جستجو

 

احمد الستی در نشست «ساختار فیلم کوتاه»، گفت: در سینمای کوتاه ایده‌پردازی مهمترین هدف فیلمساز است، چرا که مجال داستان گویی در فیلم کوتاه وجود ندارد. به‌طور کلی فیلم کوتاه متکی بر بداعت ایده در زمانی کوتاه است.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست بررسی «ساختار فیلم کوتاه» با حضور احمد الستی در سومین روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

احمد الستی در ابتدای این نشست با اشاره به رشد فیلم کوتاه در سال های اخیر، عنوان کرد: هنوز فرصت نکرده‌ام فیلم‌های جشنواره امسال را ببینم اما پیام داوران جشنواره به من این بوده که این فیلم‌ها رشد قابل قبولی پیدا کرده و فیلم های خوبی در جشنواره امسال حضور دارند.

وی با اشاره به این که تولد سینما همزمان با تولد فیلم کوتاه بوده است، گفت: فیلمسازان جوان ممکن است ضمن داشتن ایده‌های جدید با ساختار فیلم کوتاه آشنا نباشند. ما باید پیش از فیلمسازی الگوهای ساختاری فیلم کوتاه را بدانیم. تمرکز بر واقعه، سکانس-پلان، توجه به تک رخ داد و کاراکتر اصلی از جمله ویژگی‌های اصلی فیلم کوتاه هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به پیچش داستانی در انتهای فیلم کوتاه، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی فیلم کوتاه توجه به چرخش داستانی است که موجب تغییر جهان بینی در روایت فیلم می‌شود. لازم نیست این پیچش خیلی دراماتیک باشد. بلکه می تواند یک لحظه توجه برانگیز باشد. داستان کلاسیک فیلم کوتاه ناگزیر از پیچش روایی است.

الستی با اشاره به سکانس‌های طولانی و عدم نشان دادن گذشت زمان در فیلم کوتاه، گفت:  وقایع داستانی نباید با برش های زمانی همراه باشد. داستان باید به طور پیوسته رخ دهد و لحظات مختلف را با ویژگی‌های دراماتیک درستی نشان دهد. فیلمسازان باید داستان هایی را انتخاب کنند که در یک سکانس بگنجند و زمان را برش ندهد. اگر هم از کات دادن ناگزیر هستیید باید داستانی که برش می‌خورد را خوب پرداخت کنید.

وی اضافه کرد: فیلم کوتاه کلاسیک باید تک رخدادی و بدون حواشی داستانی باشد. چنین فیلمی داستان کنترل شده‌ای متکی بر یک رخداد دارد.

این مترجم با اشاره به محدودیت زمانی و ایجاز فیلم کوتاه، تصریح کرد: در دوران ما فیلم کوتاه به مرور کوتاهتر می‌شود. همچنین لازم است تعداد کاراکترها اصلی فیلم محدود باشد. ما نمی‌توانیم در این زمان کم وقتی را برای شناخت کاراکتر صرف کنیم. در واقع فیلم کوتاه باید سریعا کارش را انجام دهد.

وی مهمترین هدف فیلم کوتاه را ایده‌پردازی دانست و عنوان کرد: فیلم کوتاه قصه تعریف نمی‌کند. شما فیلمسازان جوان باید وقت را صرف به ثمررساندن ایده کنید به جای آنکه قصه بگویید. به طور مثال ایده خشونت رفتاری و خانوادگی می‌تواند به خشونت اجتماعی بدل شود، دستمایه یک فیلم کوتاه خوب است. شاخ و برگ دادن به داستان موجب تحریف ایده می‌شود و مخاطب را سردرگم می کند.

وی با اشاره به تغییر روندهای داستانگویی در فیلم‌های کوتاه امروز، توضیح داد: فیلمسازان جوان ایده‌های دوران جدید را با تکنولوژی زمان ما پیوند می‌دهند. دسترسی به تکنولوژی جدید امکان ساخت و برداشت‌های جدیدی را برای فیلمسازان بوجود می‌آورد. به نظر می‌رسد فیلمسازان ما هنوز با نگاتیو فیلم می‌سازند اما امکانات تکنولوژیک و فراگیر امروز زبان سینما را عوض کرده است. در واقع باید جوری فیلم بسازیم که با تکنولوژی امروز در ارتباط باشد. داستان ها به دلیل تغییر تکنولوژی تغییر می‌کنند.

وی با اشاره به فیلم کوتاه «وبا»، گفت: این فیلم یک برداشت بلند و بدون کات است. POV مرد به بیمار منتقل می‌شود و ما وارد ذهن او می‌شویم. در این فیلم روایت ممتد، توجه به کاراکتر اصلی و پیچش به شدت تکان دهنده‌ای وجود دارد. اما در کنار ساختار کلاسیک از امکانات جدید سینمایی بهره گرفته شده است.

این استاد دانشگاه افزود: جابه‌جایی دوربین و برداشت های بلند در سینمای امروز بسیار آسان شده است. در برداشت بلند نوع متفاوتی از درام شکل می‌گیرد که در کات نیست. برداشت بلند خودش چیزهایی را به طور ناخودآگاه به داستان وارد می‌کند و باورپذیری آن بیشتر می‌شود.

الستی ضمن انتقاد از سینماگران فیلم کوتاه و بلند، تصریح کرد: باید قبل از فیلمسازی بدانیم وسایل کارمان چیست؟ بسیاری از فیلمسازان ما ابزارهای سینمایی را نمی‌شناسند و این یک مشکل ملی در سینمای ما است. در حال حاضر دوربین‌ها آنقدر سبک شده‌اند که می‌توان به راحتی سوژه را تعقیب کرد. این سینما دینامیک بالایی به ما می‌دهد. ما دیگر نمی‌توانیم این سینما را دست کم بگیریم.

نشست های تخصصی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲۳ آبان هر روز ساعت ۱۵:۳۰ در سالن ۲ پردیس چارسو برگزار می شود. در ادامه این نشست ها جمعه ۲۱ آبان کریستف رضاعی درباره «موسیقی فیلم کوتاه» صحبت می کند، شنبه ۲۲ آبان امیر مهران «تیتراژ در سینما» را مورد بحث قرار می دهد و یکشنبه ۲۳ آبان «سایکو کینوشیتا» دبیر جشنواره هیروشیما درباره این جشنواره با مخاطبان سخن می گوید.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *