود: بعدها برای اولین بار این رامبراند بود که در نقاشی بحث نور و سایه را مطرح و ترسیم کرد و امروزه یکی از تکنیکهای عکاسی به نام او ثبت شده است.
وی در ادامه مبحث زیباییشناسی را بررسی علم زیبایی در هر اثر هنری خواند و گفت: پایهگذار علم زیبایی شناسی، الکساندر گوتلیب بومگارتن در سال ۱۷۵۸ میلادی بود.
سروش عناصر مهم سینما را معرفی کرد و گفت: فرم و محتوا دو عنصر مهم سینما هستند و فرم، نقطه عطف و کلیدی سینما است. تا فرم نباشد محتوایی به ظهور نمیرسد. همچنین در بحث فرم تصویر، حرکت و صدا مطرح است و در تصویر عناصر و کیفیات بصری مهم است.
سعید سروش در پایان عناصر و سمبلها را نام برد و گفت: در عناصر بصری نشانه،حرکت، رنگ و نور دیده میشود. نشانهها معمولا محدود هستند و اطلاعات خبری به ما میدهند ولی سمبلها کاملا نامحدود و لایه لایه هستند و با توجه به دانش ما میتوانند تفسیر بشوند. وی کیفیات بصری را شامل ترکیببندی، تعادل، تناسب، ریتم و وحدت دانست و اضافه کرد: ترکیببندی پویا برای کارهای فعال و ترکیببندی ایستا برای کارهای سکون و آرامش کاربرد دارد.